Keskuskauppakamari: Hallituksen nopeista toimista vain laiha lohtu osaajapulaan

Keskuskauppakamari on harmissaan, että hallituksen nopeat toimet osaajapulan helpottamiseksi jäivät budjettiriihessä laihoiksi. Kauppakamareiden vastaikään jäsenyrityksille tekemään kyselyyn vastanneista 75 prosenttia ilmoitti kärsivänsä osaavan työvoiman pulasta. Jopa 68 prosenttia vastaajista ilmoitti, että osaajapula rajoittaa yritysten kasvua ja liiketoimintaa. Kun ongelmat ovat mittaluokaltaan näin suuria, pitäisi ratkaisuidenkin olla riittävän kunnianhimoisia.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala

”Hallitus nostatti itse odotuksia siitä, että budjettiriihestä löytyisi ratkaisuja akuuttiin osaajapulaan. Muutamia hyviä ratkaisuja tehtiinkin, mutta kokonaisuutta tarkasteltaessa saldo on laihanpuoleinen”, toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Keskuskauppakamari on tyytyväinen, että hallitus haluaa vauhdittaa osaajien maahanmuuttoa. Maahanmuuttoviraston resurssien vahvistaminen on toivottua tilanteessa, jossa jonoja pitää saada kuriin ja estää uusia syntymästä. Oletettavissa on, että koronatilanteen parantuessa myös osaajien maahanmuutto tulee kiihtymään. Tähän pitää varautua turvaamalla riittävät resurssit oleskelulupien käsittelyyn.

Keskuskauppakamari kuitenkin kritisoi maahanmuuton niin sanotun pikakaistan mainostamista uutena toimenpiteenä, koska hallitus on käynnistänyt pikakaistan valmistelun jo viime keväänä. Hallituksen päätös laajentaa D-viisumin koskemaan tutkijoita ja opiskelijoita sekä heidän perheenjäseniään puolestaan saa kiitosta.

”Ihmetystä herättää se, että miksi D-viisumia ei edelleenkään haluta toteuttaa siten, että sillä olisi oikeasti maahanmuuttoa nopeuttava vaikutus. Hallituksen mallilla nykyprosessi nopeutuu vain noin viikon, koska oleskelulupapäätöstä pitää edelleen odottaa kotimaassa. Järkevintä olisi sallia maahantulo D-viisumilla oleskelulupaprosessin vireillä ollessa”, sanoo Valtonen.

Hallitus päätti myös korottaa opintotuen tulorajoja. Valitettavasti korotus on määräaikainen vuodelle 2022 ja sen suuruus jää vielä pimentoon. Nyt olisi tarvittu reilu korotus pysyvänä, jotta työnteko opintojen ohella olisi mahdollistunut yhä useammalle ja useille työvoimapula-aloille olisi saatu nopeasti lisää työvoimaa.

Ei olisi varaa siirtää työllisyystoimia tulevaisuuteen

Keskuskauppakamari on myös pettynyt, että hallitus siirsi päätökset julkista taloutta 110 miljoonalla eurolla vahvistavista työllisyystoimista ensi vuoteen.

”Hallitus on edelleen 77 000 työllisen päässä omasta työllisyystavoitteestaan, eikä työllisyystoimia olisi varaa siirtää yhtään pidemmälle tulevaisuuteen. Kuten hallitus itsekin painottaa, on korkea työllisyysaste avainasemassa julkisen talouden tasapainon saavuttamisessa”, Valtonen sanoo.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.