Keskuskauppakamari: Mercosur-sopimus ratifioitava Brasilian painostamiseksi

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi vaatii Euroopan unionia ratifioimaan Mercosur-kauppasopimuksen nopeasti, jotta sen kestävän kehityksen pykäliä voidaan käyttää oikeusperustana Brasiliaa vastaan suunnatuissa toimissa Amazonin polttamisen lopettamiseksi.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

”Keskustelu siitä, että sopimus jätettäisiin ratifioimatta painostuksena Brasiliaa kohtaan kuulostaa hyvältä, mutta saattaa johtaa vain monin tavoin huonompaan lopputulokseen”, Romakkaniemi varoittaa.

”Brasilian presidentti Jair Bolsonaro ei ole ollut erityisen kiinnostunut sopimuksesta, joten sen jäädyttäminen voi johtaa koko sopimuksen kaatumiseen sekä Argentiinan, Paraguayn ja Uruguayn joutumiseen viattomiksi uhreiksi ilman, että sillä saadaan mitään aikaan Brasilian tuhoisien metsänpolttojen suhteen”, Romakkaniemi jatkaa.

Kauppa- ja yhteistyösopimusta Mercosuria neuvoteltiin 20 vuotta ja siitä saavutettiin sopu vihdoin tänä kesänä. Sopimus on nyt ratifiointivaiheessa Euroopan unionissa. EU-Mercosur sopimus on volyymiltaan maailman suurimpia kauppasopimuksia koskaan ja lisäisi voimaantullessaan kauppaa, investointeja, työtä ja hyvinvointia sekä Euroopassa että Latinalaisessa Amerikassa. Romakkaniemi oli työskennellessään Euroopan komissiossa mukana korkean tason Mercosur-sopimuksen neuvotteluissa.

”Paras tapa edetä olisikin ratifioida Mercosur-sopimus, avata kauppa Argentiinan, Paraguayn ja Uruguayn kanssa, mutta samalla käyttää kestävän kehityksen lausekkeita oikeusperustana Brasiliaan suunnattuihin pakotteisiin”, toteaa Romakkaniemi.

”Kielletään brasilialaisen lihan ja maataloustuotteiden tuonti sen jälkeen kokonaan ja suunnataan siten Mercosur-sopimuksen tuontikiintiöt sen muille osapuolille, niin osutaan sinne mihin Bolsonaroa ja hänen kannattajiaan sattuu koviten”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: Kaikki WTO:n jäsenmaat pääsivät sopuun yhteisistä tavoitteista – ”sopu tuli tärkeällä hetkellä”1.7.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Geopoliittisen epävarmuuden keskellä maailmankaupassa otettiin kesäkuun puolessa välissä yllättäviä, mutta positiivisia askelia. Maailman Kauppajärjestö WTO:n (World Trade Organisation) ministerikokouksessa sovittiin kaikkien 164 jäsenmaan, mukaan lukien Yhdysvallat, Kiina, Venäjä, Intia, kesken Geneven Paketista, joka tuo maailmankauppaan hieman lisää ennakoitavuutta ja ratkaisuja muutamiin pitkään hiertäneisiin ongelmiin.

Keskuskauppakamari: Keskuskauppakamarin Ilmoituskanava-palvelu käyttöön myös Belgiassa27.6.2022 13:24:37 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on aloittanut belgialaisten kauppakamareiden kanssa yhteistyön, jonka kautta suomalainen Ilmoituskanava-palvelu saatetaan myös Belgiassa toimivien organisaatioiden käyttöön. EU:n whistleblowing-direktiivi tulee velvoittamaan kaikkia yli 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä kautta Euroopan ottamaan käyttöön ilmoituskanavan. Ilmoituskanavan kautta voi ilmoittaa havaitsemistaan väärinkäytöksistä organisaation toiminnassa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysaste jatkoi nousussa – pitkäaikaistyöttömät vaarassa pudota työmarkkinoilta21.6.2022 11:17:02 EEST | Tiedote

Työllisyysaste on pinnistänyt entistäkin korkeammalle ja työttömyyden trendilukema sivuaa jo 2000-luvun ennätystä. Pitkäaikaistyöttömyyden aleneminen etenee kuitenkin yhä tuskastuttavan hitaasti. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist varoittaa, että Suomen suhdannetilanteen heikkeneminen jarruttaa ennen pitkää myös työmarkkinoita. Vaarana on, että hyvä työllisyyskehitys pysähtyy ennen kuin pitkäaikaistyöttömät ovat ehtineet töihin, mikä pitkittäisi työttömyysjaksoja entisestään ja pahimmillaan pudottaisi pitkäaikaistyöttömiä työmarkkinoilta.

EMBARGO 21.6.2022 klo 00.01 - Kauppakamarikysely: Sodan vaikutukset jakavat yritykset voittajiin ja häviäjiin – joka kolmannes ilmoitti kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

EMBARGO 21.6.2022 klo 00.01. Ukrainassa käytävä sota nostaa yritysten kustannuksia ja heikentää kannattavuutta, mutta keskimäärin tunnelmat ovat säilyneet kohtalaisen vireinä, selviää kauppakamarien talouskyselystä. Inflaatiopaineet jatkuvat, sillä yli 72 prosenttia vastanneista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintojaan seuraavan neljän kuukauden aikana. Palkansaajien ostovoiman supistuminen näyttää väistämättömältä. Vaikka keskimäärin yritysten näkymät ovat jopa parantuneet verrattuna maaliskuussa tehtyyn kauppakamarikyselyyn, vaihtelevat arviot ratkaisevasti eri toimialoilla. Rakennusalalla peräti 40 prosenttia luonnehtii tunnelmia pessimistiseksi. Sen sijaan palvelutoimialoilla näkymät ovat tuntuvasti valoisammat koronarajoituksien jäätyä taakse.