Kesäyrittäjä luo itsensä näköisen kesän - riskitön yrittäjyys kiinnostaa nuoria

Kesäyrittäjyys nousi koronan myötä yhdeksi varteenotettavaksi tavaksi nuorille työllistää itsensä kesällä ja ansaita hieman lisätienestiä. Kun kesätöitä ei perinteisissä tapahtumissa tai kesätyöpaikoissa yksinkertaisesti ollut tarjolla, monet nuoret päätyivät itse työllistämään itsensä kesän ajaksi kesäyrittäjinä.

Viime vuosien suosituimmat kesäyrittäjyyden toimialat 15-17-vuotiaiden keskuudessa olivat kotitaloustyöt, maalaustyöt ja kiinteistönhoitoon liittyvät työt. Monet nuoret esimerkiksi leikkasivat naapuruston ruohot, trimmasivat omenapuiden oksat tai maalasivat terasseja ja talonseiniä, ja sitten laskuttivat tästä työstä esimerkiksi laskutuspalvelun kautta. Lyhyen ja satunnaisen työn vuoksi omaa Y-tunnusta ei välttämättä haluta vielä perustaa siihen liittyvien velvollisuuksien takia. Kevytyrittäjänä satunnaisten töiden laskutus on helppoa ja samalla voi luottaa siihen, että kaikki lakisääteiset velvollisuudet, kuten verot, tulevat hoidetuksi oikein.

Vaikka kesätyöpaikkoja onkin tänä kesänä taas tarjolla, monen nuoren valinta on silti kesäyrittäjyys. Nuorena luoduista yrittäjyystaidoista onkin hyötyä tulevaisuudessa. Miten hinnoittelet oman työn, miten markkinoit palveluita ja kasvatat tunnettuutta ja mitä asioita pitää ylipäänsä huomioida silloin, kun sovitaan työn tekemisestä – muun muassa nämä ovat tärkeitä työelämän taitoja.

- Toisaalta kesäyrittäjyys kiinnostaa monia nuoria juuri sen takia, että halutaan luoda oman näköinen kesätyö, jossa päätetään itse omista aikatauluista ja nautitaan yrittäjyyteen liittyvästä vapaudesta. Halutaan sopia itse töiden alkamisajankohdasta ja vaikka nukkua aamuisin pidempään, kun työt voi tehdä itselleen sopivana ajankohtana, Leena Honkajuuri UKKO.fi:ltä kertoo.

UKKO.fi on tänä kesänä mukana Porin SuomiAreenassa puhumassa nuorten yrittäjyydestä 11.7. Porin kaupungin järjestämässä Yrit NY! Luovuus tulevaisuus työelämäntaitona -keskustelutilaisuudessa.

- Haluamme nostaa tietoisuutta kesäyrittäjyydestä ja teimme sen vuoksi vielä erityisen täsmäiskun juuri Porin alueelle tänä kesänä. 30 nuorelle tarjoamme palvelumme ilman palvelumaksua kesän ajaksi, ja tuemme kesäyrittäjyydessä järjestelmällä muun osallistuville muassa webinaarin, jossa kerromme, miten kevytyrittäjyys toimii ja opastamme alkuun. Lisäksi ohjelmaan osallistuvilla mahdollisuus tukeutua oppaisiimme ja muihin tukimateriaaleihimme, joissa neuvomme ja autamme hinnoittelussa, myynnissä, markkinoinnissa, Honkajuuri luettelee.

Kesäyrittäjyys Porissa -ohjelma on käynnissä 1.6.-31.8.2022 välisen ajan. Lisätietoja: https://www.ukko.fi/kesayrittajyys/

Itämerenkatu 1

UKKO-kysely: Yli 56 % kevytyrittäjistä haaveilee oman yrityksen perustamisesta31.1.2022 10:17:08 EET | Tiedote

Yrityksiä perustettiin Suomessa yhteensä lähes 42 000 kappaletta viimeisen 12 kuukauden aikana (Tilastokeskus: aloittaneet yritykset 2020 Q4 - 2021 Q3). Samaan aikaan myös kevytyrittäjien määrä kasvoi tasaisesti. Halusimme selvittää kevytyrittäjiemme motiiveja yrittäjyyteen ja kiinnostusta esimerkiksi Y-tunnukselliseen yrittäjyyteen. Teimme loppuvuodesta 2021 kyselyn, johon saimme yli 2000 vastausta. Yli puolet vastaajista haaveilee oman yrityksen perustamisesta ja yli 80 prosenttia kokee, että kevytyrittäjänä toimiminen helpottaa yrittäjäksi siirtymistä.