Keskuskauppakamari: Hallitus on 77 000 työllisen päässä tavoitteestaan

Työllisyys on nyt 77 000 työllisen päässä hallituksen tavoitteesta, selviää Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista. Vaikka työllisyys parani vuodentakaisesta huippusuhdanteen vauhdittamana, työttömien määrä on edelleen korkea ja osaajapula riivaa yrityksiä. Keskuskauppakamari vaatii budjettiriihestä merkittäviä työllisyystoimia.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari vaatii budjettiriihestä työllisyyttä lisääviä toimia, jotka vahvistavat koronapandemian edelleen heikentämää julkista taloutta.

”Esimerkiksi paikallisen sopimisen edistäminen,  ansiosidonnaisen työttömyysturvan ja muiden työnteon kannusteiden korjaaminen sekä osaamisperusteisen maahanmuuton lisääminen parantaisivat työllisyyttä useilla kymmenillä tuhansilla työllisillä”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Erityisen huolestuttavaa on työttömien suuri määrä. Tilastokeskuksen tänään julkaiseman työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli vuoden 2021 heinäkuussa 202 000.

”On valitettavaa, että työttömien määrä on edelleen korkea. Jos markkinat eivät vedä, vähenee yritysten uudet rekrytoinnit. Pandemia on sulkenut jo monia työpaikkoja”, Romakkaniemi sanoo.

Riskinä on, että kasvu takkuaa osaajapulaan

Osaajapula on laajentunut hälyttävästi useille aloille ja työvoiman tarve on kasvanut. Päätökset osaavan työvoiman lisäämiseksi ovat budjettiriihessä välttämättömiä.

”Yrityksiltä tulee nyt entistä vahvempaa viestiä siitä, että osaavaa työvoimaa ei ole saatavilla riittävästi”, Romakkaniemi sanoo.

”Olemme puhuneet osaavan työvoiman turvaamisesta jo vuosia. Hallituksella olisi ollut aikaa tehdä toimia, joilla osaavan työvoiman saatavuus olisi voitu turvata kasvun alkaessa. Nyt riskinä on, että kasvu takkuaa osaajapulaan”, Romakkaniemi jatkaa.

Keskuskauppakamari on myös tarjonnut 10 nopeaa keinoa osaavan työvoiman turvaamiseksi.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri löytyy täältä. Sivustolla pidetään myös kirjaa päätösperäisistä työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: Matkustamisen avautuminen on nyt tarpeen – uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen yritysten haasteena13.9.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen ovat tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita. Matkustamisen palautuminen normaaliksi on kansainvälisen kaupankäynnin ja kasvun edellytys. Suomi ei saa pudota kasvun vauhdista, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Suomi ei tarvitse kahta päästökauppajärjestelmää - Miten liikenteen verotus ratkaistaan?10.9.2021 10:52:00 EEST | Tiedote

Päätöksiä liikenteen päästövähennystoimista lykättiin budjettiriihessä eteenpäin. Tämä tarkoittaa epävarmuutta tulevista käytännön toimista, heikentää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia ennakoida investointeja ja asettaa veitsenterälle ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Nyt on myös aika nostaa keskusteluun se, miten liikenteen verotus tullaan ratkaisemaan.

Keskuskauppakamari: Hallituksen nopeista toimista vain laiha lohtu osaajapulaan9.9.2021 17:02:26 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on harmissaan, että hallituksen nopeat toimet osaajapulan helpottamiseksi jäivät budjettiriihessä laihoiksi. Kauppakamareiden vastaikään jäsenyrityksille tekemään kyselyyn vastanneista 75 prosenttia ilmoitti kärsivänsä osaavan työvoiman pulasta. Jopa 68 prosenttia vastaajista ilmoitti, että osaajapula rajoittaa yritysten kasvua ja liiketoimintaa. Kun ongelmat ovat mittaluokaltaan näin suuria, pitäisi ratkaisuidenkin olla riittävän kunnianhimoisia.