Keskuskauppakamari: Mercosur-sopimus ratifioitava Brasilian painostamiseksi

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi vaatii Euroopan unionia ratifioimaan Mercosur-kauppasopimuksen nopeasti, jotta sen kestävän kehityksen pykäliä voidaan käyttää oikeusperustana Brasiliaa vastaan suunnatuissa toimissa Amazonin polttamisen lopettamiseksi.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

”Keskustelu siitä, että sopimus jätettäisiin ratifioimatta painostuksena Brasiliaa kohtaan kuulostaa hyvältä, mutta saattaa johtaa vain monin tavoin huonompaan lopputulokseen”, Romakkaniemi varoittaa.

”Brasilian presidentti Jair Bolsonaro ei ole ollut erityisen kiinnostunut sopimuksesta, joten sen jäädyttäminen voi johtaa koko sopimuksen kaatumiseen sekä Argentiinan, Paraguayn ja Uruguayn joutumiseen viattomiksi uhreiksi ilman, että sillä saadaan mitään aikaan Brasilian tuhoisien metsänpolttojen suhteen”, Romakkaniemi jatkaa.

Kauppa- ja yhteistyösopimusta Mercosuria neuvoteltiin 20 vuotta ja siitä saavutettiin sopu vihdoin tänä kesänä. Sopimus on nyt ratifiointivaiheessa Euroopan unionissa. EU-Mercosur sopimus on volyymiltaan maailman suurimpia kauppasopimuksia koskaan ja lisäisi voimaantullessaan kauppaa, investointeja, työtä ja hyvinvointia sekä Euroopassa että Latinalaisessa Amerikassa. Romakkaniemi oli työskennellessään Euroopan komissiossa mukana korkean tason Mercosur-sopimuksen neuvotteluissa.

”Paras tapa edetä olisikin ratifioida Mercosur-sopimus, avata kauppa Argentiinan, Paraguayn ja Uruguayn kanssa, mutta samalla käyttää kestävän kehityksen lausekkeita oikeusperustana Brasiliaan suunnattuihin pakotteisiin”, toteaa Romakkaniemi.

”Kielletään brasilialaisen lihan ja maataloustuotteiden tuonti sen jälkeen kokonaan ja suunnataan siten Mercosur-sopimuksen tuontikiintiöt sen muille osapuolille, niin osutaan sinne mihin Bolsonaroa ja hänen kannattajiaan sattuu koviten”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Työllisyysasteen trendi jatkaa nousuaan - Taivaanrannassa harmaita pilviä koronaviruksen muodossa25.2.2020 08:38:44 EETTiedote

Työllisyys on 42 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan hallituksen työllisyystavoitteen etenemistä. Työllisyysasteen kehitystä voi seurata osoitteessa www.tyollisyystavoite.fi. Sivustolla pidetään myös kirjaa päätösperäisistä työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Hallituksen päätökset lisäävät menoja, mutta tulot puuttuvat20.2.2020 06:00:00 EETTiedote

Hallitus on tehnyt viime aikoina useita päätöksiä, jotka lisäävät pysyviä julkisia menoja merkittävästi. Perhevapaauudistus, vanhuspalvelulain hoitajamitoitus ja asiakasmaksulain uudistaminen kasvattavat menoja, vaikka tulot eivät ole lisääntymässä eikä julkinen talous vahvistumassa. Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipolan mukaan menojen kasvu saattaa riistäytyä käsistä, sillä päätösten toteuttamiseen ei ole varattuna riittävää rahoitusta.

Kauppakamareiden kysely: Puolet yrityksistä toivoo koulutusseteleitä työikäisille 18.2.2020 07:00:00 EETTiedote

Jopa puolet kauppakamareiden kyselyyn vastanneista toivoo, että valtio tarjoaisi jokaiselle työikäiselle vuosittaisen koulutussetelin, jolla mahdollistetaan jatkuvan oppimisen palveluiden hankkiminen yritysten ja yksilöiden tarpeen mukaan. Malliin suhtautui epäilevästi alle kolmasosa. Tieto käy ilmi kauppakamareiden kyselystä, johon vastasi yli 1300 yritysten edustajaa ympäri Suomen.