Keskuskauppakamari: Osaamistason nosto seuraavan hallitusohjelman ytimeen – Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa

Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa osaamistason laskuun ja vaatii, että seuraavan hallituksen ohjelman yhtenä kärkenä pitää olla osaamistason kääntäminen takaisin nousu-uralle. Suomessa tarvitaan suunnanmuutos, joka saadaan aikaan vahvistamalla perustaitojen opetusta, panostamalla oppimiseen tukeen, kehittämällä yksilöllisempää koulutuspolkua ja varmistamalla perusopetuksen riittävät resurssit. Keskuskauppakamari haluaa Suomen takaisin koulutuksen kärkimaaksi.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Elmo Eklund.

Keskuskauppakamarin mukaan osaamistason pitkään jatkunut heikko kierre on katkaistava ja niiden nostamisen tulee olla seuraavan hallitusohjelman ytimessä. Ilman nopeaa suunnanmuutosta Suomi ajautuu tilanteeseen, jossa osaajapula pahenee entisestään ja Suomi joutuu näivettymisen tielle.

”Oppimistulosten lasku on ollut nähtävissä eri mittauksissa jo käytännössä kahden vuosikymmenen ajan. Meillä on käsissä valtava ongelma, jonka ratkaisemiseen seuraavan hallituksen pitää tarttua toden teolla”, painottaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Erityinen huoli liittyy nimenomaan luku- ja laskutaidon heikentymiseen, joiden pohjalle käytännössä muukin oppiminen rakentuu. Oppimistulosten lasku ilmenee selkeästi muun muassa PISA-tutkimuksesta, matematiikan osaamista mittaavasta TIMSS-tutkimuksesta ja myös puolustusvoimien P1-kokeen tulokset osoittavat matemaattisen ja kielellisen päättelyn osaamisen heikentyneen.

”Koulutusjärjestelmän pitää tuottaa kovatasoista osaamista, jolle on yrityksissä käyttöä ja jolla pärjätään globaalissa kilpailussa. Jotta tämä on mahdollista, pitää jo perusopetuksessa saada hyvät valmiudet jatkaa koulupolulla eteenpäin. Suomalaiset yritykset kärsivät vakavasta osaajapulasta, eikä helpotusta ole nähtävissä lähitulevaisuudessa. Jos emme saa koulutus- ja osaamistasoa nostettua, tulee osaajapula pahenemaan tulevaisuudessa”, toteaa Valtonen.

Panostukset perusasioihin – varmistetaan osaamisen kehittyminen

Vaikka osaamistason laskuun ei tiedetä selkeitä syitä, pitää korjaaviin toimenpiteisiin käydä Valtosen mukaan nopeasti ja määrätietoisesti. Keskuskauppakamarin esittämä korjaussarja toisi panostuksia perusasioihin sekä työkalut osaamisen kehittymisen seurantaan, jotta voidaan varmistaa riittävät tiedot ja taidot jokaiselle.

”Tarvitaan sarja toimenpiteitä, jotka yhdessä tuottavat toivotun lopputuloksen. Meidän ratkaisumme rakentuu sen varaan, että vahvistetaan perustaitojen opetusta, parannetaan oppimisen tukea, kehitetään yksilöllisempää koulupolkua ja seurataan tarkemmin osaamisen kehittymistä koulupolun aikana”, sanoo Valtonen.

Keskuskauppakamarin korjaussarja

• Siirrytään malliin, jossa siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen on joustavaa ja tapahtuu lasten syntymävuosien sijaan lasten valmiuksien perusteella.

Vahvistetaan perustaitojen, kuten lukemisen ja matematiikan, opetusta ja säilytetään perusaineissa systemaattinen toistoihin perustuva oppiminen.

• Perusopetuksen rahoitus tulee säilyttää riittävällä tasolla. Riittävät tukitoimenpiteet voidaan varmistaa vain riittävien resurssien avulla. Yleissivistävän koulutuksen rahoitus suhteessa bruttokansantuotteeseen laski 90-luvun lamassa ja jäi pysyvästi neljänneksen alemmalle tasolle.

• Vahvistetaan kolmiportaista tukea, jolla varmistetaan, että jokainen tukeen oikeutettu lapsi ja nuori saa hänelle kuuluvan tuen.

• Varmistetaan perusopetukseen vähimmäisosaamisen kriteerit riittävän monen vuosiluokan loppuun, jotta oppimisen taso voidaan varmistaa pitkin koulupolkua. Näin ehkäistään ongelmien kasautuminen perusopetuksen loppuvaiheeseen hankaloittamaan koulutuspolulla etenemistä.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Elmo Eklund.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Kauppapolitiikka Yhdysvaltojen kanssa Ruotsin puheenjohtajuuskauden keskiössä31.1.2023 06:42:00 EET | Tiedote

Ruotsilta odotetaan sen EU-puheenjohtajuuskaudella aktiivista kauppapolitiikkaa. Keskuskauppakamarin tänään julkaistussa EU-katsauksessa kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka korostaa, että translanttisten kauppasuhteiden tiivistäminen ja EU:n ja Yhdysvaltojen hiertäneelle kauppakiistalle ratkaisun hakeminen ovat tärkeitä, sillä kauppasopimukset alueellistuvat ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vahvistaa jännitteitä.

Keskuskauppakamari: Osaajien maahanmuuton vauhdittaminen seuraavan hallitusohjelman ytimeen – tuoreen maahanmuuttotilaston kasvulukuihin ei voi tuudittautua30.1.2023 12:13:09 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii lisää toimia osaajien maahanmuuton vauhdittamiseksi. Maahanmuuttoviraston tänään julkaisemien tilastojen mukaan työperäinen maahanmuutto kasvoi merkittävästi vuonna 2022, mutta edelleenkään ei olla riittävällä tasolla. Tarvitaan selkeä tavoite osaajien maahanmuuton lisäämiseksi seuraavaan hallitusohjelmaan sekä TalentBoost 2.0 -ohjelma, jossa konkretisoidaan ne keinot, joilla tavoitteeseen päästään.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.