Keskuskauppakamari: Maahanmuuttoviraston uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta luovuttava

Keskuskauppakamari jakaa pääministeri Sanna Marinin ja valtiovarainministeri Annika Saarikon näkemyksen osaamisperusteiseen maahanmuuttoon liittyvän hallinnon uudistamistarpeesta. Keskuskauppakamari kuitenkin katsoo, että hallinnon uudistamisen lisäksi olisi tärkeää luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta ja mahdollistaa sähköinen tunnistautuminen oleskelulupaprosessin alkuvaiheessa.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Pääministeri Sanna Marin ja valtiovarainministeri Annika Saarikko kertoivat keskiviikkona Helsingin Sanomien puheenjohtajapaneelissa hallituksen käyvän keskusteluja Maahanmuuttoviraston uudistamisesta siten, että se tukisi paremmin tavoitetta lisätä työperäistä maahanmuuttoa. Marin katsoi, että uudistustyö tulisi aloittaa jo kuluvalla hallituskaudella.

“Hienoa, että Suomen eturivin poliitikot ovat kiinnittäneet huomionsa selkeään epäkohtaan ja ovat valmiita pikavauhdilla tehtäviin uudistuksiin. Osaavan työvoiman tarve suomalaisilla yrityksillä on huutava ja siihen voidaan vastata sujuvalla osaamiseen perustuvalla maahanmuutolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Maahanmuuttovirasto uudistettava ja sähköinen tunnistautuminen mahdollistettava

”Maahanmuuttoviraston uudistaminen tiukasta portinvartijasta kansainvälisiä osaajia Suomeen houkuttelevaksi sisäänheittäjäksi on erittäin tärkeä ja kannatettava tavoite. Uudistuksessa työhön ja opiskeluun perustuvan maahanmuuton ohjaus pitää vastuuttaa kokonaan työ- ja elinkeinoministeriölle”, sanoo Valtonen.

Hallinnon uudistamisen lisäksi tarvitaan myös muita toimia, jotta osaamiseen perustuva maahanmuutto saataisiin sujuvaksi. Keskuskauppakamari on jo aikaisemmin esittänyt sähköisen tunnistautumisen käyttöönottoa oleskelulupaprosessin alkuvaiheeseen.

”On huolehdittava siitä, että oleskelulupaprosessi on sujuva myös sen alkupäässä. Tällä hetkellä merkittävä haaste on oleskelulupaprosessin käynnistämiseen liittyvä tunnistautuminen Suomen edustustossa. Perinteisen viranomaisen luona asioinnin rinnalle on saatava digitaalinen vaihtoehto”, sanoo Valtonen.

Hallinnon uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta on luovuttava

Keskuskauppakamarin mukaan erityisen tärkeää olisi luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta. Kauppakamarien alkuvuonna julkaiseman kyselyn mukaan lähes 70 prosenttia ulkomaisia osaajia rekrytoivista yrityksistä hakee tekijöitä nimenomaan työntekijätason tehtäviin.

”Osaajapula ei koske vain yksittäisten alojen huippuosaajia, vaan myös ihan tavallisia duunareita ympäri maan ja toimialasta riippumatta. Nykyinen harkintaan perustuva järjestelmä on jäänyt ajasta jälkeen, eikä enää vastaa yritysten tarpeita”, sanoo Valtonen.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kuluttajaluottamus historiallisen alhaalla – syytä äärisynkistelyyn ei kuitenkaan ole27.9.2022 09:52:50 EEST | Tiedote

Kuluttajien näkemykset ovat juuri nyt erittäin kehnoja sekä Suomen makrotalouden kehityksestä että oman henkilökohtaisen talouden kehityksestä. Molempien suhteen odotus vuoden päähän on heikompi kuin koskaan. Vain 12 prosenttia vastaajista arvioi Suomen talouden tilan olevan vuoden kuluttua nykyistä parempi. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist muistuttaa, että vaikka omien säästöjen ja palkkojen ostovoima selkeästi hupenee, ei Suomessa toistaiseksi ole merkkejä syvemmästä taantumasta. Vallitseva hyvä työllisyys kannattelee Suomea, kunhan tilanne ei pitkity.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 37 prosenttia yrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 27 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kasvavat korkomenot ja kiristynyt rahoituspolitiikka heikentävät investointihaluja, mutta Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinoiden paras veto on poissa – työttömyysaste heikentynyt tuntuvasti20.9.2022 09:57:23 EEST | Tiedote

Tuoreet työllisyystilastot kertovat työttömyyden olevan kasvussa, mutta työllisyyden heikentymisestä ei näy toistaiseksi merkkejä. Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan työmarkkinoiden paras veto on nyt poissa. Jatkossa viilenevä talouden suhdanne latistaa tulevaisuudessa työllisyyden näkymiä ja vaikeuttaa optimistiakaan löytämään taloudesta myönteisiä kasvutekijöitä.

Väärinkäytöksiä ehkäisevät ilmoituskanavat lakisääteisiksi - suurilla yrityksillä kolmen kuukauden siirtymäaika20.9.2022 09:48:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari suhtautuu pääosin positiivisesti hallituksen eiliseen esitykseen ilmoittajansuojelua koskevaksi lainsäädännöksi (ns. whistleblowing-sääntely). Ilmoittajien suojelua koskeva sääntely velvoittaa yksityisen ja julkisen sektorin yritykset ja julkisyhteisöt perustamaan työntekijöilleen sisäisen ilmoituskanavan epäiltyjen väärinkäytösten ilmoittamiseen. Yritysten kannattaa aloittaa valmistautuminen lainsäädännön vaatimuksiin viimeistään nyt, sillä siirtymäaika on suhteellisen lyhyt, suurilla yrityksillä vain kolme kuukautta lain voimaantulosta.

Keskuskauppakamari: Komissiolta lakiehdotus sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi lisäisi yritysten velvoitteita ja kasvattaisi komission valtaa19.9.2022 14:49:27 EEST | Tiedote

Euroopan komissio ehdottaa uutta lainsäädäntöä sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi. Liikkuvuus ja sisämarkkinoiden toiminta halutaan turvata myös poikkeuksellisina aikoina. Keskuskauppakamarin mukaan ehdotuksen tavoitteet ovat erittäin tervetulleita, mutta piru piilee yksityiskohdissa. Komissio ehdottaa itselleen laajempaa toimivaltaa puuttua sisämarkkinoiden toimintaan hätätilanteissa. Myös yritysten velvoitteita lisätään ja yrityksille asetettavat sanktiot voivat nousta jopa 200 000 euroon.