Keskimaalle kolme uutta aurinkovoimalaa

Osuuskauppa Keskimaa ottaa lisää uusiutuvia energialähteitä käyttöön, kun S-market Savelassa, S-market Hankasalmella ja ABC Hirvaskankaalla aloitetaan syyskuun alussa yhteensä lähes 1000 aurinkopaneelin asennustyöt. Prisma Seppälän katolle asennetut lähes 2000 paneelia ovat olleet käytössä lokakuusta 2018 lähtien.

Aurinkopaneeleita asennetaan Prisma Seppälän katolle syksyllä 2018.

S-ryhmän kauppojen katoille asennettaan lähitulevaisuudessa tuhansia aurinkopaneeleja. Osuuskauppa Keskimaan aurinkopaneelien asennukset ovat osa S-ryhmän mittavaa aurinkosähköhanketta, jossa noin 75 toimipaikan katolle rakentuu lähes huomaamaton aurinkovoimala.

– Osuuskauppamme tavoitteena on lisätä uusiutuvan energian käyttöä entisestään tulevina vuosina. Olemme jo nyt yksi suurimpia aurinkovoiman tuottajia Keski-Suomen alueella. Aurinkosähkön lisäksi kehitämme jatkuvasti energiatehokkuutta myymälöissä muun muassa led-valaistuksella, ovellisilla kylmäkaapeilla sekä uusimalla kylmälaitteita, toteaa Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen.

Keskimaa asennuttaa syksyn aikana aurinkopaneeleita S-market Savelaan noin 400 kpl, S-market Hankasalmelle 200 kpl ja ABC Hirvaskankaalle 350 kpl. Näiden kolmen aurinkovoimalan nimellistehot ovat yhteensä noin 300 kWh. Asennustyöt aloitetaan Savelassa 9.9. ja Hankasalmella sekä Hirvaskankaalla 10.9.2019.

Aurinkopaneelit sijoitetaan pääosin kiinteistöjen katoille ja mahdollisesti S-market Savelassa sekä ABC Hirvaskankaalla myös etelänpuoleisille seinäpinnoille. Näiden kolmen kohteen yhteinen energiantuotanto vastaa noin 120 kerrostaloasunnon tai noin 50 sähkölämmitteisen omakotitalon sähkönkulutusta vuodessa. Uudet paneelit saadaan käyttöön vielä tämän vuoden aikana.

Katolle asennettavat paneelit tuottavat sähköä kiinteistöjen omaan käyttöön.
– Myymälät kuluttavat sähköä eniten kesällä, jolloin energiaa tarvitaan erityisesti kylmälaitteisiin ja jäähdyttämiseen. Aurinkoisina kesätunteina parhaimmillaan kaikki kiinteistön kuluttama sähkö voi tulla auringosta, kertoo Osuuskauppa Keskimaan kiinteistöasioista vastaava kiinteistöpäällikkö Jaakko Mäkelä SOK Kiinteistöässältä.

− Prisma Seppälän katolle viime vuonna asennettu aurinkosähköjärjestelmä on tuottanut toukokuussa 2019 yli 13 % ja kesä-heinäkuussa noin 16 % Prisman sähkön kokonaiskulutuksesta, Mäkelä jatkaa.

Keskimaa jatkaa aurinkopaneelien asennuksia myös vuonna 2020. Alustavasti suunnittelussa ovat seuraavat Keskimaan toimipisteet: S-market Jämsä, S-market Petäjävesi, S-Market Saarijärvi, S-market Suolahti, S-market Vaajala ja ABC Vaajakoski.

S-ryhmässä uusiutuvan energian osuus on noin 60 prosenttia käyttämästämme sähköstä. S-ryhmä on jo vuosia investoinut omaan tuulivoimaan ja nyt myös aurinkosähköön. Tavoitteena on, että oman uusiutuvan energian tuotanto kattaa 80 prosenttia S-ryhmän sähkönkulutuksesta vuonna 2025. Suomen suurin aurinkosähköhanke tukee S-ryhmän uutta, kunnianhimoista ilmastotavoitetta. Hiilidioksidipäästöjä kaupparyhmä on sitoutunut leikkaamaan 60 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2030. Viime vuoden lopussa pudotus oli jo 38 prosenttia.

Osuuskauppa Keskimaa, Niko Toivanen, talousjohtaja 010 767 3030
SOK Kiinteistöässä, Jaakko Mäkelä, kiinteistöpäällikkö, 010 768 2196

Aurinkopaneeleita asennetaan Prisma Seppälän katolle syksyllä 2018.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 625 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 130 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät vahvasti Keskimaan alkuvuoden tuloksessa11.8.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-kesäkuun liikevaihto oli 299,4 miljoonaa euroa, missä oli laskua 1,7 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-kesäkuun operatiivinen tulos oli 2,4 miljoonaa euroa, mikä on noin 6,5 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän selvästi edellisen vuoden tasosta. Koronakriisin vaikutus Keskimaan tulokseen on ollut merkittävä. Marketkaupan myynti ja tulos ovat hyvällä tasolla, mutta erityisesti hotellit, ravintolat ja liikennemyymälät kärsivät kriisistä.

Palokan Prisman mittava uudistushanke käynnistyy syyskuussa23.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa Palokan Prismassa Jyväskylässä mittavan uudistuksen syyskuussa 2020. Kyseessä on Prisma Palokan 10-vuotisen historian laajin uudistus. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Prisman myymäläuudistus ja toisessa vaiheessa tehdään kiinteistön peruskorjaukseen, julkisivuun ja piha-alueisiin liittyvät muutokset. Myymälän ilme muutetaan uuden Prisma-ilmeen mukaiseksi, valikoimat laajentuvat ja myymälään saadaan uusia palveluja. Asiakkaat pääsevät vaikuttamaan uudistuviin valikoimiin.

Keskimaan avaa lähes kaikki ruokaravintolansa sekä Original Sokos Hotel Alexandran ensi viikolla 1.7.202026.6.2020 09:35:00 EESTTiedote

Koronarajoitusten asteittaiset purkamiset vauhdittivat Osuuskauppa Keskimaan päätöksiä avata heinäkuun alussa Original Sokos Hotel Alexandran ravintolapalveluineen sekä molemmat Rossot Jyväskylässä. Turvalliseen asiointiin kiinnitetään korostetusti huomiota ja asiakkaita ohjeistetaan monin eri tavoin pitämään huolta hygieniasta ja huomioimaan turvavälejä.

Vesa Kyllönen nimitetty Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajaksi 1.9.2020 alkaen25.6.2020 13:45:00 EESTTiedote

Paluumuuttaja Vesa Kyllönen aloittaa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajana syyskuun alussa. Keskimaalla uransa aloittanut Kyllönen on tehnyt pitkän uran vähittäiskaupan alalla S-ryhmässä. Viimeksi hän on toiminut johtotehtävissä elintarviketeollisuudessa, ja hän siirtyy Keskimaalle Verso Food Oy:n Export Managerin tehtävästä.

Keskimaan edustajisto päätti ylijäämänpalautuksen maksusta ja hyväksyi sääntömuutoksen16.6.2020 09:05:29 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta vuoden 2019 tuloksesta. Ylijäämänpalautus asiakasomistajille on yksi tapa tukea keskisuomalaisten ostovoimaa ja hyvinvointia näin haastavina aikoina. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna lähes 5 miljoonaa euroa. Lisäksi edustajisto hyväksyi esityksen, jossa Keskimaan vaaleissa siirrytään suoraan vaalitapaan.