Keskuskauppakamari: Ostitko mökin koronakeväänä? - Älä unohda syyskunnossapitoa

Kuluneena vuonna osa Suomen noin 500 000 kesämökistä vaihtoi omistajaa, kun ihmiset kaipasivat koronan takia enemmän tilaa ympärilleen. Jos mökkielo ei ole entuudestaan tuttua, saattavat syyskunnossapitotyöt päästä yllättämään.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Leuto syksy on mahdollistanut mökkikauden jatkumisen myöhään syksyyn. Nyt on kuitenkin viimeistään aika laittaa paikat kuntoon talvea ajatellen.

“Mökin omistajan on oltava valmis jatkuvaan kunnossapitoon ja huoltotöihin. Rästiin jääneet kunnostustoimet vaikuttavat sekä omaan käyttömukavuuteen että mökin arvoon. Jos mökki on ostettu hetken huumassa ja miettien vain kauniita kesäpäiviä, voi huoltotöihin ryhtyminen unohtua. Samoin voi käydä silloin, jos mökki sijaitsee kaukana vakituisesta asuinpaikasta”, muistuttaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Yhtenä ongelmallisimmista tilanteista Harju näkee sellaiset yhteisomistuksessa olevat mökit, joissa ei ole tehty sopimuksia kunnossapitovastuusta ja kustannusten jakautumisesta omistajien kesken. Tämä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa yhteisomistajat välttelevät vastuutaan tai ajattelevat, että ehkä joku muu käy tekemässä tarvittavat työt. Pattitilanteiden ja vastuun välttelyn ehkäisemiseksi Harju kannustaa keskustelemaan asioista avoimesti ja tämän perusteella sopimaan yhteiset pelisäännöt niin mökin käyttöön, kunnossapitoon kuin kustannusjakoonkin. Selkeät pelisäännöt ehkäisevät myös turhia riitoja.

”Syksyn tullen voidaan pitää vaikka yhteinen talkooviikonloppu, jossa paikat laitetaan kuntoon talvea ajatellen. Korona-aikaan tehtäviä kannattaa toki myös jakaa siten, että kaikki yhteisomistajat eivät ryysi samaan aikaan paikalle,” Harju vinkkaa.

Keväällä on mukava palata mökille, jos huoltotoimenpiteet on tehty ja mökki on niiden ansiosta talvehtinut ilman vaurioita, Harju muistuttaa.

Muista ainakin nämä kunnostustoimet ennen talven tuloa:

1) Tarkasta katon kunto ja puhdista räystäskourut sekä syöksytorvet. Märät roskat voivat jäätyessään rikkoa räystäskouruja.

2) Jos mökki jää kylmäksi, muista tyhjentää vesijohdot ja pumput huolellisesti ja laita sekoittajat auki-asentoon. Katkaise virta päävirtakytkimestä pois päältä. Hajulukkoihin voi kaataa pakkasnestettä. Nesteiden jäätyminen ja sulaminen voi aiheuttaa kosteusvaurioita sekä rikkoa putkia, pumppuja ja koneita.

3) Varmista riittävä ilmankierto mm. jättämällä väliovet ja ilmanvaihtoventtiilit auki. Savu- ja ilmahormeihin voi laittaa sadesuojan, mutta ilmahormeja ei saa sulkea kokonaan.

4) Nosta laituri ylös vedestä ja talvitelakoi veneet sekä poisto vedet veneen moottorista. Jäät saattavat talvella rikkoa laiturit tai pahimmassa tapauksessa viedä ne mennessään.

5) Siivoa mökki ja piha sekä suojaa ulkokalusteet tai siirrä suojaan. Muista jättää jää- ja pakastinkaapin ovi raolleen. Arvoesineet kannattaa laittaa pois näkyvistä. Verhot kannattaa kuitenkin jättää auki. Jos arvoesineet ovat poissa näkyvistä, ei murtomies välttämättä innostu niin paljoa näkemästään.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Kauppakamarikysely: Yritysten tyytyväisyys hallituksen koronatoimia kohtaan kasvanut alkusyksystä – silti yli puolet yrityksistä antaa huonon arvosanan hallitukselle talouskriisin hoidosta3.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Kauppakamarien jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Yhä edelleen suurin osa yrityksistä (52 prosenttia) kuitenkin katsoo, että hallituksen toimet koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin hoidossa ovat joko erittäin tai melko huonot. Tyytyväisiä hallituksen toimiin talouskriisin suhteen on kolmannes (33 prosenttia) kyselyyn vastanneista yrityksistä, kun tyytyväisiä niihin oli lokakuussa vain 22 prosenttia.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.152.12.2020 09:44:11 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.

Keskuskauppakamari: Nyt kaivataan ennakkoluulottomia, uusia ja nopeita toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille28.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronan runtelemat USA:n markkinat ovat yhä Suomen tärkeimpiä päävientimarkkinoita, joiden uskotaan taas kohta kasvavan vauhdilla. Tuleva presidentti Joe Biden käynnistää maassa merkittäviä yhteiskunnan infrastruktuuriuudistuksia ja vauhdittaa vihreää taloutta, mikä avaa Suomen viennille aivan uusia markkinoita, muistuttaa USA:n elvytystoimiin perehtynyt Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Hänen mukaansa nyt kaivataan ennakkoluulottomia, nopeita ja uusiakin toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille.