Keskuskauppakamari: Osaamisperusteisen maahanmuuton tavoitteeksi välittömästi 30 000 vuosittaista tulijaa

Työ- ja koulutusperäinen maahanmuutto tarvitsee konkreettisen määrällisen tavoitteen. Tavoite voisi jo ensi vuonna olla 30 000:n työn tai opiskelun perusteella Suomeen muuttavan vastaanottaminen. Tavoitetta tulee kuitenkin nostaa jo lähivuosina ja vuosikymmenen loppuun mennessä tavoite pitäisi tuplata, vaatii Keskuskauppakamari. Päätösten aika on puoliväliriihessä.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

”Valmisteilla olevaan työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton tiekarttaan tulee kirjata määrällinen tavoite osaamisperusteiselle maahanmuutolle. Hallituksen tulisi kuitenkin jo puoliväliriihessä päättää tavoitteesta ensi vuodelle. 30 000 vuosittaista tulijaa olisi maltillinen alkutavoite, joka kasvattaisi osaamisperusteista maahanmuuttoa kolmannekselle koronaa edeltävään vuoteen 2019”, sanoo johtaja Johanna Sipola Keskuskauppakamarista.

Keskuskauppakamarin mukaan korona on vaikuttanut yritysten pulaan osaavasta työvoimasta vain vähän.

”Koronasta kasvuun nouseminen vaatii, että meillä on tekijöitä. Pula osaavasta työvoimasta on merkittävä kasvun este yrityksille koronasta huolimatta. On välttämätöntä, että osaajia houkutellaan myös maan rajojen ulkopuolelta”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin mukaan tarve kansainvälisille osaajille tulee kasvamaan tulevina vuosina väestön ikääntymisen myötä.

”Pelkästään vuonna 2020 Suomessa siirtyi työeläkkeelle yli 61 000 henkilöä. Tätä siirtymää ei pystytä paikkaamaan pelkästään omin voimin”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin mukaan osaamisperusteinen maahanmuutto ei tule kasvamaan riittävän nopeasti ilman määrällistä tavoitetta.

”Työ- ja koulutusperusteinen maahanmuutto on Suomelle kohtalon kysymys. Määrällisen tavoitteen ideana olisi asettaa riittävän kunnianhimoinen tavoite, jolla pystytään vastaamaan työmarkkinoiden osaajatarpeeseen ja oikaisemaan väestörakennetta. Kun tavoite on tiedossa, tulee toimenpiteet mitoittaa niin, että tavoite saavutetaan”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin mukaan hallitus on käynnistänyt tärkeitä hankkeita osaamisperusteisen maahanmuuton edistämiseksi ja lupaprosesseja ollaan automatisoimassa ja nopeuttamassa.

”Puoliväliriihessä on varmistettava, että hyvässä putkessa olevalle työlle varmistetaan riittävät resurssit myös tulevina vuosina. Uudistukset, joita nyt viedään eteenpäin, olisi pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten. Suomen on kerta kaikkiaan saatava lupaprosessit sujuviksi ja riittävästi resursseja lupien käsittelyyn. Kansainvälisten osaajien nöyryyttämisen lupajonoissa on loputtava”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on nostettava kunnianhimotasoaan osaamisperusteisessa maahanmuutossa merkittävästi nykyisestä.

”Työ- ja koulutusperäisessä maahanmuutossa on menossa globaali kilpailu, jota ikääntyvällä Suomella ei ole varaa hävitä”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Omituista ettei hallitus ota laskelmissaan huomioon negatiivisia vaikutuksia aiheuttavia työllisyystoimia17.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kehysriihessä tehtyjen työllisyyspäätösten jälkeen hallituksen päätösperäisten työllisyystoimien vaikutus on noin 23 000–35 000 lisätyöllistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki huomauttaa, että hallituksen tekemistä laskelmista puuttuu negatiivisia vaikutuksia aiheuttavat työllisyystoimet. Lisäksi ministeriöiden omat laskelmat menevät ristiin, mikä aiheuttaa entisestään sekaannusta. Keskuskauppakamari seuraa päätösperäisiä työllisyystoimia ja niiden työllisyysvaikutuksia nettisivuillaan.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.