Keskuskauppakamari järjestää LKV- ja LVV-kokeet jo 39. kerran

Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunta järjestää kiinteistönvälittäjäkokeen (LKV) ja vuokrahuoneiston välittäjäkokeen (LVV) lauantaina jo 39. kerran. Koetilaisuuksia järjestetään kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Lauantaina pidettävään kokeeseen on ilmoittautunut kaikkiaan noin 500 henkilöä. Kokeen voi suorittaa samanaikaisesti Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

”Välittäjäkokeet keräävät kerta toisensa jälkeen suuren määrän osallistujia. Joukossa on niin välitysalalta jo kokemusta omaavia henkilöitä kuin innokkaita alanvaihtajia, joiden kaikkien yhteisenä haaveena on ammattipätevyyden saaminen”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen.

Vuoden 2016 alussa voimaan astuneen lakimuutoksen myötä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä edellytetään LKV- tai LVV-pätevyyttä. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan pätevyyksiä ei tarvitse uusia eli ne ovat elinikäisiä.

Laillistettu kiinteistönvälittäjä (LKV) on läpäissyt hyväksytysti Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunnan järjestämän kirjallisen LKV-kokeen. Lain mukaan vain LKV-pätevyyden hankkinut henkilö saa käyttää nimikettä kiinteistönvälittäjä.

Laillistettu vuokrahuoneiston välittäjä (LVV) on puolestaan läpäissyt hyväksytysti Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunnan järjestämän kirjallisen LVV-kokeen. Nimikkeitä vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnonvälittäjä saa käyttää vain henkilö, joka on saavuttanut joko LKV- tai LVV-pätevyyden.

Syksyn 2019 LKV- ja LVV-kokeiden tulokset julkistetaan alkuvuodesta 2020 viikolla 2. Kevään välittäjäkokeet järjestetään 25.4.2020. Ilmoittautuminen kevään kokeeseen alkaa tammikuun viimeisellä viikolla.

Lisätietoa kiinteistönvälittäjä- ja vuokrahuoneistonvälittäjäkokeista

Hyviä uutisia työmarkkinoilta: Työllisyysaste nousi 73 prosenttiin24.1.2020 09:02:18 EETTiedote

Työllisyys on 55 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan hallituksen työllisyystavoitteen etenemistä. Työllisyysasteen kehitystä voi seurata osoitteessa www.tyollisyystavoite.fi. Sivustolla pidetään myös kirjaa päätösperäisistä työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk