Keskimaan satamaravintola Sataman Viilu on noussut harjakorkeuteen

Osuuskauppa Keskimaan satamaravintola Sataman Viilun rakentaminen on edennyt harjakorkeuteen. Satamaravintolan tiloihin rakennetaan uniikkia ravintolaa, kokous- ja juhlatiloja sekä saunamaailmaa. Saunaravintola avataan yleisölle alkukesällä 2022. Hanke on merkittävä kehitysaskel Jyväskylän ja Keski-Suomen matkailulle.

Jyväskylän sataman kärkeen rakentuva Sataman Viilu on noussut harjakorkeuteen. Kuva: Osuuskauppa Keskimaa

Satamaravintola Sataman Viilun rakentaminen on edennyt suunnitellussa aikataulussa. Parhaillaan käynnissä ovat julkisivutyöt sekä sisäpuoliset pintarakennetyöt. Kesäkuussa 2021 alkaneessa rakentamisessa on saavutettu tärkeä välietappi, kun kohde on kohonnut marraskuussa harjakorkeuteen, jonka jälkeen lämmöt on saatu kytkettyä päälle. Harjannostajaisia oli määrä viettää perjantaina 10.12.2021, mutta Keski-Suomen huonontuneen koronatilanteen vuoksi harjannostajaiset päätettiin jättää tällä kertaa perinteisellä tavalla juhlimatta. Satamaravintola valmistuu reilun viiden kuukauden kuluttua. Tavoitteena on päästä avaamaan ravintola viimeistään kesäkuussa 2022.

–   Olemme olleet todella tyytyväisiä, että Sataman Viilun rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti ja on ollut mukava seurata, kun rakennus alkaa pikkuhiljaa nousemaan ja havainnekuvien mukainen arkkitehtuuri alkaa hahmottumaan. Meillähän oli todella nopea lähtö tähän hankkeeseen sen jälkeen, kun päätös rakentamisesta vahvistui toukokuussa 2021. Perusteellinen suunnittelutyö on tuottanut hyvää tulosta, kun rakennuksella työt ovat edenneet näin hyvin aikataulussa, kiittelee Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Rakentaminen edistyy suunnitelmien mukaisesti

Sataman Viilu on 5,5 miljoonan euron investointi alueelle, jonka kaupunki vuokraa Keskimaalle 30 vuodeksi. Rakentaminen aloitettiin maanrakennustöillä kesäkuussa 2021. Haasteita projektin alussa ilmeni tontilta löytyneestä tekniikasta sekä nopeasti alkaneen projektin tavarahankinnoissa. Pääosin rakennustyöt ovat sujuneet aina paalutuksesta vesikaton rakentamiseen suunnitelmien mukaisesti.

Saunaravintolan rakennusurakoinnista vastaa jyväskyläläinen Rakennustoimisto Kalevi Alonen Oy, joka on toteuttanut useita Keskimaan hankkeita viimeisten vuosien aikana.
− Kohde on edennyt aikaisesta talvesta ja koronan tuottamista haasteista riippumatta aikataulun mukaisesti. Tällä hetkellä käynnissä olevia työvaiheita ovat sisäpuolella laatoitus- ja tasoitustyöt. Ulkopuolella julkisivutyöt jatkuvat vielä ensi vuoden puolelle. Keskimääräinen työntekijävahvuus rakennuksella on ollut syksyn aikana 20 henkilön tienoilla, toteaa rakennustoimisto Kalevi Alonen Oy:n tuotantojohtaja Markus Jeulonen.

− Rakennuksen moni-ilmeinen ja arkkitehdin suunnitteleman kattorakenteen työstäminen on ollut tähän mennessä haastavin osuus. Kattorakenteiden osalta tehtiin paljon käsityötä, koska valmiita kattoristikoita ei ollut kaikilta osin mahdollista tässä arkkitehtuurisessa kattorakenteessa hyödyntää, Jeulonen jatkaa.

Kaksikerroksisessa kiinteistössä perinteinen julkisivumateriaali hirsi yhdistyy nykyaikaiseen muotokieleen ja toiminnallisuuteen. Rakennuksen ulkoseinät ovat painumatonta hirttä, minkä lisäksi osassa ulkoseinistä ulkoverhouksena toimii hiilletty puu. Ulkoseinien sisäpuolella olevan kantavat rakenteet ovat betonista.

Sataman Viilun sisätilojen sisustussuunnittelusta vastaa Franz Design Oy. Suunnittelun keskiössä on skandinaavinen sisustustyyli, joka sopii hirsirakenteisen rakennuksen ilmeeseen. Harvia toimittaa ja suunnittelee tiloihin saunamaailman kolme erityylistä saunakokonaisuutta.

− Ravintolan liikeidean suunnittelu on jo pitkällä ja ravintolan avainhenkilöt valittu. Tavoitteena on avata Sataman Viilu viimeistään kesäkuussa 2022. Kokous- ja juhlatilat ovat herättäneet paljon kiinnostusta ja olemmekin jo ottaneet varauksia vastaan ensi heinäkuusta alkaen, toteaa Osuuskauppa Keskimaan matkailu- ja ravitsemisalan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Sataman Viilun pääurakoitsijat

Rakennusurakka: Rakennustoimisto Kalevi Alonen Oy

Maarakennus ja paalutus: Maajukka Oy

Sähköurakka: Sähköveijarit Oy

LVI- urakka: Suomen Talotekniikka Jyväskylä Oy

Sprinkleriurakka- ja suunnittelu: Mikenti Oy / Jypro

Sisustusurakka: Palokan Puutuote Oy

Faktoja saunaravintolahankkeesta

• Jyväskylän kaupunki vuokraa maa-alueen Keskimaalle 30 vuodeksi
  • Keskimaan investoinnin suuruus on noin 5,5 M€
  • Rakennuksen on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Koan Oy, arkkitehdit Marko Simsiö ja Johannes Koskela
  • Rakennuksen urakoinnista vastaa jyväskyläläinen rakennustoimisto Kalevi Alonen Oy
  • Ainutlaatuinen hybridirakennus, jossa yhdistyy materiaalina perinteinen ja ekologinen hirsi nykyaikaiseen muotokieleen ja toiminnallisuuteen yhdistettynä
  • Saunaravintolarakennuksen tiloihin (1190 m²) on suunniteltu uniikki ravintola, kokous- ja juhlatiloja sekä saunamaailmaa
  • Asiakaspaikkoja 1. kerroksen ravintolaan tulee noin 120 (sisätilat), lisäksi terassipaikkoja noin 300
  • Tunnelmallisissa saunatiloissa voi nauttia Jyväsjärven maisemista ja käydä vilvoittelemassa terassin yhteydessä olevassa järvivesialtaassa
  • 2. kerroksen, tilaisuuden mukaan muokattaviin, juhla-/kokoustiloihin tulee yli 200 asiakaspaikkaa
  • Saunaravintolakokonaisuus tulee työllistämään noin 25 henkilöä

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, 010 767 3010, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, Pasi Kunelius, toimialajohtaja, 010 767 3060, pasi.kunelius@sok.fi
Rakennustoimisto Kalevi Alonen Oy, Markus Jeulonen, tuotantojohtaja, 044 551 5797, markus.jeulonen@alonenoy.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Hotellien, ravintoloiden ja liikennekaupan kehitys siivitti Keskimaan tuloksen ja liikevaihdon kasvuun − ruokakaupan tulos heikkeni9.8.2022 09:59:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi−kesäkuun liikevaihto oli 346,7 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 9,7 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−kesäkuun operatiivinen tulos oli 8,3 miljoonaa euroa, mikä on noin 4,2 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Koronarajoituksien purkautuminen näkyy liikevaihdon kasvuna etenkin matkailu- ja ravitsemiskaupassa.

Keskimaan vuoden esihenkilöt palkittiin17.6.2022 09:30:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2021 esihenkilöt on palkittu. Vuoden 2021 esihenkilöt palkittiin Keskimaan arvojen mukaisesti, palkittavia oli tällä kertaa neljä. Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2021 palkitut esihenkilöt ovat marketpäällikkö Katja Hyötyläinen S-market Äänekoskelta, hotellipäällikkö Kirsi Tarkkanen Solo Sokos Hotel Paviljongista, marketpäällikkö Minna Varjoranta S-market Keuruulta sekä ravintolapäällikkö Paula Janhonen ravintola VENN ja Green EGG.