Keskuskauppakamari: Maahantulorajoitukset purettava välittömästi

Keskuskauppakamari pettyi hallituksen päätökseen jatkaa maahantulorajoituksia vuoden loppuun, vaikka rokotekattavuus on kasvanut. Päätös on Suomen matkailun ja elinkeinotoiminnan kannalta kestämätön ja voi pahimmillaan johtaa matkailun kuihtumiseen ja turhiin konkursseihin.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Matkustusrajoitusten jatkaminen vuoden loppuun eli kahden testin vaatiminen edelleen on iso kolaus Suomen matkailulle tilanteessa, jossa olemme jo jääneet muista Euroopan maista jälkeen. Suomi toimii EU:n sisämarkkinoilla. Meidän on avauduttava yhdessä muun Euroopan kanssa. Matkustusrajoitusten purkaminen on aloitettava välittömästi”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Hallitus edellyttää edelleen niiltä matkustajilta, joilla ei ole hyväksyttävää rokotussuojaa, kahta koronatestiä vuoden loppuun asti. Keskuskauppakamarin mukaan päätös ei huomioi riittävällä tavalla rokotekattavuutta ja sen myötä parantunutta tautitilannetta.

”Olemme tilanteessa, jossa suurin osa ihmisistä on rokotettu kahdella rokoteannoksella. Miksi siis jälleen ehdotetaan nykyisten matkustamista rajoittavien toimien jatkamista. Rajoituksille ei enää ole perusteita”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sanoo.

Koronapassille vihreää valoa

Hallituksen esitys EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallisesta käyttöönotosta on Keskuskauppakamarin mukaan tervetullut päätös palveluiden ja yhteiskunnan avaamiseksi. Kauppakamarit ovat esittäneet koronatodistuksen käyttöönottoa jo viime keväänä, ja koronatodistuksella on yritysten laaja tuki.

“Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kaikki keinot yhteiskunnan avaamiseksi on otettava käyttöön. Koronatodistus tulee mahdollistamaan ravintoloille ja yökerhoille pidemmät aukioloajat ja suuremmat asiakasmäärät jo tulevana viikonloppuna”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan aikaisemmat virusmuunnokset ovat osoittaneet, että tautitilanne voi muuttua nopeastikin.

“Vaikka rokotekattavuus koko ajan kasvaa, ei koronavirusta ole vielä nujerrettu. On tärkeää, että käytössä on koronatodistuksen kaltainen työkalu, joka tarjoaa vaihtoehdon rajoitustoimille”, Romakkaniemi jatkaa.

Keskuskauppakamari kuitenkin korostaa, että kaikkien rajoitustoimien on oltava aina välttämättömiä.

”Koronapassin käyttöönotto ei saa hidastaa tarpeettomien rajoitusten purkamista. Rajoituksia ei tule käyttää vain varmuuden vuoksi vaan niiden on aina oltava viimeinen keino. Kyse on ihmisten työpaikoista ja toimeentulosta sekä perustuslaissa turvatusta oikeudesta elinkeinon harjoittamiseen”, Romakkaniemi huomauttaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa – Hallituksen D-viisumiesitystä korjattava ja työntekijöiden perheenyhdistämistä helpotettava20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta edistämään kaikin käytettävissä olevin keinoin työhön ja koulutukseen perustuvaa maahanmuuttoa. Eduskunnassa käsittelyssä olevaa D-viisumiesitystä tulee korjata siten, että sillä olisi aidosti maahantuloa nopeuttava vaikutus. Myös työn perässä Suomeen muuttaneiden perheenyhdistämistä pitää helpottaa, jotta osaajat eivät karkaa pois Suomesta.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.