Keskuskauppakamari järjestää LKV- ja LVV-kokeet jo 39. kerran

Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunta järjestää kiinteistönvälittäjäkokeen (LKV) ja vuokrahuoneiston välittäjäkokeen (LVV) lauantaina jo 39. kerran. Koetilaisuuksia järjestetään kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Lauantaina pidettävään kokeeseen on ilmoittautunut kaikkiaan noin 500 henkilöä. Kokeen voi suorittaa samanaikaisesti Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

”Välittäjäkokeet keräävät kerta toisensa jälkeen suuren määrän osallistujia. Joukossa on niin välitysalalta jo kokemusta omaavia henkilöitä kuin innokkaita alanvaihtajia, joiden kaikkien yhteisenä haaveena on ammattipätevyyden saaminen”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen.

Vuoden 2016 alussa voimaan astuneen lakimuutoksen myötä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä edellytetään LKV- tai LVV-pätevyyttä. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan pätevyyksiä ei tarvitse uusia eli ne ovat elinikäisiä.

Laillistettu kiinteistönvälittäjä (LKV) on läpäissyt hyväksytysti Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunnan järjestämän kirjallisen LKV-kokeen. Lain mukaan vain LKV-pätevyyden hankkinut henkilö saa käyttää nimikettä kiinteistönvälittäjä.

Laillistettu vuokrahuoneiston välittäjä (LVV) on puolestaan läpäissyt hyväksytysti Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunnan järjestämän kirjallisen LVV-kokeen. Nimikkeitä vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnonvälittäjä saa käyttää vain henkilö, joka on saavuttanut joko LKV- tai LVV-pätevyyden.

Syksyn 2019 LKV- ja LVV-kokeiden tulokset julkistetaan alkuvuodesta 2020 viikolla 2. Kevään välittäjäkokeet järjestetään 25.4.2020. Ilmoittautuminen kevään kokeeseen alkaa tammikuun viimeisellä viikolla.

Lisätietoa kiinteistönvälittäjä- ja vuokrahuoneistonvälittäjäkokeista

Kauppakamarin juridiikkakatsaus: EU:n alueella annettu jo lähes sata GDPR-sakkoa29.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus, GDPR, on ollut voimassa puolitoista vuotta. Lokakuuhun 2019 mennessä unionin alueella on annettu jo 82 tiedossa olevaa sakkoa asetuksen vastaisista toimista. Esimerkiksi Unkarissa yritykselle määrättiin yli 15 000 euron sakko, kun henkilötietoja sisältänyt yrityksen työntekijän muistitikku oli kadonnut, eikä yritys ollut täyttänyt ilmoitusvelvollisuuttaan.

Yksituumainen ja käytännönläheinen EU on paras lääke murroksessa27.11.2019 14:08:51 EETTiedote

Uuden EU-komission valinnan varmistuminen on odotettu uutinen yritysten keskuudessa. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori iloitsee, että uusi komissio pääsee vihdoin jatkamaan työtä kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja kauppapolitiikan kehittämiseksi. Euroopan unionilta ja sen jäsenmailta kaivataan nyt entistä vahvempaa yhteistyötä, jotta EU pärjää maailman talouden murroksessa myös jatkossa.