Keskuskauppakamari järjestää LKV- ja LVV-kokeet jo 39. kerran

Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunta järjestää kiinteistönvälittäjäkokeen (LKV) ja vuokrahuoneiston välittäjäkokeen (LVV) lauantaina jo 39. kerran. Koetilaisuuksia järjestetään kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Lauantaina pidettävään kokeeseen on ilmoittautunut kaikkiaan noin 500 henkilöä. Kokeen voi suorittaa samanaikaisesti Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

”Välittäjäkokeet keräävät kerta toisensa jälkeen suuren määrän osallistujia. Joukossa on niin välitysalalta jo kokemusta omaavia henkilöitä kuin innokkaita alanvaihtajia, joiden kaikkien yhteisenä haaveena on ammattipätevyyden saaminen”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen.

Vuoden 2016 alussa voimaan astuneen lakimuutoksen myötä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä edellytetään LKV- tai LVV-pätevyyttä. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan pätevyyksiä ei tarvitse uusia eli ne ovat elinikäisiä.

Laillistettu kiinteistönvälittäjä (LKV) on läpäissyt hyväksytysti Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunnan järjestämän kirjallisen LKV-kokeen. Lain mukaan vain LKV-pätevyyden hankkinut henkilö saa käyttää nimikettä kiinteistönvälittäjä.

Laillistettu vuokrahuoneiston välittäjä (LVV) on puolestaan läpäissyt hyväksytysti Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunnan järjestämän kirjallisen LVV-kokeen. Nimikkeitä vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnonvälittäjä saa käyttää vain henkilö, joka on saavuttanut joko LKV- tai LVV-pätevyyden.

Syksyn 2019 LKV- ja LVV-kokeiden tulokset julkistetaan alkuvuodesta 2020 viikolla 2. Kevään välittäjäkokeet järjestetään 25.4.2020. Ilmoittautuminen kevään kokeeseen alkaa tammikuun viimeisellä viikolla.

Lisätietoa kiinteistönvälittäjä- ja vuokrahuoneistonvälittäjäkokeista

Viennin syöksykierre oikenemassa – EU:n suunta ratkaisee Suomen tilanteen14.7.2020 13:59:18 EESTTiedote

Kauppakamarien tänään julkistamien vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen tavaravienti tippui kesäkuussa enää kuusi prosenttia, kun toukokuussa pudotusta oli 20 prosenttia. Viime viikolla tulli ilmoitti Suomen viennin arvon laskeneen EU-maihin vielä toukokuussa 31,7 prosenttia ja EU:n ulkopuolellekin 30 prosenttia. Suomen viennissä saattaa olla orastavia merkkejä paremmasta, mutta ratkaisevaa on, kuinka nopeasti Eurooppa toipuu koronasta, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.