Keskimaan vuosi käynnistynyt odotetusti

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 141,3 miljoonaa euroa, jossa oli muutosta viime vuoteen -0,3 prosenttia. Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli 2,7 miljoonaa euroa, mikä on noin 0,8 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan päätyvän budjetoidulle yli 20 miljoonan euron tasolle.

Keskimaa on uudistanut alkuvuoden aikana jopa neljä S-marketia Keski-Suomessa. Myymäläuudistuksia on tehty Laukaan, Saarijärven, Suolahden ja Viitasaaren S-marketeissa.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto laski tammi-maaliskuussa 0,4 %, 102,4 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakauppaa tehtiin 89,4 miljoonalla eurolla. Laskua edelliseen vuoteen oli -0,7 %. Päivittäistavarakaupan myynnin laskuun edellisestä vuodesta vaikutti pääsiäisen sijoittuminen maaliskuun sijasta huhtikuulle. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 12,2 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen oli 0,3 prosenttia.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto laski alkuvuonna 0,1 %, 27,7 miljoonaan euroon. ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 6,1 miljoonalla eurolla (-2,4 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 21,5 miljoonaa euroa (0,5 %).

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 9,9 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 0,7 %. Ravintolakauppa (7,2 milj.€) aleni 1,1 % ja majoituskauppa (2,7 milj.€) kasvoi 0,5 %.

Koko vuoden osalta liikevaihdon odotetaan kasvavan edellisestä vuodesta.

Alkuvuoden aikana useita uudistuksia marketpuolella

Keskimaa on uudistanut alkuvuoden aikana jopa neljä S-marketia Keski-Suomessa. Laukaan, Saarijärven, Suolahden ja Viitasaaren S-marketeissa on tehty myymäläuudistukset, joissa on kiinnitetty erityistä huomioita valikoimien päivittämiseen sekä myymäläilmeen selkeyttämiseen. Lisäksi Seppälän Prismassa on toteutettu alkuvuoden aikana kattava valikoimauudistus. ABC Vaajakosken alkuvuoden aikana tehty täydellinen remontti valmistui helmikuun lopulla. Solo Sokos Hotel Paviljongin laajennus on valmistumassa kesäksi ja uudet huoneet ovat jo varattavissa.

Keskimaa on merkittävä keskisuomalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli maaliskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 713 työntekijää. Kesällä 2019 Keskimaassa työskentelee noin 800 kesätyöntekijää, joista noin puolet on työelämään ensimmäistä kertaa tutustuvia nuoria.

Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-maaliskuussa 4,6 miljoonaa euroa.

Keskimaan vuoden 2018 vuosikatsaus on julkaistu osoitteessa www.keskimaa.fi.

ABC Vaajakoski on uudistettu kauttaaltaan alkuvuoden aikana.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 625 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 130 000. Keskimaa työllistää lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan Iloa auttaa -hyväntekeväisyyskampanjassa äänestettiin liikkumisen ja leikkimielen puolesta16.9.2019 09:45:48 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo kolmannen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä vuonna asiakasomistajilta kysyttiin mielipidettä lahjoituskohteesta. 18.8. päättyneeseen äänestykseen osallistui lähes 8 000 asiakasomistajaa. Eniten ääniä keräsi Liikkumista ja leikkimieltä -teema.

Keskimaan S-market Kolmikulmaan ja S-market Kuokkalaan mittavat myymäläuudistukset13.8.2019 10:12:40 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa uudistaa S-market Kolmikulman ja S-market Kuokkalan Jyväskylässä. Molemmat S-marketit remontoidaan uudistuneen S-market -ilmeen mukaisiksi myymälöiksi. Myymäläuudistuksessa kaikki myymäläkalusteet uusitaan kylmäkalusteita myöten. Remonttityöt alkavat elokuun lopulla. S-marketien uudistuksien myötä tavoitteena on tarjota asiakkaille entistä parempi ostokokemus.