Keskimaalle kolme uutta aurinkovoimalaa

Osuuskauppa Keskimaa ottaa lisää uusiutuvia energialähteitä käyttöön, kun S-market Savelassa, S-market Hankasalmella ja ABC Hirvaskankaalla aloitetaan syyskuun alussa yhteensä lähes 1000 aurinkopaneelin asennustyöt. Prisma Seppälän katolle asennetut lähes 2000 paneelia ovat olleet käytössä lokakuusta 2018 lähtien.

Aurinkopaneeleita asennetaan Prisma Seppälän katolle syksyllä 2018.

S-ryhmän kauppojen katoille asennettaan lähitulevaisuudessa tuhansia aurinkopaneeleja. Osuuskauppa Keskimaan aurinkopaneelien asennukset ovat osa S-ryhmän mittavaa aurinkosähköhanketta, jossa noin 75 toimipaikan katolle rakentuu lähes huomaamaton aurinkovoimala.

– Osuuskauppamme tavoitteena on lisätä uusiutuvan energian käyttöä entisestään tulevina vuosina. Olemme jo nyt yksi suurimpia aurinkovoiman tuottajia Keski-Suomen alueella. Aurinkosähkön lisäksi kehitämme jatkuvasti energiatehokkuutta myymälöissä muun muassa led-valaistuksella, ovellisilla kylmäkaapeilla sekä uusimalla kylmälaitteita, toteaa Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen.

Keskimaa asennuttaa syksyn aikana aurinkopaneeleita S-market Savelaan noin 400 kpl, S-market Hankasalmelle 200 kpl ja ABC Hirvaskankaalle 350 kpl. Näiden kolmen aurinkovoimalan nimellistehot ovat yhteensä noin 300 kWh. Asennustyöt aloitetaan Savelassa 9.9. ja Hankasalmella sekä Hirvaskankaalla 10.9.2019.

Aurinkopaneelit sijoitetaan pääosin kiinteistöjen katoille ja mahdollisesti S-market Savelassa sekä ABC Hirvaskankaalla myös etelänpuoleisille seinäpinnoille. Näiden kolmen kohteen yhteinen energiantuotanto vastaa noin 120 kerrostaloasunnon tai noin 50 sähkölämmitteisen omakotitalon sähkönkulutusta vuodessa. Uudet paneelit saadaan käyttöön vielä tämän vuoden aikana.

Katolle asennettavat paneelit tuottavat sähköä kiinteistöjen omaan käyttöön.
– Myymälät kuluttavat sähköä eniten kesällä, jolloin energiaa tarvitaan erityisesti kylmälaitteisiin ja jäähdyttämiseen. Aurinkoisina kesätunteina parhaimmillaan kaikki kiinteistön kuluttama sähkö voi tulla auringosta, kertoo Osuuskauppa Keskimaan kiinteistöasioista vastaava kiinteistöpäällikkö Jaakko Mäkelä SOK Kiinteistöässältä.

− Prisma Seppälän katolle viime vuonna asennettu aurinkosähköjärjestelmä on tuottanut toukokuussa 2019 yli 13 % ja kesä-heinäkuussa noin 16 % Prisman sähkön kokonaiskulutuksesta, Mäkelä jatkaa.

Keskimaa jatkaa aurinkopaneelien asennuksia myös vuonna 2020. Alustavasti suunnittelussa ovat seuraavat Keskimaan toimipisteet: S-market Jämsä, S-market Petäjävesi, S-Market Saarijärvi, S-market Suolahti, S-market Vaajala ja ABC Vaajakoski.

S-ryhmässä uusiutuvan energian osuus on noin 60 prosenttia käyttämästämme sähköstä. S-ryhmä on jo vuosia investoinut omaan tuulivoimaan ja nyt myös aurinkosähköön. Tavoitteena on, että oman uusiutuvan energian tuotanto kattaa 80 prosenttia S-ryhmän sähkönkulutuksesta vuonna 2025. Suomen suurin aurinkosähköhanke tukee S-ryhmän uutta, kunnianhimoista ilmastotavoitetta. Hiilidioksidipäästöjä kaupparyhmä on sitoutunut leikkaamaan 60 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2030. Viime vuoden lopussa pudotus oli jo 38 prosenttia.

Osuuskauppa Keskimaa, Niko Toivanen, talousjohtaja 010 767 3030
SOK Kiinteistöässä, Jaakko Mäkelä, kiinteistöpäällikkö, 010 768 2196

Aurinkopaneeleita asennetaan Prisma Seppälän katolle syksyllä 2018.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 625 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 130 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Osuuskauppa Keskimaa välttää lomautukset ravintolasulun aikana – ravintoloiden henkilökunnalle tarjotaan töitä Keskimaan kaupan alan toimipaikoista1.3.2021 15:23:01 EETTiedote

Suomen hallituksen päätöksen mukaan Suomessa toteutetaan 8.3. alkava kolmen viikon sulkutila niillä alueilla, jotka ovat koronaviruksen kiihtymis- ja leviämisvaiheessa. Sulkutilan tuomat muutokset koskevat nykytiedon mukaan myös Keskimaan ravintoloita ja liikennemyymälöitä 8.3.–28.3.2021 välisellä ajalla. Osa Keskimaan ravintoloista siirtyy take away -myyntiin ja osa ravintoloista suljetaan kokonaan. Jokaiselle noin 130 keskimaalaiselle ravintola-alan ammattilaiselle, jonka työtä sulkutila koskettaa, on tarjottu töitä Keskimaan kaupan alan toimipaikoista.

Keskimaa ottaa harppauksen ruoan verkkokaupassa – S-kaupat-palvelu käyttöön yli kymmenessä Keskimaan toimipaikassa23.2.2021 10:56:00 EETTiedote

Ruoan verkkokaupan kysyntä on ollut viime vuoden aikana vahvassa kasvussa. Osuuskauppa Keskimaan alueella ruoan verkkokaupan verkostoa on lähdetty kehittämään voimakkaasti. Uusi S-kaupat-verkkokauppapalvelu on alkuvuoden aikana laajentunut jo kahdeksaan Keskimaan S-marketiin. Ruoan verkkokaupassa ruokaostokset voi noutaa kätevästi noutopisteestä, toimitukset suoraan kotiin onnistuu valituista toimipaikoista.

Keskimaa onnistui päivittäistavarakaupassa – matkailu- ja ravitsemiskauppa koronakriisin kärsijänä23.2.2021 10:55:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaan liikevaihto laski edellisestä vuodesta, myös tulos heikkeni merkittävästi. Toimialoista päivittäistavarakaupan myynti ja tulos nousivat reilusti, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi ennennäkemättömästi koronakriisistä. Henkilökunnan työtyytyväisyys on noussut ennätyslukemiin haastavasta vuodesta huolimatta. Vuonna 2020 Investointeja jatkettiin määrätietoisesti erityisesti marketkaupan kehittämiseen.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Osuuskauppa Keskimaan myynti- ja tulosjulkistus ti 23.2.202116.2.2021 10:05:47 EETKutsu

Aika: Tiistai 23.2.2021 klo 10 – 11 Paikka: Teams Tervetuloa Osuuskauppa Keskimaan tulosinfoon tiistaina 23.2.2021 klo 10. Tulosinfossa julkistetaan Keskimaan vuoden 2020 myynti- ja tulosluvut sekä käydään läpi poikkeuksellisen vuoden keskeisimpiä tapahtumia. Tilaisuus järjestetään etänä Teams-sovelluksen kautta. Toimitusjohtaja Antti Määttä esittelee Keskimaan tuloksen, keskeisiä tekemisiä ja korona-ajan vaikutuksia eri toimialoihin. Lisäksi kerromme tulevaisuuden näkymistä. Market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen esittelee uutta ruoan verkkokauppapalvelua, joka on yksi Keskimaan merkittävimmistä kehittämishankkeista tänä vuonna. Tilaisuuden lopuksi on mahdollista esittää kysymyksiä. Ilmoittaudu tilaisuuteen 22.2. klo 12:00 mennessä: suvi.elonheimo-tikkanen@sok.fi Lähetämme Teams-kutsun kaikille ilmoittautuneille. Voit halutessasi lähettää ilmoittautumisen yhteydessä kysymyksiä myös etukäteen. Lämpimästi tervetuloa!

Keskimaa palkkaa satoja kesätyöntekijöitä sekä yli 500 nuorta Tutustu ja tienaa -harjoitteluun29.1.2021 08:50:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tavoitteena on työllistää kesällä 2021 useita satoja kesätyöntekijöitä sekä työelämään ensikertaa tutustuvia kesäharjoittelijoita Keskimaan myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissä eri puolilla Keski-Suomea. Hakuaika kesätöihin on 16.12.2020–7.2.2021. 15–17-vuotiaille nuorille ensikertalaisille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöharjoitteluhaku on avoinna 15.3.2021 asti.