Keskimaa ja Keskimaan henkilökunta tekevät parhaansa ruokakaupan palveluiden saatavuuden takaamiseksi

COVID-19-koronaviruspandemia ja sen tuoma ostamisen muutos vaikuttaa tällä hetkellä Keski-Suomessa yrityksiin ja Osuuskauppa Keskimaan kaikki toimialoihin erittäin vahvasti. Keskimaa on tehnyt viimeisten päivien aikana useita toimia ruokakaupan palveluiden saatavuuden takaamiseksi ja turvallisen asioinnin varmistamiseksi. Keskimaan kaupoissa jokaisen päivän aamun ensimmäinen aukiolotunti on rauhoitettu riskiryhmille. Kaikissa toimipaikoissa kiinnitetään erityistä huomiota hygieniaan, siivouspalveluja ja kosketuspintojen desinfiointia on tehostettu. Kaikissa ruokakaupoissa ruoan riittävyyttä varmistetaan lisätilauksilla ja marketkauppojen toiminnan varmistamiseksi on saatu lisäresursseja muilta toimialoilta.

Osuuskauppa Keskimaa haluaa tehdä parhaansa taatakseen asiakkailleen peruspalveluja turvallisesti toiminta-alueellaan tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Keskimaassa on mietitty viimeisten päivien aikana paljon erilaisia toimintatapoja ja mahdollisuuksia asiakkaiden palvelemiseksi.

Koronaviruksen aikana hotelli- ja ravintolatoiminta, liikennemyymälöiden ravintolatoiminta, sekä asiointi Sokoksella ja Kodin Terrassa ovat hiljentyneet merkittävästi. Mikäli sairaustapaukset Keski-Suomessa lisääntyvät, olemme varautuneet siihen, että ruokakaupan henkilöresurssit riittävät ohjaamalla hiljentyneiden toimipaikkojen henkilöstöä ruokakaupan tehtäviin. Näillä ennakoivilla toimenpiteillä haluamme varmistaa peruspalveluiden toimivuuden ja saatavuuden myös jatkossa.

− Asiakkaat ostavat nyt tavallista enemmän ruokaa kotiin, joten normaalit tilausmäärät eivät ole jokaiseen päivään riittäneet. Kauppamme tekevät päivittäin tilauksia ja lisätilauksia. Joitain pieniä puutteita varmasti ilmenee, mutta pyrimme priorisoimaan suosituimpia tuotteita. Henkilökunta on osoittanut loistavaa yhteishenkeä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Ruokakaupoissamme Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa on varmistettu ruoan riittävyys lisätilauksilla. Keskimaan toimipaikat tekevät kaikkensa, että kauppojemme hyllyihin riittää ruokaa ja käyttötavaraa jatkossakin. Tavarankuljetukset ovat toimineet toistaiseksi normaalisti, ja myös jatkossa hyllyihin saadaan täydennystä tavalliseen tapaan.

− Asiakkailta tulleiden toiveiden pohjalta päätimme rauhoittaa ruokakauppojen ensimmäisen aukiolotunnin riskiryhmille viikon jokaisena päivänä. Näin riskiryhmiä odottaa myymälä, jossa pinnat on juuri puhdistettu ja kanssa-asioijien määrä tavanomaista pienempi. Ympärivuorokautisesti auki olevissa myymälöissä aamuyön tunnit puolenyön ja aamukahdeksan välillä ovat rauhallisia, toteaa Osuuskauppa Keskimaan marketkaupan toimialajohtaja Reima Loukkola.

Keskimaan myymälöissä olevia erilaisia kosketuspintoja kuten ostoskärryjä, hedelmävaakoja, pikakassoja ja maksupäätteitä puhdistetaan tällä hetkellä tehostetusti. Lähtökohtaisesti terveet ihmiset voivat asioida kaupassa ilman suurta huolta.

− Keskimaan kaikissa toimipaikoissa on tehostettu siivouspalveluja ja hygieniakäytäntöjä. Erityisesti kosketuspintoja puhdistetaan tehostetusti niin oman henkilökunnan kuin siivouspalveluiden toimesta. Omaa henkilökuntaa olemme ohjeistaneet aktiivisesti tilanteen edetessä ja meillä on selkeät pelisäännöt, että sairaana töihin ei tulla. Samojen pelisääntöjen noudattamista toivomme myös toimipaikoissa asioivilta asiakkailtamme. Henkilöstön ja asiakkaidemme terveys on meille ensiarvoisen tärkeää, Antti Määttä jatkaa.

Lisätietoa Keskimaan toimenpiteistä koronaviruksen osalta löytyy: keskimaa.fi/korona.

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, 050 522 1011

Osuuskauppa Keskimaa, Reima Loukkola, marketkaupan toimialajohtaja, 050 595 1972

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Prisma Seppälä palvelee huhtikuun alusta 24/7 eli kellon ympäri jokaisena päivänä31.3.2020 13:55:00 EESTTiedote

Prisma Seppälä palvelee 1.4.2020 alkaen ympärivuorokautisella aukioloajalla. Aukioloaikojen laajentamisella halutaan tarjota asiakkaille mahdollisimman turvalliset puitteet asiointiin, kun asiakasmäärät tasoittuvat entisestään. Tavaravirrat ovat kasvaneet ruokakaupoissa koronaviruksen vuoksi, joten ympärivuorokautinen aukioloaika tasoittaa myös kuormien purkamista ja vauhdittaa muun muassa Kauppakassi-palvelun keräilyä.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee kaikkien ravintoloiden asiakastilat – kolme ravintolaa jatkaa take away -annosten myyntiä27.3.2020 12:45:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa sopeuttaa Suomen hallituksen vahvan vetoomuksen mukaisesti kaikkien vielä auki olevien Keskimaan ravintoloiden toimintaa. Valtaosa Keskimaan ravintoloista suljettiin jo aikaisemmin viikolla. Lauantaista 28.3.2020 suljetaan lisäksi ravintola Trattoria Aukio sekä Prisma Seppälän Buffa ja Presso. Ravintola Revolution sekä pikaruokaravintolat Hesburger Sokkari Hesburger Seppälä laajennettuna Pizza Buffan noutopitsa palvelulla jatkavat toimintaa take away -ravintoloina.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee ABC-liikennemyymälöiden ravintolat, polttonestejakelu säilyy entisellään. ABC Hirvaskangas, ABC Keljonkangas ja ABC Vaajakoski jatkavat ruokakauppoina.26.3.2020 12:05:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa sopeuttaa Suomen hallituksen vahvan vetoomuksen mukaisesti kaikkien Keskimaan ABC-liikennemyymälöiden ravintolat koronaviruksen leviämisen rauhoittamiseksi. ABC Hirvaskangas, ABC Keljonkangas ja ABC Vaajakoski palvelevat jatkossa ABC-marketeina. ABC Joutsa, ABC Keuruu, ABC Palokka ja ABC Viitasaari suljetaan toistaiseksi perjantai-iltana 27.3.2020. Polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa Keskimaan ABC-liikennemyymälöissä ja ABC-automaateilla. Myös ABC-autonpesutoiminta jatkuu normaalisti.

Osuuskauppa Keskimaassa lomautetaan henkilöstöä koronaviruspandemian rajujen vaikutusten vuoksi – toimintasuunnitelma lomautettavien työllistämiseen luotu25.3.2020 08:00:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa ennen näkemättömän vahvasti kaikkiin Osuuskauppa Keskimaan toimialoihin. Ravintoloissa, hotelleissa, ABC-liikennemyymälöiden sisäkaupassa sekä tavaratalokaupassa myynnit ovat romahtaneet rajusti nopealla aikavälillä. Keskimaa on aloittanut lomauttamisiin liittyvät toimenpiteet koskien 387 työntekijää. Lomautuksen kesto on 90 päivää.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee toistaiseksi hotelli Alexandran ja useita ravintoloita sekä sopeuttaa ravintoloiden aukioloaikoja24.3.2020 09:30:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia on vaikuttanut voimakkaasti matkailu- ja ravitsemiskauppaan ja asiakasmäärät ovat laskeneet merkittävästi. Tiistaina 24.3.2020 suljetaan Original Sokos Hotel Alexandra ja sen yhteydessä toimivat ravintolat Franseska, Frans & Sandra sekä Jalo Kitchen & Lounge. Lisäksi suljetaan Amarillo, VENN, Kirkkopuiston ja Jyväskeskuksen Rossot, Matkakeskuksen Hesburger sekä ravintola Green Egg. Yökerhot BRA ja Freetime sekä Paviljonkiravintolat ovat olleet toistaiseksi suljettuina jo 18.3. alkaen.