Keskimaan tulos jäämässä merkittävästi edellisestä vuodesta − henkilökunta ansaitsee erityiskiitoksen haastavan vuoden osalta

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 467,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 1,0 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−syyskuun tulos ennen veroja oli 9,0 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 9,1 miljoonaa euroa, mikä on 7,6 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Kasvua on tullut päivittäistavarakaupasta, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa on laskenut ennennäkemättömästi. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän merkittävästi edellisestä vuodesta ja päätyvän noin 11 miljoonan euron tasolle.

Keskimaan henkilökunta ansaitsee erityiskiitoksen. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi−syyskuussa 365,8 miljoonaan euroon (+ 6,9 %). Päivittäistavarakauppaa tehtiin 321,6 miljoonalla eurolla (+ 8,7 %). Päivittäistavarakaupassa Keskimaan kasvu on valtakunnan markkinan kasvun tasolla. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 42,5 miljoonaa euroa, mikä oli 3,0 % edellisvuotta vähemmän.

− Vuosi on ollut lievästi sanottuna haasteellinen. Myyntiä kannattelee päivittäistavarakauppa, joka on kasvattanut myyntiä merkittävästi viime vuodesta. Samaan aikaan matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä liikennemyymälät kamppailevat koronan tuomien haasteiden kanssa, jotka eivät näytä laantumisen merkkejä kiristyvien koronarajoitusten vuoksi, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto oli tammi−syyskuussa 79,6 miljoonaa euroa (-16,8 %). ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 17,3 miljoonalla eurolla (-24,7 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-syyskuussa oli 62,3 miljoonaa euroa (-14,2 %).

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 17,2 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 41,8 %. Ravintolakauppa oli 11,8 miljoonaa euroa (-43,8 %) ja majoituskaupan liikevaihto oli 5,4 milj.€ (-37,0 %). Majoitusmarkkinan myynti on laskenut edellisestä vuodesta valtakunnallisesti, kun ulkomaiset turistit puuttuvat sekä työmatkustaminen on minimissään. Ravintolat pääsivät käynnistämään toimintaansa lähes normaaliksi loppukesästä, mutta koronan toisen aallon myötä myynnit ovat kääntyneet uudelleen merkittävään laskuun. Keskimaan iltaravintolat Bra ja Freetime ovat olleet suljettuina maaliskuusta alkaen.

− Vuoden tulos heikkenee merkittävästi viime vuodesta. Erityisesti hotelli- ja ravintolatoiminnan sekä liikennemyymälöiden täysin poikkeuksellisen vuoden vuoksi ennustamme tuloksemme puolittuvan vuoteen 2019 verrattuna ja päätyvän noin 11 miljoonan euron tasolle. Myös tulevan vuoden suunnittelu ja ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen haastavaa, Antti Määttä toteaa.

Marketkaupan investoinnit jatkuvat

Vakavaraisena yrityksenä Keskimaa on pystynyt jatkamaan suunnitelmien mukaisia investointeja marketpalvelujen kehittämiseen. Alkusyksystä aloitettiin Prisma Palokan kokonaisvaltainen myymäläuudistus, joka jatkuu julkisivu- ja piha-alueiden uudistuksena ensi vuoden puolella. Prisma Palokan uudistusta vastaava uudistus toteutettiin Keljon Prismassa alkuvuoden aikana. Myös Mestarin Herkku uudistettiin keväällä.

Kuluneen vuoden aikana on jo kymmenessä Keskimaan S-marketissa toteutettu uuden S-market konseptin mukainen ilmeen uudistaminen. Kaikkiaan 12 Keskimaan S-marketia uudistetaan tämän vuoden aikana. Parhaillaan uudistustöitä tehdään S-market Petäjävedellä sekä S-market Tikkakoskella.

− Olemme jatkaneet määrätietoisesti toimintojemme kehittämistä haastavasta vuodesta huolimatta. Pääsimme syksyllä kertomaan jopa uudesta S-market hankkeesta näiden mittavien myymäläuudistusten ohella. Pääsemme avaamaan uutta S-marketia Tourulaan ensi vuoden puolella, Määttä iloitsee.

Henkilökunta ansaitsee erityiskiitoksen

Osuuskauppa Keskimaalla jokainen työntekijä kuuluu TES-palkan päälle maksettavan palkkiojärjestelmän piiriin. Koronavuotena kannustepalkkioiden tavoitteita on hiottu tilanteen mukaisesti.

− Meille on tärkeää, että jokainen keskimaalainen on kannustepalkkiojärjestelmän piirissä. Kevään ja kesän osalta muokkasimme tavoitteita erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupan työntekijöiden sekä liikennemyymälöiden työntekijöiden osalta, kun osa heidän omista toimipaikoistaan jouduttiin koronarajoitteiden vuoksi sulkemaan ja henkilökunta siirtyi marketeihin töihin. Henkilökuntamme teki töitä poikkeusaikana haastavimmissa olosuhteissa kuin koskaan aikaisemmin, joten päätimme maksaa kaikille matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä liikennemyymälöiden työntekijöille kannustepalkkion marketkaupan keskimääräisen kannustepalkkion mukaisesti, Antti Määttä kertoo.

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli syyskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 849 työntekijää, mikä oli 72 enemmän kuin vuotta aiemmin. Kesällä 2020 Keskimaassa on työskennellyt noin 300 kesätyöntekijää, mikä on vähemmän kuin edellisinä vuosina. Kesätyöntekijöiden palkkaamiseen vaikuttivat keväällä henkilökunnan lomautukset kiinni olleiden toimipaikkojen osalta. Nuorille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu jouduttiin perumaan kesän osalta koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolosuhteiden vuoksi.

Osuuskauppa Keskimaalla oli syyskuun lopussa omistajia 134 193, mikä oli 1 496 enemmän kuin vuotta aiemmin. Keskimaa maksoi elokuussa vuoden 2019 tuloksesta ylijäämänpalautusta asiakasomistajille yli 4,7 miljoonaa euroa, mikä oli 0,7 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisenä vuotena. Ylijäämänpalautusta maksettiin asiakasomistajille 1 % Osuuskauppa Keskimaasta tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksun korkoa maksettiin edellisvuosien tapaan 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 0,8 miljoonaa euroa. Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota on maksettu tammi-syyskuussa 16,1 miljoonaa euroa.

Prisma Keljo on uudistettu keväällä 2020. Palokan Prismassa on aloitettu syksyllä vastaavanlainen uudistus, joka on parhaillaan käynnissä. Kuva: Max Steffansson.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan työyhteisötutkimuksessa koronavuonna kaikkien aikojen paras tulos27.11.2020 08:15:00 EETTiedote

Palvelualalla historiallisen vaikeasta vuodesta huolimatta Keskimaan tuoreessa henkilöstötutkimuksessa on saavutettu kaikkien aikojen paras tulos. Ihmisten turvallisuudentunne ja työtyytyväisyys ovat säilyneet tai jopa kehittyneet haastavista olosuhteista huolimatta. Vuosittain toteutettavaan työtyytyväisyystutkimukseen vastasi lähes 1700 Keskimaan työntekijää, mikä on peräti 92,7% henkilöstöstä. Tulokset paranivat edellisestä vuodesta jopa neljä pistettä, ennätykselliselle 78,2 tasolle.

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja auttaa yhteen yli 101 000 keskisuomalaista16.11.2020 09:45:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä syksynä Keskimaa etsi yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät auttamaan keskisuomalaisia kohtaamaan toisensa poikkeusaikaan sopivalla tavalla. Hakemuksia tuli yli 130 taholta, joista 56 lahjoituskohteen myötä mahdollistetaan yli 101 000 keskisuomalaista kohtaamista. Lahjoituksen kokonaissumma on lähes 138 000 euroa.

Keskimaan edustajiston vaalit vuonna 2021 – ehdokkaiden liityttävä jäseniksi viimeistään tämän vuoden aikana2.11.2020 13:55:00 EETTiedote

Osuuskaupan edustajiston vaalit järjestetään joka neljäs vuosi. Seuraavat Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalit pidetään syksyllä 2021. Osuuskaupan vaaleissa voi olla ehdokkaana jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella.

Yli 130 hakemusta Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskohteiksi20.10.2020 09:50:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Keskimaa etsi syksyn aikana kohteita, jotka pystyvät omalla toiminnallaan auttamaan ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Hakemuksia tuli yli 130 taholta. Yhteistyön rakentaminen on käynnissä ja avustuskohteista päästään kertomaan tarkemmin marraskuussa.