Keskimaa avaa kesäkuun alusta osan ravintoloista ja kaikkien ABC-liikennemyymälöiden ravintolapalvelut

Osuuskauppa Keskimaa avaa 1.6.2020 osan ravintoloistaan sekä kaikkien ABC-liikenneasemien ravintolapalvelut kesäkuun ensimmäisen viikon aikana. Tehostetut turvallisuustoimet ja -järjestelyt mahdollistavat turvallisen asioinnin ja työskentelyn toimipaikoissa.

Keskimaalla on Jyväskylässä 18 ravintolaa, joista kuusi aukaistaan 1.6.2020. Avattavia ravintoloita ovat Amarillo, Revolution, Hesburger Sokos ja Seppälä, Presso Seppälä sekä Trattoria Aukio. Näistä ravintoloista Revolution ja Hesburgerit ovat toimineet viimeisten kuukausien aikana take away -ravintoloina.

− Avaamme heti kesäkuun alusta asiakkaille kaikki ne ravintolat, jotka ovat koko tämän poikkeustilanteen ajan palvelleet take away -ravintoloina. Lisäksi avaamme suurimmat yksiköt, jotka pystymme kalustamaan väljästi ja takaamaan asiakkaille turvallisen asioinnin sekä työntekijöillemme turvalliset työskentelyolosuhteet. Ravintola Trattoria Aukio, joka toimii hotelli Paviljongin yhteydessä, on kaivattu lisäpalvelu myös majoittuneille asiakkaille, toteaa Keskimaan matkailu- ja ravitsemistoimialan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Keskimaan hotelleista Solo Sokos Hotel Paviljonki on ollut avoinna koko poikkeustilanteen ajan. Original Sokos Hotel Alexandra pidetään toistaiseksi suljettuna, joten myös kaikki hotellin yhteydessä toimivat ravintolat pysyvät toistaiseksi suljettuina. Näiden lisäksi osa Keskimaan pienemmistä ravintoloista pitää vielä toistaiseksi ovensa suljettuina sekä yökerhot, joita ei vielä tässä hetkessä ole mahdollista aukaista. Ravintolapalveluiden käynnistymistä ja asiakasmääriä seurataan tarkkaan ja jatkopäätöksiä tehdään ketterästi sen mukaan.

− Osa ravintoloistamme pysyy tässä vaiheessa suljettuina, mutta tarkastelemme tilannetta ja toiminnan avaamisen mahdollisuuksia aktiivisesti. Iso osa ravintoloiden henkilökuntaa on työllistetty Keskimaan ruokakauppoihin, joten ravintoloiden avaukset vaikuttavat myös kauppojen henkilökunnan resurssointiin, mikä pitää huomioida tässä kokonaisuudessa. Tässä vaiheessa kutsumme noin 50 ravintola-alan lomautettua takaisin töihin, Kunelius lisää.

ABC-liikennemyymälöiden ravintolapalvelut käynnistyvät

Keskimaa avaa kesäkuun alussa myös kaikkien ABC-asemien ravintolapalvelut. ABC Hirvaskankaan, Keljonkankaan, Palokan ja Vaajakosken ravintolapalvelut käynnistyvät heti 1.6.2020 alkaen. Myös ABC Viitasaari avataan välittömästi 1.6.2020. ABC Joutsa ja Keuruu avataan kesäkuun ensimmäisen viikon aikana.

− Tämä avaus on meille hyvin tärkeä, koska kesäliikenne on alkamassa ja haluamme olla valmiina vastaamaan suomalaisten tiellä liikkujien palvelemiseen. Pääsemme takaisin tukemaan Suomen palautumista pikkuhiljaa normaaliin toimintaan, iloitsee Osuuskauppa Keskimaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen.

Keskimaan ABC liikennemyymälöistä Hirvaskangas, Keljonkangas, Palokka ja Vaajakoski palvelevat heti kesäkuun alusta alkaen päivittäin klo 6–23, ABC Viitasaari ja ABC Joutsa palvelevat klo 6–22, ABC Keuruun palveluajat katsotaan paikallisesti.
− Avaamisen myötä pääsemme työllistämään ABC-liikenneasemille noin 40 henkilöä lisää, joista osa palaa lomautuksilta ja osa marketkaupan palveluista.

Turvallisuudesta ei tingitä

Kaikissa Keskimaan toimipaikoissa noudatetaan tehostettua hygieniaa sekä turvallista asiointia edistäviä toimenpiteitä, kuten kassapleksejä, etäisyydestä kertovia tarroja, saatavilla olevaa käsidesiä jne. Henkilökunnalla on myös käytössä kasvovisiirit sekä tarkat ohjeistukset henkilökohtaiseen ja yleiseen hygieniaan. Lisäksi asiakkaita opastetaan toimipaikoissa eri tavoin turvalliseen asiointiin. Ravintoloissa asiakaspöydät ja istumapaikat sijoitellaan riittävillä turvaväleillä. Myös siivousta on tehostettu merkittävästi.

− Meidän vahvuutemme tässä tilanteessa ovat tiloiltaan isot toimipaikat. Pystymme järjestelemään ravintolasalien tilat väljästi ja takaamaan turvallisen asioinnin ja työskentelyn, se on tässä tilanteessa kaiken toiminnan edellytys, Kunelius ja Tervanen lisäävät.

– Haluamme taata asiakkaille ja työntekijöillemme turvallisen asioinnin ja työskentelyn kaikissa Keskimaan toimipaikoissa. Olemme sataprosenttisen sitoutuneita avaamista koskeviin linjauksiin ja ehtoihin koko Keskimaan tasolla, Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä toteaa.

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, antti.maatta@sok.fi, 010 767 3011
Osuuskauppa Keskimaa, Pasi Kunelius, matkailu- ja ravitsemistoimialan toimialajohtaja, pasi.kunelius@sok.fi, puh. 010 767 3060
Osuuskauppa Keskimaa, Heikki Tervanen, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja, heikki.tervanen@sok.fi, puh. 010 767 3064

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan energiajuomien myyntirajoitus jää pysyväksi toimintamalliksi4.6.2020 11:30:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloitti kaikissa toimipaikoissaan energiajuomien myyntirajoitusta koskevan kokeilun tämän vuoden alussa. Puolen vuoden kokeilujakson aikana asiakkaiden mielipiteitä myyntirajoituksesta kerättiin verkkokyselyn avulla. Vastauksia saatiin yli 400, vastanneista selvä enemmistö piti rajoitusta positiivisena asiana. Kokeilujakson päätyttyä Keskimaa on päättänyt tehdä energiajuomien myyntikiellosta alle 16-vuotiaille pysyvän toimintamallin kaikissa Keskimaan toimipaikoissa.

Keskimaan ravintolat ja ABC-liikennemyymälät avautuvat asiakkaille – turvalliseen asiointiin on kiinnitetty erityistä huomiota29.5.2020 10:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa avaa 1.6.2020 osan ravintoloistaan sekä kaikkien ABC-liikenneasemien ravintolapalvelut kesäkuun ensimmäisen viikon aikana. Tehostetut turvallisuustoimet näkyvät järjestelyissä ja palveluissa. Asiakaspalvelussa henkilökunnalla on käytössä kasvovisiirit, pöytien sijoittelussa on huomioitu turvavälit ja toimintavoissa on paljon hiottuja yksityiskohtia turvallisen ja hygieenisen asioinnin varmistamiseksi. Myös asiakkaita opastetaan turvalliseen asiointiin.

Keskimaan ruokakauppojen tilaus- ja noutopalvelu saatavilla nyt kaikista Keskimaan S-marketeista ja Saleista sekä kolmesta ABC-marketista12.5.2020 08:55:00 EESTTiedote

Keskimaan Kauppa-apu on ruokakaupan tilaus- ja noutopalvelu, joka käynnistyi huhtikuun alussa neljässä S-marketissa: Jämsässä, Keuruulla, Saarijärvellä ja Äänekoskella. Palvelua on kehitetty ja laajennettu aktiivisesti vastaamaan asiakkaiden tarpeita koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Nyt palvelu on käyttöönotettu kaikissa Keskimaan 24 S-marketissa ja 14 Salessa, sekä lisäksi kolmessa ABC-marketissa. Palvelussa verkkokaupasta valitut tuotteet kerätään toimipaikassa valmiiksi kasseihin ja ne noudetaan tai toimitetaan sovittuna aikana. Tilauksia on mahdollista hoitaa myös puhelimitse.

Kauppakeskus Sokkarin poikkeusaukioloajat laajenevat ja kehityshankkeet etenevät8.5.2020 10:55:18 EESTTiedote

Kauppakeskus Sokkarin aukioloaikoja supistettiin koronaviruksen aiheuttamien toimenpiteiden vuoksi maaliskuun lopulla. Aukioloaikojen laajentaminen arki-iltojen osalta on tullut ajankohtaiseksi, kun rajusti laskeneet asiakasmäärät ovat alkaneet kasvamaan hillitysti. Poikkeustilanteesta huolimatta Sokkarille suunniteltuja kehitys- ja rakennusprojekteja, kuten ravintolamaailman uudistaminen, uusien toimijoiden myymälätilojen rakentamiset, Mestarin Herkun täydellinen uudistaminen ja kauppakeskuksen julkisivun kunnostus, on viety suunnitelmien mukaisesti eteenpäin.

Kodin Terran aukioloaikoja laajennetaan ja puutarhan pop up -myymälät saapuvat marketien pihoihin30.4.2020 10:50:00 EESTTiedote

Kevään saapuminen on saanut pihan ja parvekkeen laittajat liikenteeseen koronasta huolimatta. Kauppa on vilkastunut selvästi Jyväskylän Kodin Terrassa, jossa aukioloaikoja laajennetaan 4.5.2020 alkaen. Kodin Terran puutarhamyymälän lisäksi myös Prismojen Kesäpihat on avattu. Tänä keväänä osa Keskimaan S-marketeista, Saleista ja ABC-liikennemyymälöistä ovat saaneet piha-alueilleen uuden puutarha pop up -myymälän.