Keskimaalla työskentelee kesällä yli 800 kesätyöntekijää

Keskimaa työllistää kesällä 2019 yli 800 nuorta, joista noin 450 on Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelijoita. Kesätyöhakemuksia vastaanotettiin kaikkiaan yli 4500. Tavoitteena on tarjota myönteisiä työelämän ensikokemuksia kaikille kesätyöntekijöille.

Keskimaa tarjoaa tänäkin vuonna sadoille nuorille ensikosketuksen työelämään, kun noin 450 Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelijaa työskentelee toimipisteissämme. Näiden ensikertalaisten lisäksi Keskimaa työllistää noin 400 kesätyöntekijää toimipisteissämme eri puolilla Keski-Suomea.

Kesätöiden hakuprosessi on Keskimaalla alkanut jo tammikuusta. Hakemuksia tuli yli 4 500, ja haastatteluihin kutsuttiin useita satoja henkilöitä.Kesärekrytointien valinnoissa käytettiin muun muassa ryhmähaastattelumenetelmää, jonka avulla pystytään tapaamaan mahdollisimman monia hakijoita. Lisäksi majoitus- ja ravintola-alan kesätöitä varten järjestettiin speed dating -pikahaastatteluja osaan tehtävistä.

− Kesätyöntekijät ovat meille todella tärkeitä, joten haluamme panostaa täysillä heidän rekrytointiinsa ja hakuprosessiinsa. Kesätyöntekijät ottavat suuren vastuun palvelun laadun säilymisestä ja kaupankäynnin onnistumisesta, kun vakituiset ammattilaiset ovat ansaituilla kesälomilla, Osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg toteaa.

Kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen panostetaan

Keskimaalla kesätyöntekijöiden perehdytys on aina ollut tärkeässä roolissa. Olemme viime vuotiseen tapaan mukana valtakunnallisessa Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, jonka tarkoituksena on antaa nuorille mahdollisimman hyvä kesätyökokemus. Tulevaksi kesäksi Keskimaan ottaa käyttöön Osuuskauppojen ja S-ryhmän työnantajayritysten käyttöön luodun uuden Kesäduunipassi-perehdytystyökalun. Työterveyslaitoksen kanssa yhteistyössä syntynyt passi on tarkoitettu ensimmäistä kertaa työelämään tulevalle nuorelle.

− Palvelualat ovat monelle ensimmäinen kokemus työelämästä. Saamme siis opastaa melkoisen määrän nuoria työelämän pelisääntöihin ja tärkeisiin työelämätaitoihin. Haluamme monipuolistaa tavallista perehdytystä tuomalla siihen mukaan työelämätaitojen ja omasta työkyvystä huolehtimisen näkökulmia. Kesäduunipassin avulla nuori pääsee pohtimaan omia vahvuuksiaan sekä esimerkiksi opettelemaan työyhteisössä toimimista ja ergonomiaa. Kesäduunipassi havahduttaa pohtimaan myös omien fiksujen elämäntapojen merkitystä työkyvyn varmistajana. Passi ohjaa nuorta aktiiviseen keskusteluun oman esimiehen ja muiden perehdyttäjien kanssa, ja tukee näin hyvää starttia työelämälle, Kaisamaria Thusberg kuvailee.

S-ryhmä työllistää kokonaisuudessaan kesällä 2019 noin 14 000 nuorta ympäri Suomen. Kesätyöhakemuksia on vastaanotettu yli 80 000. S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista.

Osuuskauppa Keskimaa, Kaisamaria Thusberg, henkilöstöjohtaja, 040 752 5590

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 625 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 130 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Osuuskauppa Keskimaa välttää lomautukset ravintolasulun aikana – ravintoloiden henkilökunnalle tarjotaan töitä Keskimaan kaupan alan toimipaikoista1.3.2021 15:23:01 EETTiedote

Suomen hallituksen päätöksen mukaan Suomessa toteutetaan 8.3. alkava kolmen viikon sulkutila niillä alueilla, jotka ovat koronaviruksen kiihtymis- ja leviämisvaiheessa. Sulkutilan tuomat muutokset koskevat nykytiedon mukaan myös Keskimaan ravintoloita ja liikennemyymälöitä 8.3.–28.3.2021 välisellä ajalla. Osa Keskimaan ravintoloista siirtyy take away -myyntiin ja osa ravintoloista suljetaan kokonaan. Jokaiselle noin 130 keskimaalaiselle ravintola-alan ammattilaiselle, jonka työtä sulkutila koskettaa, on tarjottu töitä Keskimaan kaupan alan toimipaikoista.

Keskimaa ottaa harppauksen ruoan verkkokaupassa – S-kaupat-palvelu käyttöön yli kymmenessä Keskimaan toimipaikassa23.2.2021 10:56:00 EETTiedote

Ruoan verkkokaupan kysyntä on ollut viime vuoden aikana vahvassa kasvussa. Osuuskauppa Keskimaan alueella ruoan verkkokaupan verkostoa on lähdetty kehittämään voimakkaasti. Uusi S-kaupat-verkkokauppapalvelu on alkuvuoden aikana laajentunut jo kahdeksaan Keskimaan S-marketiin. Ruoan verkkokaupassa ruokaostokset voi noutaa kätevästi noutopisteestä, toimitukset suoraan kotiin onnistuu valituista toimipaikoista.

Keskimaa onnistui päivittäistavarakaupassa – matkailu- ja ravitsemiskauppa koronakriisin kärsijänä23.2.2021 10:55:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaan liikevaihto laski edellisestä vuodesta, myös tulos heikkeni merkittävästi. Toimialoista päivittäistavarakaupan myynti ja tulos nousivat reilusti, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi ennennäkemättömästi koronakriisistä. Henkilökunnan työtyytyväisyys on noussut ennätyslukemiin haastavasta vuodesta huolimatta. Vuonna 2020 Investointeja jatkettiin määrätietoisesti erityisesti marketkaupan kehittämiseen.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Osuuskauppa Keskimaan myynti- ja tulosjulkistus ti 23.2.202116.2.2021 10:05:47 EETKutsu

Aika: Tiistai 23.2.2021 klo 10 – 11 Paikka: Teams Tervetuloa Osuuskauppa Keskimaan tulosinfoon tiistaina 23.2.2021 klo 10. Tulosinfossa julkistetaan Keskimaan vuoden 2020 myynti- ja tulosluvut sekä käydään läpi poikkeuksellisen vuoden keskeisimpiä tapahtumia. Tilaisuus järjestetään etänä Teams-sovelluksen kautta. Toimitusjohtaja Antti Määttä esittelee Keskimaan tuloksen, keskeisiä tekemisiä ja korona-ajan vaikutuksia eri toimialoihin. Lisäksi kerromme tulevaisuuden näkymistä. Market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen esittelee uutta ruoan verkkokauppapalvelua, joka on yksi Keskimaan merkittävimmistä kehittämishankkeista tänä vuonna. Tilaisuuden lopuksi on mahdollista esittää kysymyksiä. Ilmoittaudu tilaisuuteen 22.2. klo 12:00 mennessä: suvi.elonheimo-tikkanen@sok.fi Lähetämme Teams-kutsun kaikille ilmoittautuneille. Voit halutessasi lähettää ilmoittautumisen yhteydessä kysymyksiä myös etukäteen. Lämpimästi tervetuloa!

Keskimaa palkkaa satoja kesätyöntekijöitä sekä yli 500 nuorta Tutustu ja tienaa -harjoitteluun29.1.2021 08:50:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tavoitteena on työllistää kesällä 2021 useita satoja kesätyöntekijöitä sekä työelämään ensikertaa tutustuvia kesäharjoittelijoita Keskimaan myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissä eri puolilla Keski-Suomea. Hakuaika kesätöihin on 16.12.2020–7.2.2021. 15–17-vuotiaille nuorille ensikertalaisille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöharjoitteluhaku on avoinna 15.3.2021 asti.