Keskuskauppakamari: Omituista ettei hallitus ota laskelmissaan huomioon negatiivisia vaikutuksia aiheuttavia työllisyystoimia

Kehysriihessä tehtyjen työllisyyspäätösten jälkeen hallituksen päätösperäisten työllisyystoimien vaikutus on noin 23 000–35 000 lisätyöllistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki huomauttaa, että hallituksen tekemistä laskelmista puuttuu negatiivisia vaikutuksia aiheuttavat työllisyystoimet. Lisäksi ministeriöiden omat laskelmat menevät ristiin, mikä aiheuttaa entisestään sekaannusta. Keskuskauppakamari seuraa päätösperäisiä työllisyystoimia ja niiden työllisyysvaikutuksia nettisivuillaan.

Mikäli kehysriihessä päätettyjen toimien työllisyysvaikutuksia tarkastellaan valtiovarainministeriön laskelmien pohjalta, on tämänhetkisten työllisyystoimien vaikutus 23 000–35 000 uutta työllistä. Tämä ei Kotamäen mukaan ole kuitenkaan täysi totuus. Laskelmissa pitäisi huomioida myös kielteisesti työllisyyteen vaikuttavat toimet.

”On koko lailla omituista, että edelleenkään hallitus ei ota laskelmissaan huomioon negatiivisia vaikutuksia aiheuttavia työllisyystoimia. Kyllä kaikki huomioitavissa olevat asiat tulisi yrittää huomioida ja niinhän hallitus tekeekin työllisyyttä lisäävien uudistusten tapauksessa”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan suomalaiset instituutiot ovat kuitenkin vahvoja.

”Onneksi meillä on Valtiontalouden tarkastusvirasto, talouspolitiikan arviointineuvosto sekä asiasta kiinnostuneita tutkimuslaitoksia. Lisäksi valtiovarainministeriön kansantalousosaston ennuste on virkavastuulla tehty ja lainsäädännöllisestikin määritelty riippumattomaksi”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan ennusteessa joudutaan ennen pitkää ottamaan kantaa myös hallituksen politiikan vaikuttavuuteen.

”Todennäköisesti hallituksen politiikka tulee siis vielä moneen otteeseen kammattua läpi. Hallituksen kannattaisi lopettaa kaksilla rattailla ajamisen ja numerokikkailu, ja tehdä yksi mahdollisimman hyvä arvioi työllisyystoimista. Mielellään siinä määrin hyvätasoinen, että jälkikäteisarvioitsijat voivat olla tyytyväisiä”, Kotamäki sanoo.

Instituutioiden uskottavuus koetukselle

Kotamäki ihmettelee hallituksen huolettomuutta, jolla se nakertaa instituutioiden uskottavuutta.

”Jos pohditaan ihan viimeaikaisia toimia, niin kehysmenettely heitettiin poliittisista syistä romukoppaan tämän hallituksen osalta. Valtio olisi velkaantunut kehysten sisälläkin eli kyse ei vaikuttaisi todellisuudessa olevan niinkään suhdannepoliittisesta virityksestä vaan haluttomuudesta tehdä vaikeita päätöksiä. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että vaikeat päätökset tässä yhteydessä tarkoittavat siirtymistä sille menouralle, johon hallitus itse sitoutui kautensa alussa”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan kehyksen rikkoutumisen lisäksi myös julkisuuslakia on koeteltu.

”On vaikea nähdä, miksi hallitus on niin innokas peittelemään omia viestejään. Yhteydenpito EU:n suuntaan: miksi tällainen arkinen asia tulisi salata? Pääministerin toimesta on myös salattu ulkonaliikkumiskieltoon ja sulkutoimiin liittyviä tietoja. On vakavaa, mikäli hallitus ja pääministeri pyrkivät hallitsemaan julkisuutta tietoja salailemalla. Tämän tyyppisissä asioissa lähtökohta pitäisi olla täysi avoimuus”, Kotamäki painottaa.

Keskuskauppakamari seuraa jatkuvasti päätösperäisiä työllisyystoimia ja niiden työllisyysvaikutuksista nettisivuillaan. Listaa päivitetään sitä mukaan, kun hallitus tekee esityksiä tai linjauksia. Sivusto löytyy täältä.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.