Keskimaan ravintolat ja ABC-liikennemyymälät avautuvat asiakkaille – turvalliseen asiointiin on kiinnitetty erityistä huomiota

Osuuskauppa Keskimaa avaa 1.6.2020 osan ravintoloistaan sekä kaikkien ABC-liikenneasemien ravintolapalvelut kesäkuun ensimmäisen viikon aikana. Tehostetut turvallisuustoimet näkyvät järjestelyissä ja palveluissa. Asiakaspalvelussa henkilökunnalla on käytössä kasvovisiirit, pöytien sijoittelussa on huomioitu turvavälit ja toimintavoissa on paljon hiottuja yksityiskohtia turvallisen ja hygieenisen asioinnin varmistamiseksi. Myös asiakkaita opastetaan turvalliseen asiointiin.

Harri Gerlach ja Ritva Viskari valmistautuvat Amarillon avaukseen. Ravintolan sisätilojen asiakaspaikkojen määrä on rajattu rajoitusten mukaisesti puoleen normaalista, terassin osalta asiakaspaikkarajausta ei ole. Asiakaspalvelutilanteissa henkilökunnalla on käytössä kasvovisiirit.

Osuuskauppa Keskimaa avaa 1.6.2020 kuusi ravintolaa Jyväskylässä. Avattavia ravintoloita ovat Amarillo, Revolution, Hesburger Sokos ja Seppälä, Presso Seppälä ja Trattoria Aukio. Ensi viikolla aukeaa myös Mestarin Keittiö Kauppakeskus Sokkarin alakerrassa. Lisäksi Keskimaa avaa kesäkuun alussa myös kaikkien ABC-asemien ravintolapalvelut. ABC Hirvaskankaan, Keljonkankaan, Palokan, Vaajakosken ja Viitasaaren ravintolapalvelut käynnistyvät heti 1.6.2020 alkaen, ABC Joutsa ja Keuruu avaavat kesäkuun ensimmäisen viikon aikana.

− Lähes kaikki Keskimaan ravintolat ovat olleet kiinni yli kahden kuukauden ajan. Meidän ravintoloistamme ainoastaan ravintola Revolutionista ja kahdesta Hesburgerista on saanut take away -ruokaa näinä poikkeusaikoina. Pääsemme nyt avaamaan ravintoloitamme vaiheittain. Kaikissa Keskimaan avattavissa ravintoloissa noudatetaan tehostettua hygieniaa sekä turvalliseen asiointiin edistäviä toimenpiteitä. Asiakkaidemme ja henkilökuntamme turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää, toteaa Keskimaan matkailu- ja ravitsemistoimialan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Ravintoloista avataan ensi vaiheessa vain ne yksiköt, jotka pystytään kalustamaan turvallisesti turvaetäisyydet huomioiden. Toimipaikoissa näkyvimpiä turvallisuustekoja ovat muun muassa kassapleksit, lattioihin liimatut turvaväleistä ohjaavat tarrat, henkilökunnan käyttämät kasvovisiirit sekä sisäänkäyntien ja kassalinjastojen yhteydessä saatavilla olevat käsidesit. Lisäksi asiakkaita opastetaan toimipaikoissa monin eri tavoin turvalliseen asiointiin.

Jyväskylän keskustassa sijaitsevassa ravintola Amarillossa on tehty lukuisia toimenpiteitä turvallisuuteen liittyen ja toimintatapoja on hiottu viimeisen viikon aikana, kun maanantain 1.6. avaukseen on valmistauduttu.

− Olemme täällä Amarilossa varautuneet avaukseen viimeisen viikon aikana ja erityisesti turvallisuuteen liittyvät uudet toimintatavat on käyty työryhmän kanssa läpi erityisen tarkasti. Paljon toimenpiteitä on tehty, kuten baaritiskien tuolit poistettu, pöydät sijoiteltu turvavälit huomioiden, sisäänkäynnit varustettu käsidesein ja jopa menut ovat toistaisesti kertakäyttöisiä tulosteita, kertoo Amarillon ravintolapäällikkö Ritva Viskari.

− Myös toimintatapoihin turvallisuusasiat vaikuttavat merkittävästi. Henkilökuntamme desinfioi useita kertoja päivässä kaikki kosketuspinnat, asiakkaille tarjottavat vesipullot pestään joka käytön jälkeen ja käsienpesu on työntekijöille toistuva rutiini. Asiakkaille annostellaan alkunachot suoraan pussista, lounaalla ei ole salaattipöytää – salaatti tarjoillaan lautasannokisina ja lounaskahvit tarjoillaan asiakkaille itsepalvelun sijaan. Henkilökunta ei myöskään ole tauoilla yhtä aikaa ja käytössämme on henkilökunnan kesken virtuaalihalit ja yläfemmat tsemppaamiseen, Viskari lisää.

Tutut ABC:n palvelut palautuvat

ABC-liikennemyymälöiden vahvuutena turvallisuusjärjestelyissä on koko. Isoissa tiloissa asiointi onnistuu hyvin myös turvavälit huomioiden. Voimassa olevat turvallisuuslinjaukset näkyvät tarjonnassa: kaikki vitriinituotteet pakataan ja noutopöytäruoka annostellaan asiakkaille.

− Alkuun annostelemme asiakkaille lämpimät ruoat noutopöydästä tai tarjoilemme annokset pöytiin. Ruokailuvälineet ja valmiiksi lautasille annostellun salaattiannoksen asiakas saa ottaa itse kylmäaltaasta. Myös juomat tarjoillaan alkuun henkilökunnan toimesta. Take away -annoksia myydään edelleen asiakkaille mukaan ja ennakolta ABC mobiililla tilatut ruoat voi nauttia vaikka terassilla, kertoo maanantaina avattavan ABC Viitasaaren liikennemyymäläpäällikkö Kirsti Partti linjausten käytännön toteutuksista.

− Toimintamme edellytys on nyt toimia turvallisuus edellä. Meille tärkeintä on nyt taata, että tiellä liikkujat ja kesämatkaajat voivat rauhallisin mielin pysähtyä meille nauttimaan palveluista, summaa Osuuskauppa Keskimaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen.

Osuuskauppa Keskimaa, Pasi Kunelius, matkailu- ja ravitsemistoimialan toimialajohtaja, pasi.kunelius@sok.fi, puh. 010 767 3060
Osuuskauppa Keskimaa, Heikki Tervanen, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja, heikki.tervanen@sok.fi, puh. 010 767 3064

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan tulos jäämässä merkittävästi edellisestä vuodesta − henkilökunta ansaitsee erityiskiitoksen haastavan vuoden osalta21.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 467,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 1,0 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−syyskuun tulos ennen veroja oli 9,0 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 9,1 miljoonaa euroa, mikä on 7,6 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Kasvua on tullut päivittäistavarakaupasta, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa on laskenut ennennäkemättömästi. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän merkittävästi edellisestä vuodesta ja päätyvän noin 11 miljoonan euron tasolle.

Yli 130 hakemusta Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskohteiksi20.10.2020 09:50:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Keskimaa etsi syksyn aikana kohteita, jotka pystyvät omalla toiminnallaan auttamaan ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Hakemuksia tuli yli 130 taholta. Yhteistyön rakentaminen on käynnissä ja avustuskohteista päästään kertomaan tarkemmin marraskuussa.

S-market Tikkakoskelle kokonaisvaltainen myymäläuudistus verkkokauppapalvelu huomioiden12.10.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa uudistaa S-market Tikkakosken. S-marketin myymäläilme päivitetään uuden S-market konseptin mukaiseksi ja samalla kaikki vanhat kalusteet uusitaan kylmäkalusteita myöten. Uudistus mahdollistaa valikoimien laajentamisen sekä ruoan verkkokaupan taustatoimintojen kehittämisen. Uudistustyöt alkavat osittain jo syksyllä 2020, remontti valmistuu kokonaisuudessaan maaliskuussa 2021.

Sale Toivakka uudistuu kokonaisvaltaisesti – S-ryhmän uusi pienmyymäläkonsepti Toivakkaan22.9.2020 09:58:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa uudistaa Toivakan Salen syksyn 2020 aikana. Kokonaisvaltaisen tilojen muokkaamisen myötä myymälään saadaan lisää tilaa, mikä mahdollistaa myös valikoimien laajentamisen. Sale Toivakka on yksi ensimmäisistä myymälöistä Suomessa, joka uudistetaan S-ryhmän uuden pienmyymäläkonseptin mukaiseksi Sale-myymäläksi. Remontti valmistuu joulukauppaan.

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja käynnistyy lahjoituskohteiden haulla – tänä vuonna autetaan ihmisiä kohtaamaan toisensa24.8.2020 09:15:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä vuonna halutaan auttaa ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Keskimaa etsii nyt erilaisia kohteita ja organisaatioita, jotka haluavat omalla toiminnallaan auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa ilolla. Lahjoituksen kokonaissumma on euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohti eli noin 135 000 euroa.