Keskuskauppakamari: Koronan hoidon kompastuskivi kiteytyy viestintään - voimassaolevien rajoitusten selvittäminen vaatii lähes salapoliisityötä

Tilannekatsauksessa koronavirustilanteesta tiedotettiin uusista rajoitustoimista muun muassa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten alueella. Valitettavasti tiedotustilaisuus jätti jälleen kerran monta kysymystä avoimeksi ja aiheutti suurta hämmennystä arjen toimintojen järjestämisen osalta niin työ- kuin yksityiselämän puolella. Voimassa olevien rajoitusten selvittäminen vaatii pitkää pinnaa, excel-taulukon ja salapoliisin työtä, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Etelä-Suomen AVI ilmoitti tänään uusista rajoituksista. Määräykset ovat tänään annetun päätöksen mukaan voimassa ajalla 20.8.2021 - 12.9.2021. Päätös kumoaa heinäkuun lopussa annetun AVIn päätöksen, jonka piti olla voimassa 26.8.2021 asti.

Horttanainen muistuttaa, että yritykset ja järjestöt ovat valmistautuneet syksyyn aikaisemmin annetun tiedon mukaan. Suunnitelmien muuttaminen vaatii aina paljon työtä ja järjestelyjä, mikä on harmillista, vaikka joiltain osin rajoitukset jopa lievenivät. Uusia päätöksiä pitää tehdä tilanteen muuttuessa ripeästi, jos siihen on painavat perusteet. Kevein perustein ei kuitenkaan pitäisi lyhentää aikaisemmin annetun päätöksen voimassaoloaikaa.

“On vastuutonta, kuinka huonosti voimassaolevien rajoitusten sisältö on esitetty: Vaatii melkoista työtä selvittää Avien ja sairaanhoitopiirien sivuilta, mikä päätös ja minkä sisältöisenä on milloinkin voimassa kulloisellakin alueella. Etenkin ravintola- ja tapahtuma-alan yrityksillä on muutenkin erittäin vaikeaa, olisi toivottavaa, että niiden toimintaa rajoittavat säännöt viestittäisiin selkeästi ja yksiselitteisesti”, Horttanainen sanoo.

Ennen kaikkea viranomaisten tulisi kyetä ilmaisemaan selkeästi se, mikä muuttuu ja milloin sekä miksi jokin asia muuttuu, Horttanainen painottaa.

“Lisäksi tulisi antaa arjen esimerkkejä siitä, mitä muutokset tarkoittavat organisaatioiden ja ihmisten arkielämän, kuten vaikka lasten harrastustoiminnan kannalta. Liian paljon jää nyt erilaisten tulkintojen, arvailujen ja myös mahdollisten väärinkäsitysten varaan, mikä lisää hallinnollista taakkaa organisaatioissa ja lisää myös epävarmuutta ja eripuraisuutta koko kansakunnassa”, Horttanainen sanoo.

Tarvitaan yksi selkeä taulukko Avien sivuille

Horttanainen ehdottaa että Avien sivustoille lisättäisiin yksi selkeä taulukko, josta selviäisi,
mitkä rajoitukset ovat kunakin päivänä voimassa ja mitä niillä säädellään sen sijaan, että tietoja joutuu etsimään useilta eri sivuilta ja niistä osa kumoaa toisensa. Pitäisi pohtia myös sitä, voisiko epäloogisesta perus-, kiihtymis- ja leviämisvaiheen käsitteistä siirtyä vaikka helposti ymmärrettävään liikennevalomalliin.

“Koronan hoitamiseen liittyy valtavasti mielipide-eroja ja se kuuluu normaaliin keskusteluun. Mutta myös virheellisen tiedon määrä koronaan liittyvän keskustelun ympärillä on noussut suureksi”, Horttanainen sanoo.

“Heikko viranomaisviestintä antaa tilaa väärinkäsityksille ja disinformaation leviämiselle – kumpikaan ei edesauta tämän kriisin ratkaisemista”, Horttanainen sanoo.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Muistutuskutsu 28.9: Keskuskauppakamarin Suuri Liikennepäivä27.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Liikennepäivään, joka järjestetään 28.9.2021 Clarion Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhumassa mm. ministeri Ville Skinnari, valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen, OECD:n kansainvälisen liikennefoorumin pääsihteeri Young Tae Kim ja Euroopan komission tutkimuksen ja innovoinnin pääosaston varapääsihteeri Signe Ratso. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.

Kutsu medialle 28.9: Keskuskauppakamarin Suuri Liikennepäivä23.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Liikennepäivään, joka järjestetään 28.9.2021 Clarion Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhumassa mm. ministeri Ville Skinnari, valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen, OECD:n kansainvälisen liikennefoorumin pääsihteeri Young Tae Kim ja Euroopan komission pääjohtaja Jean-Eric Paquet. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.

Keskuskauppakamari: Yritykset maksavat ja tilittävät veroja kymmeniä miljardeja euroja – yritysten merkitys Suomen hyvinvoinnin takaajana merkittävä22.9.2021 11:02:39 EEST | Tiedote

Yritykset maksavat ja tilittävät vuosittain veroja ja veronluoteisia maksuja kymmenien miljardien eurojen edestä. Keskuskauppakamarin Suuresta Veroselvityksestä selviää, että vuonna 2019 yritykset maksoivat ja tilittivät veroja ja veronluonteisia maksuja noin 69 miljardia euroa. Tämä on viisi miljardia euroa enemmän kuin vuonna 2017.

Keskuskauppakamari: Ansiotuloverotusta kevennettävä kahdella miljardilla eurolla ensi vaalikaudella22.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää, että seuraavan vaalikauden aluksi ansiotuloverotusta kevennetään kahdella prosenttiyksiköllä kautta linjan. Tämä tarkoittaisi noin kahden miljardin euron kevennyksiä. Uudistus vaikuttaisi noin 2,6 miljoonan henkilön tulotasoon, keskimäärin noin 800 euroa vuodessa. Tuloveron alennuksen pitää olla osa niin sanottua vihreää verouudistusta.

Keskuskauppakamari lanseeraa Vuoden Vastuullisuusteon ja palkitsee vastuullisuustyössä menestyneen yrityksen21.9.2021 14:53:32 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari haluaa nostaa esille yritysten vastuullisuustyötä ja lanseeraa uuden Vuoden Vastuullisuusteko –kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Suuressa Yritysvastuupäivässä 4.11.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 78 000 työllisen päässä tavoitteestaan21.9.2021 12:57:43 EEST | Tiedote

Hallituksen työllisyystavoite on nyt 78 000 työllisen päässä, käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää työllisyysasteen kasvua hyvänä, noususuhdanteen mukanaan tuomana asiana. Hän kuitenkin muistuttaa, että tarvitaan myös rakenteellisia uudistuksia, joilla hallituksen lupaama pysyvä parannus työllisyysasteeseen saadaan lunastettua.