Keskimaan vuosi käynnistynyt odotetusti

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 141,3 miljoonaa euroa, jossa oli muutosta viime vuoteen -0,3 prosenttia. Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli 2,7 miljoonaa euroa, mikä on noin 0,8 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan päätyvän budjetoidulle yli 20 miljoonan euron tasolle.

Keskimaa on uudistanut alkuvuoden aikana jopa neljä S-marketia Keski-Suomessa. Myymäläuudistuksia on tehty Laukaan, Saarijärven, Suolahden ja Viitasaaren S-marketeissa.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto laski tammi-maaliskuussa 0,4 %, 102,4 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakauppaa tehtiin 89,4 miljoonalla eurolla. Laskua edelliseen vuoteen oli -0,7 %. Päivittäistavarakaupan myynnin laskuun edellisestä vuodesta vaikutti pääsiäisen sijoittuminen maaliskuun sijasta huhtikuulle. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 12,2 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen oli 0,3 prosenttia.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto laski alkuvuonna 0,1 %, 27,7 miljoonaan euroon. ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 6,1 miljoonalla eurolla (-2,4 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 21,5 miljoonaa euroa (0,5 %).

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 9,9 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 0,7 %. Ravintolakauppa (7,2 milj.€) aleni 1,1 % ja majoituskauppa (2,7 milj.€) kasvoi 0,5 %.

Koko vuoden osalta liikevaihdon odotetaan kasvavan edellisestä vuodesta.

Alkuvuoden aikana useita uudistuksia marketpuolella

Keskimaa on uudistanut alkuvuoden aikana jopa neljä S-marketia Keski-Suomessa. Laukaan, Saarijärven, Suolahden ja Viitasaaren S-marketeissa on tehty myymäläuudistukset, joissa on kiinnitetty erityistä huomioita valikoimien päivittämiseen sekä myymäläilmeen selkeyttämiseen. Lisäksi Seppälän Prismassa on toteutettu alkuvuoden aikana kattava valikoimauudistus. ABC Vaajakosken alkuvuoden aikana tehty täydellinen remontti valmistui helmikuun lopulla. Solo Sokos Hotel Paviljongin laajennus on valmistumassa kesäksi ja uudet huoneet ovat jo varattavissa.

Keskimaa on merkittävä keskisuomalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli maaliskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 713 työntekijää. Kesällä 2019 Keskimaassa työskentelee noin 800 kesätyöntekijää, joista noin puolet on työelämään ensimmäistä kertaa tutustuvia nuoria.

Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-maaliskuussa 4,6 miljoonaa euroa.

Keskimaan vuoden 2018 vuosikatsaus on julkaistu osoitteessa www.keskimaa.fi.

ABC Vaajakoski on uudistettu kauttaaltaan alkuvuoden aikana.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 625 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 130 000. Keskimaa työllistää lähes 2000 keskisuomalaista.

Solo Sokos Hotel Paviljongin laajennus on valmistunut11.6.2019 10:15:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan Solo Sokos Hotel Paviljongin elokuussa 2018 aloitettu laajennus on valmistunut. Jyväskyläläisen hotellin 40 uutta huonetta saadaan käyttöön perjantaina 14.6.2019 alkaen. Uusia huoneita valmistui kolmeen eri huoneluokkaan: Solo Up, Supreme ja kaksi 100-neliöistä kahden kerroksen sviittiä. Skandinaavisten huoneiden suunnittelusta on vastannut sisustusarkkitehti Joanna Laajisto. Laajennushankkeen kokonaisurakan toteuttajana toimi rakennusliike NCC.

Uudet Nosto-käteisautomaatit Viitasaaren ja Savelan S-marketien yhteyteen21.5.2019 09:50:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa on alkuvuoden aikana korvannut kaikki Keskimaan toimipisteiden yhteydessä toimineet Otto-automaatit Nosto-käteisautomaateilla. Kesäkuun alussa Viitasaaren ja Savelan S-marketien yhteyteen asennetaan uudet Nosto-käteisautomaatit. Keskimaa haluaa helpottaa asiakkaiden arkea panostamalla maksamisen palveluihin niin käteisnostamisen kuin mobiilimaksamisen kehittämisen myötä.

Keskimaa tekee yhteistyötä yli 120 keskisuomalaisen lähituottajan kanssa15.5.2019 09:21:33 EESTTiedote

Lähialueen pienet ja suuret elintarvikealan yritykset ovat Osuuskauppa Keskimaalle merkittäviä yhteistyökumppaneita. Keskimaan kaupoissa myytiin viime vuonna omalla toimialueellamme valmistettuja tuotteita 22,7 miljoonalla eurolla. Keskimaa järjestää toimipaikoissaan 16.−18.5.2019 Ruokaa läheltäsi -lähituottajatapahtuman, jossa yli 60 lähituottajaa esittelee tuotteitaan. Päätapahtumapaikkana on Prisma Seppälä.