Keskimaan alkuvuoden myynti edellisvuoden tasoa – investoinnit etenevät suunnitellusti, vaikka korona kurittaa tulosta

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 143,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua viime vuoteen 0,1 prosenttia. Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli -0,7 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin viime vuonna. Lomautuksilta on vältytty ravintolahenkilökunnan siirryttyä väliaikaisesti kaupan työtehtäviin. Koko vuoden tulostaso riippuu vahvasti koronatilanteen kehittymisestä Suomessa.
Keskimaan alueella ruoan verkkokaupan verkostoa on kehitetty voimakkaasi alkuvuoden aikana. S-market Äänekoskella ruoan verkkokaupan keräilyt hoituvat jo rutiinilla. Kuva: Max Steffansson / Keskimaa

Keskimaan market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 5,2 % 113,2 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakauppaa tehtiin 102,0 miljoonalla eurolla. Kasvua edelliseen vuoteen oli 5,9 %. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 10,7 miljoonaa euroa, laskua edellisvuoteen oli 0,5 prosenttia.

− Marketkaupan myynti on jatkanut nousuaan edellisvuoden tapaan. Koronarajoitukset ja maaliskuun alussa alkanut ravintolatoiminnan sulku vaikutti merkittävästi ravintola- ja liikennemyymäläkaupan myyntiin ja sitä kautta tulokseen. Edellisvuoden verrokkina meillä on vuoden ensimmäisten kahden kuukauden ajalta vielä ajat ennen koronaa ja ravintoloiden myyntien rajoittamista, mikä täytyy muistaa vertaillessa myynnin ja tuloksen kehityksiä ensimmäisen kvartaalin osalta, toteaa Osuuskauppa Keskimaa toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 3,4 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 58,6 %. Ravintolakauppa (2,2 milj.€) aleni 60,8 % ja majoituskauppa (1,2 milj.€) laski 53,7 %. Ravintolakauppaan on vaikuttanut voimakkaasti jo vuoden kestäneet rajoitukset aukioloajoissa ja asiakaspaikoissa. Ravintolasulun vuoksi ravintoloiden liiketoiminta on ollut lähes koko maaliskuun take away -myynnin kannattelema.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto laski alkuvuonna 3,5 % 25,6 miljoonaan euroon.

ABC-liikennemyymälöiden ravintola- ja marketkaupassa myyntiä tehtiin 4,7 miljoonalla eurolla (- 19,2 %). Lukuihin vaikutti koronarajoitukset ja ravintoloiden sulkutoimenpiteet. Polttonestekaupan liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 19,6 miljoonaa euroa (1,7 %). Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen nousun myötä alkuvuoden myynti ylsi kasvuun edellisvuoteen verrattuna.

− Loppuvuoden ennakointi liikevaihdon tai tuloksen toteuman osalta on haasteellista. Paras arviomme tällä hetkellä on, että tulos tulee olemaan noin viime vuoden tasolla eli noin 14 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan normalisoitumisen kannalta oleellista on koronarokotuksien edistyminen Suomessa ja sen myötä mahdollinen rajoitteiden purkaminen ihmisten liikkumiseen, kokoontumisiin ja ravintoloiden liiketoimintaan liittyen. Odotamme positiivista kehitystä jo kesäkauppaan, Määttä toteaa.

Investointeja on jatkettu laajalla rintamalla koronasta huolimatta

Keskimaa on jatkanut pitkäjänteisesti suunnitelmien mukaisia investointeja palveluiden kehittämiseen. Alkuvuoden aikana S-marketien konseptiuudistuksia on tehty S-market Tikkakoskella, laajempi uudistus on parhaillaan käynnissä S-market Lievestuoreella. Maaliskuun alussa avattiin uusi S-market Tourula Jyväskylän keskustan tuntumaan. Kuluvan vuoden aikana on suunnitteilla vielä uudistukset neljässä S-marketissa jo mainittujen lisäksi.

Keskimaa on panostanut myös palveluihinsa Palokan palvelukeskittymässä. ABC Palokan kokonaisvaltainen liikennemyymäläuudistus toteutettiin maaliskuun aikana. Palokan Prisman kiinteistössä toteutetaan parhaillaan koko kiinteistön kattavaa miljööremonttia, joka laajenee piha-alueiden ja julkisivun uudistuksiin kevään aikana.

Keskimaan alueella ruoan verkkokaupan verkostoa on kehitetty voimakkaasi alkuvuoden aikana. Uusi S-kaupat -verkkokauppapalvelu on laajentunut jo kymmeneen Keskimaan S-marketiin sekä Keljon ja Palokan Prismoihin. Prisma Seppälä ja Mestarin Herkku siirtyvät asteittain nykyisestä palvelumallista S-kaupat.fi -palveluun alkukesään mennessä.

Ravintoloiden osalta Jyväskylän keskustaan avattavan uuden Rosson viimeistely on parhaillaan käynnissä. Avajaisiin valmistaudutaan toukokuun aikana.

Aurinkosähkön tuotanto kiihtyy kohteita jopa 15 vuoden loppuun mennessä

Keskimaan kiinteistöjen uudistuksissa on kiinnitetty erityistä huomiota energiankulutukseen. S-ryhmä on aurinkosähkön suurin tuottaja ja kuluttaja Suomessa. Osuuskauppa Keskimaa on vahvasti mukana kehityksessä.

Osuuskauppa Keskimaan alueella on tällä hetkellä yhdeksän kiinteistön katolla yhteensä 4 000 aurinkopaneelia. Vuoden lopussa määrä nousee lähes 5 300 paneeliin. Keskimäärin ne tuottavat 6 % toimipaikan kuluttamasta sähköstä, ja tehokkaimmillaan tuotanto on kesällä, jolloin kylmälaitteet kuluttavat eniten sähköä. Esimerkiksi vuoden 2020 vuosituotanto riittäisi 45 omakotitalon vuotuiseen lämmittämiseen tai 4,4 miljoonan kilometrin ajeluun sähköautolla.

Keskimaa asentaa lisää aurinkopaneeleita tämän vuoden aikana kuuteen kiinteistöön. Uusia kohteita ovat S-market Joutsa, Karstula, Tikkakoski ja Viitasaari sekä Sale Säynätsalo ja ABC Keljonkangas. Vuoden loppuun mennessä aurinkosähköä hyödynnetään kaikkiaan 15 Keskimaan toimipaikassa.

Keskimaa tarjoaa tänä vuonna kesätöitä ja harjoittelupaikkoja suunnitellusti

Keskimaa on merkittävä keskisuomalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli maaliskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 769 työntekijää. Kuuden viikon ravintolasulun aikana Keskimaa ei joutunut lomauttamaan ravintola-alan ammattilaisia, vaan heillä oli mahdollisuus siirtyä työskentelemään kaupanalan toimipaikkoihin ravintolasulun ajaksi, osalla työjaksot marketkaupoissa jatkuvat edelleen.

Keskimaa on rekrytoinut satoja kesätyöntekijöitä töihin toimipaikkoihin eri puolille Keski-Suomea. Viime vuonna peruttu, koululaisille suunnattu, Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu päästään toteuttamaan tänä vuonna suunnitellusti. Satojen kesätyöntekijöiden lisäksi Keskimaalle tulee tänä kesänä yli 500 ensikertaa työelämään tutustuvia kesäharjoittelijoita.

Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-maaliskuussa 5,0 miljoonaa euroa.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan Ilo auttaa 2024 -lahjoituksella järjestetään ikäihmisille digitaitojen koulutusta25.3.2024 09:35:48 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa on valinnut kumppanit vuoden 2024 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoituksen toteuttamiseen, mikä kohdistuu ikäihmisten digitaitojen kartuttamiseen. Ikäihmisille järjestetään tulevan kevään ja syksyn aikana maksuttomia digitaitojen valmennuksia sekä koulutetaan digitaitojen vertaisopastajia eri puolille Keski-Suomea. Yhteistyökumppanina koulutuksia järjestävät Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry ja Eläkeliiton Keski-Suomen piiri ry.

Keskimaan marketkaupan johtoa vahvistetaan21.2.2024 10:25:00 EET | Tiedote

Keskimaan marketkaupan johtoa vahvistetaan vastaamaan entistä paremmin tämän päivän toimintaympäristön tarpeita, kun keskijohtoon perustetaan kaksi uutta roolia. Keskimaan yhteensä 28* S-marketin johtaminen jaetaan kahden ryhmäpäällikön sijaan jatkossa kolmelle ryhmäpäällikölle, kun taas Keskimaan Prismojen johtamisesta kokonaisvastuu siirtyy kahden Prismajohtajan sijaan yhdelle Prismajohtajalle. Lisäksi marketkaupan asiantuntijapalveluiden kehittämiseen ja johtamiseen perustetaan uusi ryhmäpäällikön rooli. Marketkaupan johdon uusi organisaatio on voimassa 1.4.2024 alkaen.