Keskuskauppakamari: Kaikki WTO:n jäsenmaat pääsivät sopuun yhteisistä tavoitteista – ”sopu tuli tärkeällä hetkellä”

Geopoliittisen epävarmuuden keskellä maailmankaupassa otettiin kesäkuun puolessa välissä yllättäviä, mutta positiivisia askelia. Maailman Kauppajärjestö WTO:n (World Trade Organisation) ministerikokouksessa sovittiin kaikkien 164 jäsenmaan, mukaan lukien Yhdysvallat, Kiina, Venäjä, Intia, kesken Geneven Paketista, joka tuo maailmankauppaan hieman lisää ennakoitavuutta ja ratkaisuja muutamiin pitkään hiertäneisiin ongelmiin.

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

”WTO-kokouksen sopu ja päätöslauselmat tulivat tärkeällä hetkellä ja niiden merkitys maailmankaupalle on suuri geopoliittisten jännitteiden, blokkiutumisen ja kasvavan protektionismin keskellä. Kun maailma kohtaa samanaikaisesti useita isoja haasteita, kuten ilmastonmuutoksen, sotia, ruokakriisejä, ovat maailmankaupan vahvat pelisäännöt tärkeämpiä kuin aikoihin”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) maajohtaja Lenita Toivakka.

WTO:n ministerikokouksen merkittävimpinä päätöksinä voidaan pitää WTO:n päätöksenteon ja riitojenratkaisun kehittämistä ja uudistamista. Ilman tätä yksimielistä päätöstä Maailman Kauppajärjestön toiminta olisi halvaantunut. Kaikki jäsenmaat pääsivät sopuun myös ruokakriisin ehkäisemisestä sitoumuksella, koronarokotteiden saatavuuden tehostamisesta määräajaksi lääkkeiden patenttisuojaa helpottamalla sekä sähköisen kaupan tariffeista ja tulleista sopimisesta, mikä edistää digitalisaation leviämistä ja sähköisen kaupan ennakoitavuutta.

”Ruoan vientiä edistetään humanitääristen kriisien ehkäisemiseksi välttämällä ruoan vientikieltoja ja mahdollistamalla ruokatarvikkeiden vapaa liikkuvuus. Koronarokotteiden patenttisuojan helpottaminen on tärkeää, mutta tulee auttamatta liian myöhään. Olennaista on kuitenkin se, että jotain on opittu ja tulevia pandemioita voidaan globaalisti kohdata toivottavasti vahvempina”, Toivakka sanoo.

Myös pitkäaikainen, yli 20 vuotta kestänyt kiista kestävän kalastuksen edistämiseksi saatiin viimein ratkaistua.

”Suomen kannalta on tärkeää, että Maailman kauppajärjestö ja sen riidanratkaisu ovat toimintakykyisiä. Kaikki jäsenmaat,mukaan lukien Yhdysvallat, Kiina, Intia ja Venäjä, ovat valmiita toiminnan uudistamiseen ja kehittämiseen. Sopu maailmankaupan kehittämisessä on tärkeää Suomen kansainvälisen kaupan tulevaisuudelle, suomalaisille yrityksille, EU:n kauppapoliittisille tavoitteille sekä kansainväliselle yhteistyölle” sanoo Toivakka.

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.

Keskuskauppakamari: Tšekin EU-puheenjohtajuuskautta varjostavat Ukrainan tilanne ja hiipuva talouskasvu12.7.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

EU:n jäsenmaista koostuvan neuvoston kokousten puheenjohtajuus siirtyi heinäkuun alussa Tšekille. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood arvioi, että isossa osassa maan puheenjohtajuuskautta tulevat olemaan pakolaiskriisin hallinta, Ukrainan tukeminen ja elpymistoimet sekä EU:n talouden strateginen häiriönsietokyky. Työtä tehdään myös puolustuskyvyn ja kyberturvallisuuden vahvistamiseksi EU:ssa ja energiariippuvuudet Venäjästä halutaan katkaista energiasektoria uudistamalla.