Kesätyöntekijöiden ideakilpailun satoa

Kojamossa kesätyöntekijät pääsevät tekemään samoja töitä kuin vakituiset. Lisäksi kesätyöntekijöitä kannustetaan osallistumaan yrityksen toiminnan kehittämiseen ideakilpailun muodossa. Parhaimmat ideat palkitaan ja otetaan heti käyttöön.
Kojamon kesätyöntekijöitä: Elli Karppinen, Essi Salonen, Eevi Silvonen ja Sonja Mursula.

Yritysjohdon ideakilpailu kesätyöntekijöille

Kojamon yritysjohto haastaa kesätyöntekijät kehittämään yrityksen toimintaa. Perehdytyksen yhteydessä lanseerattava ideakilpailu on muodostunut jo perinteeksi. Kesätyöntekijöillä on koko kesä aikaa tutustua yrityksen toimintaa ja innovoida uutta. Kehitysideat lähetetään suoraan johdolle tutustuttavaksi.

Joka vuosi kesätyöntekijät osallistuvat ideakilpailuun aktiivisesti. Tänä vuonna Kojamon johtoporras vastaanotti kolmisenkymmentä kehitysideaa. Kaikki ideat käytiin toimitusjohtaja Jani Niemisen johdolla läpi kesätyöntekijöiden lopputapaamisessa elokuussa. Samalla Nieminen kertoi kesätyöntekijöille käynnissä olevista kehityshankkeista ja rajoitteista, joita toimialasäännökset asettavat joidenkin ideoiden osalta.

Kaikki ideakilpailuun osallistuneet saivat kiitokseksi leffaliput. Parhaimmat ideat palkittiin palkanmaksun yhteydessä ja osa ideoista otettiin heti käyttöön tai tuotantoon. Palveluneuvoja Elli Karppinen oli yksi kesätyöntekijöistä, joka osallistui ideakilpailuun ja jonka idea palkittiin kesän lopuksi.

Yrityksen toimintaa kehittämässä

Elli Karppinen on 24-vuotias kauppatieteiden opiskelija ja toista vuotta kesätöissä Kojamossa. Elli työskentelee palveluneuvojana Helsingin Lumo-kotikeskuksessa. Kesätyöt on pian tältä kesältä tehty; Elli on tavattavissa kotikeskuksen palvelutiskillä syyskuun loppuun asti, jonka jälkeen on aika palata takaisin opintojen pariin.

Ellin mielestä kesätyöntekijöiden ideakilpailu on toimiva konsepti ja hän osallistui tähän mielellään.

– Ideoidessa tulee pohdittua niin omaa työnkuvaa kuin myös yrityksen toimintaa ja palveluita isommassakin kuvassa, Elli taustoittaa.

Ideoiden läpikäynti ja palautteen saaminen on tärkeää. Kaikki ehdotukset käsitellään kesätyöntekijöiden lopputapaamisessa anonyymisti.

– Sain ideoistani hyvää ja rakentavaa palautetta, ja ilahduin kun yksi ideoistani palkittiin, Elli kertoo.

Ellin kehitysehdotukset liittyivät läheisesti omaan toimenkuvaan eli asiakaspalvelun kehittämiseen.

Kehitysideoiden läpikäyntiä arjessa

Ideointi on tervetullutta myös työn touhussa. Päivittäisiin työtehtäviin liittyviä kehitysideoita käsitellään viikkopalavereiden yhteydessä. Elli arvostaa sitä, että kesätyöntekijät ovat samalla viivalla vakituisten kanssa.

– Voin lämpimästi suositella Kojamoa työnantajana: huiput työkaverit, monipuoliset työtehtävät sekä rento ja innostava ilmapiiri! Palaan mielelläni Kojamon palvelukseen myös tulevaisuudessa, Elli toteaa.

Kulunut kesä on ollut kaikin puolin onnistunut; kesätyöntekijät ovat päässeet tutustumaan Kojamon arkeen aidoimmillaan ja työnantaja on saanut arvokasta palautetta yrityksen toiminnan kehittämiseksi.

Kojamo on Suomen suurin yksityinen asuntosijoitusyhtiö ja vuokra-asumisen rohkea uudistaja. Tehtävämme on luoda parempaa kaupunkiasumista. Toimimme Suomen merkittävimmissä kasvukeskuksissa ja Lumo-brändimme tarjoaa vuokra-asumista sekä uudenlaisia palveluita kaupunkiasumiseen. Kehitämme aktiivisesti sijoituskiinteistöjemme arvoa ja määrää rakennuttamalla uutta ja kehittämällä olemassa olevaa kiinteistökantaa. Haluamme olla asumisen edelläkävijä ja asiakkaan ykkösvalinta. Kojamon osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla. https://kojamo.fi/