Keskuskauppakamari: Hallitus muuttaa vettä viiniksi työllisyystoimissaan
Esimerkiksi työkykyohjelman laajentamiselle ja palkkatuelle sektoriministeriöt arvioivat 5500–6500 työllisyysvaikutuksen, kun taas VM laskee uusiksi työllisyystoimiksi vain 600 työllistä.
“Hallituksen tulisi edistää sellaista politiikkaa, jonka se katsoo parhaaksi. Toisin sanoin politiikkaa ei pidä muuttaa liian tekniseksi eli politiikkaa ei saa ottaa pois politiikasta. Tämä ei tarkoita, etteikö asiantuntijoita pitäisi kuunnella. Päinvastoin kaikki lähtee mahdollisimman hyvistä asiantuntija-arvioista”, Kotamäki sanoo.
Hallituksen ei kuitenkaan pidä yrittää muuttaa mustaa valkoiseksi tai peräti vettä viiniksi. Vaikutuslaskelmissa on syytä olla analyyttinen ja pitää ne erillään politiikasta.
“Nyt on valitettavasti aistittavissa vaikutuslaskelmien politisointia hallituksen taholta. Hallitus on valinnut raportoitavaksi valtiovarainministeriön lukujen sijaan sektoriministeriöiden suuremmat luvut. Yhdellä hallinnolla on siis kahdet luvut. Tämä ei edistä instituution ja niissä työskentelevien asiantuntijoiden uskottavuutta. Hallituksen olisi alun perin pitänyt tehdä yksi kaikkien ministeriöiden yhteinen laskuharjoitus”, Kotamäki sanoo.
Kotamäen mukaan myöskään julkisen talouden tasapaino ei parane niin paljon kuin raportoitujen työllisyystoimien perusteella voisi olettaa. Hallituksen vain positiiviset toimet huomioon ottavan yhteenlaskun mukaan aiemmat noin 30 000 työllistä vahvistaa julkista taloutta noin 700 miljoonaa euroa, mutta toimien hintalappu alentaa kustannusvaikutusta 400 miljoonalla eurolla.
“Viivan alle jää siis vain 300 miljoonaa euroa. Tämä on ongelmallista, koska työllisyyden kasvattamista tavoiteltiin ensisijaisesti julkisen talouden vahvistaminen mielessä”, Kotamäki sanoo.
Nyt raportoitujen uusien työllisyystoimien pitkän aikavälin nettovaikutus on VM:n laskelmien mukaan 150 miljoonaa euroa. Hallituksen raportoimien lukujen näkökulmasta tämä on hyvin vähäinen määrä.
“Riihi toi jännitystä suomalaiseen politiikkaan. Monet riihen toimista vaikuttavat perustelluilta ja järkeviltä. Mutta mitä työllisyystoimista jää viivan alle? Fanfaareihin ja ilotulitukseen nähden kovin vähän”, Kotamäki sanoo.
Yhteyshenkilöt
Mauri KotamäkiPääekonomisti
Puh:+358 942426235mauri.kotamaki@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.
Ekonomistin pikakommentti: Taantuma tarttui työmarkkinoille - työttömyys kasvoi jyrkästi24.4.2024 09:08:57 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan työllisyystilanne on pitkään pysynyt suhdannetilanteen heikkouteen nähden yllättävän hyvänä, mutta tuoreista luvuista ei valopilkkuja löydy. Suhdannetilanne heikkeni työmarkkinoilla roimasti maaliskuussa. “Aletaan pikkuhiljaa olla ihan aidoissa taantumatunnelmissa”, sanoo Appelqvist.
Elovena voitti Vuoden brändi 2024 – palkinnon23.4.2024 17:30:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Elovena. Elovena on Raisio-konsernin brändi, jonka tuotteet on valmistettu kaurasta. Brändityön ja aineettomien oikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan lukuisten korkeatasoisten brändien joukosta.
Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.
Keskuskauppakamari: Puhtaan siirtymän investointiverohyvityksen käyttöönotto vahva kasvusignaali16.4.2024 16:50:27 EEST | Tiedote
Hallituksen päätös suurten puhtaan siirtymän investointien verohyvityksen käyttöönottamisesta on vahva signaali Suomelta investointikilpailussa. Teolliset investoinnit ovat ratkaisevassa asemassa sekä taloudellisen kasvun että päästötavoitteiden saavuttamisessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme