Keskimaalla työskentelee kesällä yli 800 kesätyöntekijää

Keskimaa työllistää kesällä 2019 yli 800 nuorta, joista noin 450 on Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelijoita. Kesätyöhakemuksia vastaanotettiin kaikkiaan yli 4500. Tavoitteena on tarjota myönteisiä työelämän ensikokemuksia kaikille kesätyöntekijöille.

Keskimaa tarjoaa tänäkin vuonna sadoille nuorille ensikosketuksen työelämään, kun noin 450 Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelijaa työskentelee toimipisteissämme. Näiden ensikertalaisten lisäksi Keskimaa työllistää noin 400 kesätyöntekijää toimipisteissämme eri puolilla Keski-Suomea.

Kesätöiden hakuprosessi on Keskimaalla alkanut jo tammikuusta. Hakemuksia tuli yli 4 500, ja haastatteluihin kutsuttiin useita satoja henkilöitä.Kesärekrytointien valinnoissa käytettiin muun muassa ryhmähaastattelumenetelmää, jonka avulla pystytään tapaamaan mahdollisimman monia hakijoita. Lisäksi majoitus- ja ravintola-alan kesätöitä varten järjestettiin speed dating -pikahaastatteluja osaan tehtävistä.

− Kesätyöntekijät ovat meille todella tärkeitä, joten haluamme panostaa täysillä heidän rekrytointiinsa ja hakuprosessiinsa. Kesätyöntekijät ottavat suuren vastuun palvelun laadun säilymisestä ja kaupankäynnin onnistumisesta, kun vakituiset ammattilaiset ovat ansaituilla kesälomilla, Osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg toteaa.

Kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen panostetaan

Keskimaalla kesätyöntekijöiden perehdytys on aina ollut tärkeässä roolissa. Olemme viime vuotiseen tapaan mukana valtakunnallisessa Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, jonka tarkoituksena on antaa nuorille mahdollisimman hyvä kesätyökokemus. Tulevaksi kesäksi Keskimaan ottaa käyttöön Osuuskauppojen ja S-ryhmän työnantajayritysten käyttöön luodun uuden Kesäduunipassi-perehdytystyökalun. Työterveyslaitoksen kanssa yhteistyössä syntynyt passi on tarkoitettu ensimmäistä kertaa työelämään tulevalle nuorelle.

− Palvelualat ovat monelle ensimmäinen kokemus työelämästä. Saamme siis opastaa melkoisen määrän nuoria työelämän pelisääntöihin ja tärkeisiin työelämätaitoihin. Haluamme monipuolistaa tavallista perehdytystä tuomalla siihen mukaan työelämätaitojen ja omasta työkyvystä huolehtimisen näkökulmia. Kesäduunipassin avulla nuori pääsee pohtimaan omia vahvuuksiaan sekä esimerkiksi opettelemaan työyhteisössä toimimista ja ergonomiaa. Kesäduunipassi havahduttaa pohtimaan myös omien fiksujen elämäntapojen merkitystä työkyvyn varmistajana. Passi ohjaa nuorta aktiiviseen keskusteluun oman esimiehen ja muiden perehdyttäjien kanssa, ja tukee näin hyvää starttia työelämälle, Kaisamaria Thusberg kuvailee.

S-ryhmä työllistää kokonaisuudessaan kesällä 2019 noin 14 000 nuorta ympäri Suomen. Kesätyöhakemuksia on vastaanotettu yli 80 000. S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista.

Osuuskauppa Keskimaa, Kaisamaria Thusberg, henkilöstöjohtaja, 040 752 5590

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 625 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 130 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät vahvasti Keskimaan alkuvuoden tuloksessa11.8.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-kesäkuun liikevaihto oli 299,4 miljoonaa euroa, missä oli laskua 1,7 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-kesäkuun operatiivinen tulos oli 2,4 miljoonaa euroa, mikä on noin 6,5 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän selvästi edellisen vuoden tasosta. Koronakriisin vaikutus Keskimaan tulokseen on ollut merkittävä. Marketkaupan myynti ja tulos ovat hyvällä tasolla, mutta erityisesti hotellit, ravintolat ja liikennemyymälät kärsivät kriisistä.

Palokan Prisman mittava uudistushanke käynnistyy syyskuussa23.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa Palokan Prismassa Jyväskylässä mittavan uudistuksen syyskuussa 2020. Kyseessä on Prisma Palokan 10-vuotisen historian laajin uudistus. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Prisman myymäläuudistus ja toisessa vaiheessa tehdään kiinteistön peruskorjaukseen, julkisivuun ja piha-alueisiin liittyvät muutokset. Myymälän ilme muutetaan uuden Prisma-ilmeen mukaiseksi, valikoimat laajentuvat ja myymälään saadaan uusia palveluja. Asiakkaat pääsevät vaikuttamaan uudistuviin valikoimiin.

Keskimaan avaa lähes kaikki ruokaravintolansa sekä Original Sokos Hotel Alexandran ensi viikolla 1.7.202026.6.2020 09:35:00 EESTTiedote

Koronarajoitusten asteittaiset purkamiset vauhdittivat Osuuskauppa Keskimaan päätöksiä avata heinäkuun alussa Original Sokos Hotel Alexandran ravintolapalveluineen sekä molemmat Rossot Jyväskylässä. Turvalliseen asiointiin kiinnitetään korostetusti huomiota ja asiakkaita ohjeistetaan monin eri tavoin pitämään huolta hygieniasta ja huomioimaan turvavälejä.

Vesa Kyllönen nimitetty Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajaksi 1.9.2020 alkaen25.6.2020 13:45:00 EESTTiedote

Paluumuuttaja Vesa Kyllönen aloittaa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajana syyskuun alussa. Keskimaalla uransa aloittanut Kyllönen on tehnyt pitkän uran vähittäiskaupan alalla S-ryhmässä. Viimeksi hän on toiminut johtotehtävissä elintarviketeollisuudessa, ja hän siirtyy Keskimaalle Verso Food Oy:n Export Managerin tehtävästä.

Keskimaan edustajisto päätti ylijäämänpalautuksen maksusta ja hyväksyi sääntömuutoksen16.6.2020 09:05:29 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta vuoden 2019 tuloksesta. Ylijäämänpalautus asiakasomistajille on yksi tapa tukea keskisuomalaisten ostovoimaa ja hyvinvointia näin haastavina aikoina. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna lähes 5 miljoonaa euroa. Lisäksi edustajisto hyväksyi esityksen, jossa Keskimaan vaaleissa siirrytään suoraan vaalitapaan.