Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja auttaa yhteen yli 101 000 keskisuomalaista

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä syksynä Keskimaa etsi yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät auttamaan keskisuomalaisia kohtaamaan toisensa poikkeusaikaan sopivalla tavalla. Hakemuksia tuli yli 130 taholta, joista 56 lahjoituskohteen myötä mahdollistetaan yli 101 000 keskisuomalaista kohtaamista. Lahjoituksen kokonaissumma on lähes 138 000 euroa.

Yksi Keskimaan 56 lahjoituskohteesta on Nuortentalo Katutaso Jyväskylässä.

Keskimaan vuoden 2020 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan lahjoitussumma on edellisten vuosien tapaan yksi euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohden. Jo neljännen kerran toteutettavan hyväntekeväisyyskampanjan kokonaispotti nousee uuteen ennätykseen, lähes 138 000 euroon.

Kampanja käynnistyi elokuussa lahjoituskohteiden haulla, tavoitteena saada mukaan yhdistyksiä, seuroja, yrityksiä ja ryhmiä, jotka omalla toiminnallaan auttavat maakuntamme ihmisiä kohtaamaan toisiaan turvallisesti koronakriisin keskellä. Hakemuksia tuli kaikkiaan yli 130. Niistä lahjoituskohteiksi valikoitui 55 toimijaa ja 56 kohdetta, joiden kautta tavoitetaan ennakkoarvioiden mukaan yli 101 000 keskisuomalaista.

−  Koronatilanteesta huolimatta halusimme toteuttaa Ilo auttaa -lahjoituksen myös tänä vuonna ja tukea keinoja, joilla tuodaan tilanteeseen sopivalla tavalla ihmisiä yhteen ja tarjotaan iloa arkeen. Poikkeusaikana ihmiset selvästikin kaipaavat erilaisia yhdessä olemisen muotoja, Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä kuvailee.

Lahjoituskohteiden avulla mahdollistetaan niin lasten, nuorten, lapsiperheiden kuin ikäihmistenkin kohtaamisia

Lahjoituskohteiksi valikoitui 55 toimijaa ja 56 kohdetta, joiden kautta tavoitetaan ennakkoarvioiden mukaan yli 101 000 keskisuomalaista. Lahjoitussummat vaihtelevat lahjoituskohteiden avustushakemuksien sekä toiminnan piirissä olevien ihmismäärien mukaisesti.

− Tämän vuoden lahjoituskohteen koskettavat hyvin monipuolisesti eri-ikäisiä ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia keskisuomalaisia. Mahdollistamme ympäri Keski-Suomea useilla paikkakunnilla yksittäisiä tapahtumia, tapahtumien livestriimauksia sekä viikoittaisia kohtaamisia jonkin teeman puitteissa, tarinapiireistä ystäväkahvilatoimintaan ja taikuriesityksiin. Tapoja auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa on monia ja se myös näkyy lahjoituskohteidemme moninaisuutena, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma.

Nuoret valmistavat yhdessä ruokaa

Yksi lahjoituskohteista oli Nuortentalo Katutaso Jyväskylässä, jossa joukko nuoria aikuisia kokoontuu yhteisen ruoan äärelle viikoittain.
– Ruoanlaitto ja syöminen kokoavat ihmisiä yhteen taustoihin ja elämäntilanteisiin katsomatta. Samalla tutustutaan toisiin nuoriin sekä erilaisiin ruokakulttuureihin, opitaan edullisen ja terveellisen arkiruoan laittamista ja jaetaan omien bravuuriruokien reseptejä. Lahjoituksen turvin voimme nyt jatkaa ruokatorstaiden järjestämistä vuoden eteenpäin, vastaava nuorisotyöntekijä Hanna Lamberg kertoo.

Laulavia joulutervehdyksiä ikäihmisille ja yksinäisille

Ikäihmisiä ilahduttavista toteutuksista hyvä esimerkki on Toivakka-Joutsan 4H-yhdistyksen toteuttama laulava joulutervehdys. Toivakan ja Joutsan seuduilla asuvilla ikäihmisillä ja yksinäisillä on tänä jouluna mahdollista tilata paikallisen 4H-yhdistyksen kautta laulava joulutervehdys.

– Olemme todella mielissämme saamastamme Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoituksesta. Joulutervehdyksen voi tilata yhdistyksen nettisivujemme kautta ja nuoret 4H-yhdistyksen laulajat kiertävät viemässä tervehdyksiä lauantaina 19.12. Näin läheistä ihmistä voi muistaa lämminhenkisellä ja iloa tuottavalla tavalla, vaikka ei itse paikan päälle jouluna pääsisikään, kuvailee Toivakan-Joutsan 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Kirsi Ilmonen.

Avointa muskaritoimintaa lapsiperheille

Lapsiperheiden arkeen tuodaan iloa muun muassa muskaritoiminnan kautta. Jyväskylän seudun Nuorisoseuran avoimessa muskaritoiminnassa on voitu siirtyä Ilo auttaa -lahjoituksen ansiosta turvallisiin pienryhmiin. Näin toimintaa on voitu jatkaa korona-aikanakin.

– Järjestämme Jyväskylässä Yrttisuon ja Mäki-Matin perhepuistossa avoimia muskareita, joihin voi vapaasti tulla ilman ennakkoilmoittautumista. Nyt korona-aikana pienryhmienkin jatkuvuus on turvattu Keskimaan Ilo auttaa -lahjoituksen ansiosta. Lahjoitusvaroja tullaan käyttämään myös muskaritarvikkeiden hankintaan, toiminnanohjaaja Anna Leino Jyväskylän seudun Nuorisoseurasta kertoo.

Kaikki 56 vuoden 2020 Ilo auttaa -lahjoituskohdetta on listattuna Keskimaan Ilo auttaa -sivustoilla: https://iloauttaa.fi/iloauttaayhteen/.

Ilo auttaa yhteen -video

Yksi Keskimaan 56 lahjoituskohteesta on Nuortentalo Katutaso Jyväskylässä.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan työyhteisötutkimuksessa koronavuonna kaikkien aikojen paras tulos27.11.2020 08:15:00 EETTiedote

Palvelualalla historiallisen vaikeasta vuodesta huolimatta Keskimaan tuoreessa henkilöstötutkimuksessa on saavutettu kaikkien aikojen paras tulos. Ihmisten turvallisuudentunne ja työtyytyväisyys ovat säilyneet tai jopa kehittyneet haastavista olosuhteista huolimatta. Vuosittain toteutettavaan työtyytyväisyystutkimukseen vastasi lähes 1700 Keskimaan työntekijää, mikä on peräti 92,7% henkilöstöstä. Tulokset paranivat edellisestä vuodesta jopa neljä pistettä, ennätykselliselle 78,2 tasolle.

Keskimaan edustajiston vaalit vuonna 2021 – ehdokkaiden liityttävä jäseniksi viimeistään tämän vuoden aikana2.11.2020 13:55:00 EETTiedote

Osuuskaupan edustajiston vaalit järjestetään joka neljäs vuosi. Seuraavat Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalit pidetään syksyllä 2021. Osuuskaupan vaaleissa voi olla ehdokkaana jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella.

Keskimaan tulos jäämässä merkittävästi edellisestä vuodesta − henkilökunta ansaitsee erityiskiitoksen haastavan vuoden osalta21.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 467,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 1,0 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−syyskuun tulos ennen veroja oli 9,0 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 9,1 miljoonaa euroa, mikä on 7,6 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Kasvua on tullut päivittäistavarakaupasta, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa on laskenut ennennäkemättömästi. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän merkittävästi edellisestä vuodesta ja päätyvän noin 11 miljoonan euron tasolle.

Yli 130 hakemusta Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskohteiksi20.10.2020 09:50:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Keskimaa etsi syksyn aikana kohteita, jotka pystyvät omalla toiminnallaan auttamaan ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Hakemuksia tuli yli 130 taholta. Yhteistyön rakentaminen on käynnissä ja avustuskohteista päästään kertomaan tarkemmin marraskuussa.