Keskuskauppakamari: Osaajapulaa helpotettava jatkamalla ja laajentamalla saatavuusharkintaa joustavoittavaa kokeilua

Keskuskauppakamari esittää ulkomaalaisen työvoiman maahanmuuttoon liittyvän saatavuusharkintaa joustavoittavan kokeilun jatkamista ja laajentamista. Kokeilua laajentamalla voidaan nopeasti lisätä työvoiman tarjontaa ja helpottaa Suomea vaivaavaa vakavaa osaajapulaa, joka on yksi suurimmista esteistä yritysten kasvulle. Keskuskauppakamari vaatii, että hallitus tekee tarvittavat päätökset kokeilun jatkamisesta ja laajentamisesta budjettiriihessään.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Hallitus käynnisti ulkomaalaisen työvoiman saatavuusharkinnan joustavoittamiseen tähtäävän kokeilun syksyllä 2021. Kokeilun on määrä päättyä keväällä 2023. Kokeilussa Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ELY-alueille muodostettiin uusi yhteinen työlupalinjaus, jossa määritellään mitkä ammattialat vapautetaan työlupaan liittyvästä saatavuusselvityksestä.

”Osaajapula vaivaa yrityksiä laajasti ympäri Suomea ja lähes kaikkia ammattialoja läpileikkaavasti. Hallituksen toimenpiteet osaajapulan helpottamiseksi ovat olleet riittämättömiä. Tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä, jos halutaan saada aikaan merkittäviä vaikutuksia. Meidän on pakko avata Suomea maailmalle ja houkutella ulkomaalaisia osaajia Suomeen”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Keskuskauppakamari esittää käynnissä olevan saatavuusharkintaa joustavoittavan kokeilun jatkamista ja laajentamista. Kokeilua pitää Keskuskauppakamarin mukaan jatkaa ainakin vuoden 2024 loppuun ja kokeilu pitää laajentaa koskemaan kaikkia ELY-alueita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koko Suomeen tehdään yksi yhteinen työlupalinjaus, jonka perusteella osaajapulasta kärsivät ammattialat vapautetaan saatavuusselvityksestä koko maan alueella.

Keskuskauppakamarin esitys ei tarkoita saatavuusharkintajärjestelmästä luopumista tässä vaiheessa, eikä se vaadi ulkomaalaislain saatavuusharkintaan liittyvien pykälien muuttamista.

”Odotamme, että hallitus päättäisi budjettiriihensä yhteydessä myös osaajapulan helpottamiseen tähtäävistä toimista. Yrityksillä on kovat odotukset sille, että osaajapulaan saataisiin edes vähän helpotusta. Saatavuusharkintaa joustavoittavan jatkaminen ja laajentaminen on sellainen toimenpide, joka lisää työvoiman tarjontaa. Eikä se oikeastaan edes maksa valtiolle mitään”, sanoo Valtonen.

Keskuskauppakamari muistuttaa, että jotta saatavuusharkintaa joustavoittavalla kokeilulla voidaan vastata osaajapulaan liittyviin haasteisiin, pitää uusi valtakunnallinen työlupalinjaus laatia osaajapulan todellinen vakavuus huomioiden. Valtosen mukaan on tärkeää tunnistaa, että osaajapula koskee lähes kaikkia ammattialoja. Mikäli osaajapulasta kärsivät ammattialat lisätään riittävän laajasti työlupalinjaukseen, helpottuu osaajien maahanmuutto ja työvoiman tarjonta kasvaa. Vaikutuksia voidaan saada Valtosen mukaan realisoitumaan nopeasti.

”Käynnissä olevan saatavuusharkintaa joustavoittavan kokeilun jatkaminen ja laajentaminen on tässä kohtaa vähintä mitä voidaan tehdä, jotta osaajapulaan saadaan edes vähän helpotusta. Pidemmällä aikajänteellä tavoitteeksi pitää ottaa koko saatavuusharkintajärjestelmästä luopuminen. Odotamme seuraavalta hallitukselta valmiutta tehdä tarvittavat päätökset”, painottaa Valtonen.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Maahanmuuttoviraston uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta luovuttava22.9.2022 16:26:51 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari jakaa pääministeri Sanna Marinin ja valtiovarainministeri Annika Saarikon näkemyksen osaamisperusteiseen maahanmuuttoon liittyvän hallinnon uudistamistarpeesta. Keskuskauppakamari kuitenkin katsoo, että hallinnon uudistamisen lisäksi olisi tärkeää luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta ja mahdollistaa sähköinen tunnistautuminen oleskelulupaprosessin alkuvaiheessa.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 37 prosenttia yrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 27 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kasvavat korkomenot ja kiristynyt rahoituspolitiikka heikentävät investointihaluja, mutta Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinoiden paras veto on poissa – työttömyysaste heikentynyt tuntuvasti20.9.2022 09:57:23 EEST | Tiedote

Tuoreet työllisyystilastot kertovat työttömyyden olevan kasvussa, mutta työllisyyden heikentymisestä ei näy toistaiseksi merkkejä. Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan työmarkkinoiden paras veto on nyt poissa. Jatkossa viilenevä talouden suhdanne latistaa tulevaisuudessa työllisyyden näkymiä ja vaikeuttaa optimistiakaan löytämään taloudesta myönteisiä kasvutekijöitä.

Väärinkäytöksiä ehkäisevät ilmoituskanavat lakisääteisiksi - suurilla yrityksillä kolmen kuukauden siirtymäaika20.9.2022 09:48:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari suhtautuu pääosin positiivisesti hallituksen eiliseen esitykseen ilmoittajansuojelua koskevaksi lainsäädännöksi (ns. whistleblowing-sääntely). Ilmoittajien suojelua koskeva sääntely velvoittaa yksityisen ja julkisen sektorin yritykset ja julkisyhteisöt perustamaan työntekijöilleen sisäisen ilmoituskanavan epäiltyjen väärinkäytösten ilmoittamiseen. Yritysten kannattaa aloittaa valmistautuminen lainsäädännön vaatimuksiin viimeistään nyt, sillä siirtymäaika on suhteellisen lyhyt, suurilla yrityksillä vain kolme kuukautta lain voimaantulosta.

Keskuskauppakamari: Komissiolta lakiehdotus sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi lisäisi yritysten velvoitteita ja kasvattaisi komission valtaa19.9.2022 14:49:27 EEST | Tiedote

Euroopan komissio ehdottaa uutta lainsäädäntöä sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi. Liikkuvuus ja sisämarkkinoiden toiminta halutaan turvata myös poikkeuksellisina aikoina. Keskuskauppakamarin mukaan ehdotuksen tavoitteet ovat erittäin tervetulleita, mutta piru piilee yksityiskohdissa. Komissio ehdottaa itselleen laajempaa toimivaltaa puuttua sisämarkkinoiden toimintaan hätätilanteissa. Myös yritysten velvoitteita lisätään ja yrityksille asetettavat sanktiot voivat nousta jopa 200 000 euroon.