Keskiviikkona 6.6. vietetään Kansainvälistä messujen päivää

Jaa

Tapahtumamarkkinointi kirii vahvasti digin rinnalla /// Messut on yksi maailman vanhimmista medioista ja menestykselle ei näy loppua. Henkilökohtaisten tapaamisten rooli vain vahvistuu nykymaailmassa. Myös tutkimusten mukaan digitaalisuus ja tapaamiset ovat vahvimmin kasvavat markkinoinnin keinot.

Suomessa järjestetään vuosittain yli 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu 1,5 miljoonaa kävijää. Väkilukuun suhteutettuna suomalaiset ovat erittäin aktiivisia messuilijoita. Suomessa järjestetään useita Pohjoismaiden suurimpia ja vetovoimaisimpia tapahtumia, esimerkiksi Matkamessut ja Vene Båt -messut.

Messuilla on suuri talousvaikutus ympäristölleen, varsinkin alueiden hotelli- ja ravintolatoiminnalle. Keväällä 2018 julkistettu tutkimus osoittaa, että messut tuovat järjestämispaikkakunnilleen vuosittain yli 400 miljoonan euron tulovirran. Tapahtumien välitön työllisyysvaikutus paikkakunnille on yli 3 000 henkilötyövuotta ja kokonaistyöllisyysvaikutus yli 8 000 henkilötyövuotta. Tulo- ja työllisyysvirrat laskettiin Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n yhteistyössä Haaga-Helian kanssa kehittämällä työkalulla, joka mittaa vaikutukset tarkasti ja luotettavasti. Tutkimus tehtiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

Osa messuista on suunnattu vain alan ammattilaisille, osa yleisölle ja osa molemmille kohderyhmille. Kymmeniä tuhansia eri alojen ammattilaisia kokoontuu vuosittain omiin tapahtumiinsa saamaan täydennyskoulutusta, verkostoitumaan ja tutustumaan alansa viimeisimpiin uutuuksiin. Messumedia tukee myös kestävää kehitystä. Matkustamistarve vähenee, kun eri alojen asiantuntijat kokoontuvat yhteen ja samalla kertaa hoituu monta tapaamista ja neuvottelua.

Kuluttajille suunnatuissa tapahtumissa on tarjolla tietoa, elämyksiä ja uutuuksia eri toimialoilta aina hyvinvoinnista veneilyyn. Kasvussa on trendi, jonka mukaisesti järjestetään useita tapahtumia samanaikaisesti ja kävijät pääsevät tutustumaan niihin kaikkiin samalla lipulla – mm. ruoka-, viini- ja kirjamessujen yhdistelmiä on monessa eri kaupungissa.

Suomessa messuja on järjestetty ammattimaisesti pian 100 vuoden ajan. Suomen vanhin alan toimija Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. Suomalaiset ovat kehittäneet myös maailman mittakaavassa ainutlaatuisen messukonseptin, Asuntomessut. Jo viiden vuosikymmenen ajan on rakennettu johonkin päin Suomea kokonainen asuinalue esittelemään asumisen uusimpia suuntauksia. Tänä kesänä heinä-elokuussa asumisen uusimpiin innovaatioihin tutustutaan Porissa.

Messualan globaaliksi markkina-arvoksi lasketaan nykyisin noin 55 miljardia dollaria.

Kansainvälinen messujen päivä, Global Exhibition Day, järjestetään nyt kolmatta kertaa. Teemapäivää koordinoi messualan kansainvälinen liitto UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), jolla on 770 jäsenyritystä 87 maassa. Juhlapäivän kunniaksi monet suomalaiset messujärjestäjät myyvät mm. syksyn messulippuja etuhintaan. Päivän aikana on luvassa myös muita tempauksia.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa hyvin ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Expomark Oy, Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Easyfairs, Mediapro Messut Oy ja Suomen Messupromoottorit Oy.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, puheenjohtaja Hannu Vähätalo, puh. 020 7701204, hannu.vahatalo@tampereenmessut.fi ja toiminnanjohtaja Reija Könönen, puh. 050 5604614, reija.kononen@messutsuomessa.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Messukeskus edistää suomalaista elinkeinoelämää mahdollistamalla tuloksellisia kasvokkain kohtaamisia messuilla, kokouksissa, kongresseissa ja muissa tapahtumissa. Messukeskus järjestää vuosittain 65 messutapahtumaa ja 1500 kokousta ja kongressia, joihin osallistuu yli miljoona vierasta. Messukeskuksen omistajayritys Suomen Messut Osuuskunta täyttää 100 vuotta vuonna 2019. | Messukeskus – sata vuotta tapahtumien keskipisteessä 

Messukeskus Helsinki, Expo and Convention Centre, promotes Finnish welfare by enabling effective face to face encounters at exhibitions, meetings, conferences and other events. Annually, 65 exhibitions and 1500 meetings and congresses are held at MessukeskusOver one million visitors take part in the events. The Finnish Fair Corporation, the company that owns Messukeskus Helsinki, celebrates its 100th anniversary in 2019. | Messukeskus – A century in the centre of events 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

HIMSS & Health 2.0 European Conference Messukeskuksessa 11.-13.6.2019: Suomi Paviljongin ohjelma on julkistettu21.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

HIMSS & Health 2.0 European Conference on digitaalisen terveydenhuollon huipputapahtuma, joka järjestetään ensimmäistä kertaa Suomessa 11.-13.6.2019. Suomalaiset alan yritykset esittäytyvät vahvasti konferenssin suurimmalla maaosastolla, Suomi Paviljongissa ja sen ohjelmalavalla. Lavaohjelma on vaikuttava läpileikkaus Suomen innovatiivisesta, maailman kärkeä edustavasta terveysosaamisesta.

PulPaper 2021 siirtyy kahdella viikolla15.5.2019 14:03:37 EESTTiedote

Metsäteollisuuden johtava kansainvälinen tapahtuma PulPaper järjestetään seuraavan kerran Messukeskuksessa Helsingissä 27.29.4.2021. Tapahtuman ajankohtaa on siirretty kahdella viikolla aiemmin ilmoitetusta, jotta vältetään päällekkäisyys Saksassa järjestettävän suuren teollisuustapahtuman kanssa. Messukeskuksessa samaan aikaan PulPaperin kanssa on myös kemian- ja bioalan huipputapahtuma ChemBio Finland ja kemianalan huippuseminaari Helsinki Chemicals Forum. Samanaikaiset tapahtumat tuovat synergiaetuja niin alan kävijöille kuin yrityksillekin.

ChemBio Finland 2021 siirtyy kahdella viikolla15.5.2019 13:11:54 EESTTiedote

ChemBio Finland 2021 järjestetään kahden vuoden kuluttua Messukeskuksessa Helsingissä 27.-28.4.2021 ensimmäistä kertaa samanaikaisesti metsäteollisuuden johtavan kansainvälisen PulPaper-tapahtuman kanssa. Nyt jo toistamiseen ChemBio Finland –tapahtuman yhteydessä on Helsinki Chemicals Forum. Tapahtuman ajankohta siirtyy aiemmin ilmoitetusta ajankohdasta huhtikuun loppuun, jotta vältetään päällekkäisyys Saksassa järjestettävän suuren teollisuustapahtuman kanssa. Samanaikaiset tapahtumat tuovat synergiaetuja niin kävijöille kuin yrityksillekin. ChemBio Finland –tapahtuma koostuu Kemian Päivien luennoista, bioalan seminaareista ja muusta ohjelmasta sekä kemian ja bioalan näyttelystä, johon viime kerralla osallistui 144 yritystä. ChemBio Finland järjestetään joka toinen vuosi. Vuonna 2019 tapahtumassa vieraili yli 4 200 ammattilaista. PulPaper 2018:ssa oli yli 9 200 kävijää yli 50 maasta. Tapahtuma käsitti metsäteollisuuden osa-alueet laajasti huomioiden myös pakkaus-, energia- ja kemiante

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme