Keskiviikkona 6.6. vietetään Kansainvälistä messujen päivää

Jaa

Tapahtumamarkkinointi kirii vahvasti digin rinnalla /// Messut on yksi maailman vanhimmista medioista ja menestykselle ei näy loppua. Henkilökohtaisten tapaamisten rooli vain vahvistuu nykymaailmassa. Myös tutkimusten mukaan digitaalisuus ja tapaamiset ovat vahvimmin kasvavat markkinoinnin keinot.

Suomessa järjestetään vuosittain yli 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu 1,5 miljoonaa kävijää. Väkilukuun suhteutettuna suomalaiset ovat erittäin aktiivisia messuilijoita. Suomessa järjestetään useita Pohjoismaiden suurimpia ja vetovoimaisimpia tapahtumia, esimerkiksi Matkamessut ja Vene Båt -messut.

Messuilla on suuri talousvaikutus ympäristölleen, varsinkin alueiden hotelli- ja ravintolatoiminnalle. Keväällä 2018 julkistettu tutkimus osoittaa, että messut tuovat järjestämispaikkakunnilleen vuosittain yli 400 miljoonan euron tulovirran. Tapahtumien välitön työllisyysvaikutus paikkakunnille on yli 3 000 henkilötyövuotta ja kokonaistyöllisyysvaikutus yli 8 000 henkilötyövuotta. Tulo- ja työllisyysvirrat laskettiin Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n yhteistyössä Haaga-Helian kanssa kehittämällä työkalulla, joka mittaa vaikutukset tarkasti ja luotettavasti. Tutkimus tehtiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

Osa messuista on suunnattu vain alan ammattilaisille, osa yleisölle ja osa molemmille kohderyhmille. Kymmeniä tuhansia eri alojen ammattilaisia kokoontuu vuosittain omiin tapahtumiinsa saamaan täydennyskoulutusta, verkostoitumaan ja tutustumaan alansa viimeisimpiin uutuuksiin. Messumedia tukee myös kestävää kehitystä. Matkustamistarve vähenee, kun eri alojen asiantuntijat kokoontuvat yhteen ja samalla kertaa hoituu monta tapaamista ja neuvottelua.

Kuluttajille suunnatuissa tapahtumissa on tarjolla tietoa, elämyksiä ja uutuuksia eri toimialoilta aina hyvinvoinnista veneilyyn. Kasvussa on trendi, jonka mukaisesti järjestetään useita tapahtumia samanaikaisesti ja kävijät pääsevät tutustumaan niihin kaikkiin samalla lipulla – mm. ruoka-, viini- ja kirjamessujen yhdistelmiä on monessa eri kaupungissa.

Suomessa messuja on järjestetty ammattimaisesti pian 100 vuoden ajan. Suomen vanhin alan toimija Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. Suomalaiset ovat kehittäneet myös maailman mittakaavassa ainutlaatuisen messukonseptin, Asuntomessut. Jo viiden vuosikymmenen ajan on rakennettu johonkin päin Suomea kokonainen asuinalue esittelemään asumisen uusimpia suuntauksia. Tänä kesänä heinä-elokuussa asumisen uusimpiin innovaatioihin tutustutaan Porissa.

Messualan globaaliksi markkina-arvoksi lasketaan nykyisin noin 55 miljardia dollaria.

Kansainvälinen messujen päivä, Global Exhibition Day, järjestetään nyt kolmatta kertaa. Teemapäivää koordinoi messualan kansainvälinen liitto UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), jolla on 770 jäsenyritystä 87 maassa. Juhlapäivän kunniaksi monet suomalaiset messujärjestäjät myyvät mm. syksyn messulippuja etuhintaan. Päivän aikana on luvassa myös muita tempauksia.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa hyvin ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Expomark Oy, Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Easyfairs, Mediapro Messut Oy ja Suomen Messupromoottorit Oy.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, puheenjohtaja Hannu Vähätalo, puh. 020 7701204, hannu.vahatalo@tampereenmessut.fi ja toiminnanjohtaja Reija Könönen, puh. 050 5604614, reija.kononen@messutsuomessa.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Messukeskus edistää suomalaista elinkeinoelämää mahdollistamalla tuloksellisia kasvokkain kohtaamisia messuilla, kokouksissa, kongresseissa ja muissa tapahtumissa. Messukeskuksessa järjestetään vuosittain noin sata messutapahtumaa sekä 2000 kokousta ja kongressia, joihin osallistuu yli miljoona vierasta. Messukeskuksen omistajayritys Suomen Messut Osuuskunta täyttää 100 vuotta vuonna 2019. | Messukeskus – sata vuotta tapahtumien keskipisteessä 

Messukeskus Helsinki, Expo and Convention Centre, promotes Finnish welfare by enabling effective face to face encounters at exhibitions, meetings, conferences and other events. Annually, a hundred exhibitions and 2000 meetings and congresses are held at MessukeskusOver one million visitors take part in the events. The Finnish Fair Corporation, the company that owns Messukeskus Helsinki, celebrates its 100th anniversary in 2019. | Messukeskus – A century in the centre of events 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

MP-messut täyttää motoristin viikonlopun22.1.2019 10:58Tiedote

MP 19 -moottoripyörämessut esittelee uudet moottoripyörät ja järjestää motoristeille ohjelmaa 1. – 3.2.2019 Messukeskuksessa Helsingissä. Messuilla esitellään kaikki 2019 uutuusmallit. Koeajoaikoja on varattuna entistä enemmän Euroopan pisimmällä asfaltoidulla koeajoradalla. Ensimmäistä kertaa vietetään MP häitä ja valitaan MP Starsit. Messuilla kruunataan Miss MP19 ja palkitaan Petrol Circus Custom Bike Show'n parhaat pyörät. Ohjelmassa on matkakertomuksia, stunt-ajoa sekä nuorille suunnattu sunnuntai, jolloin koeajot ajetaan mopoilla ja kevytmoottoripyörillä.

Teknologiaa ei ole ilman ihmistä – Teknologia 19 -messujen teema nostaa esille ihmisen ja vastuullisuuden merkityksen teknologian eri aloilla  22.1.2019 10:21Tiedote

Pohjoismaiden johtava teknologiatapahtuma Teknologia 19 järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä ensi marraskuussa. Tapahtuman teemana on Ihminen, vastuullisuus ja teknologia, ja se nostaa esille ihmisen tekemän työn ja älyn merkitystä sekä erilaisia vastuullisuus- ja ympäristönäkökulmia tulevaisuuden teknologioiden kehittämisessä.

MP 19 -messujen media-aika 1.2.2019 klo 8.30-10.0021.1.2019 14:25Kutsu

Tervetuloa MP 19 -messujen media-aikaan Messukeskukseen Helsinkiin kuulemaan, mitä uutta MP-messut tarjoaa ja miten alalla menee. Lyhyiden puheenvuorojen jälkeen pääsette tutustumaan kuumimpiin uutuusmoottoripyöriin messuosastoille. Meillä on hyviä uutisia: Moottoripyörien myynti on 2018 noussut pitkästä aikaan. MP Stars -hanke jakaa tukea kilpamoottoripyöräilylle 170 000 arvosta ja MP- messuilla on mukana kaikki moottoripyöräuutuudet!

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme