Keskuskauppakamari: Päästöt alas ja vienti ylös – liikenteen murros vaatii määrätietoisia toimia

Keskuskauppakamari vaatii määrätietoisia toimia Suomen vihreän viennin edistämiseksi. Erityisesti liikennesektori on massiivisten päästövähennysten edessä. Digi- ja puhtaiden teknologioiden ratkaisuilla on mahdollista saada päästöt alas ja vihreä vienti ylös. Suurempi siivu uusista markkinoista tarkoittaa myös taloudellisen voiton kotiuttamista Suomeen ja uutta imua investoinneille.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

”Euroopan unionin ilmastotavoitteet vaativat ratkaisuja. Puhtaat teknologiat ja datan hyödyntäminen ovat tässä isossa roolissa. Toimiva kotimarkkina ja eri toimijoiden yhteistyö luo raamin sille, että liikennealan yritysvetoisia kasvuekosysteemejä voidaan vauhdittaa”, toteaa Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopolitiikan asiantuntija Päivi Wood.

Liikenteen ja liikkumismarkkinoiden koko on valtava, globaalilla tasolla noin 6 500 miljardia euroa vuosittain. Suomen osuus tästä on noin 30 miljardia. Suomella on vahvuuksia liikennealalla ja niiden avulla Suomen osuutta saadaan kasvatettua vielä suuremmaksi. Tarvitsemme selkeitä strategisia valintoja ja investointeja, korostaa Wood.

”Meidän on panostettava innovaatioympäristöön.  Sen avulla rakennetaan vahva pohja uusille liiketoimintamahdollisuuksille ja yrityksille, joilla on mahdollisuudet kilpailla globaaleilla markkinoilla. Menestyminen globaaleilla markkinoilla vaatii huippuluokan ratkaisuja ja paljon työtä”, sanoo Wood.

Ilmastonmuutoksen torjunta tulee maksamaan

Liikenteen ja liikenteen digitalisaation rahoituksen vahvistaminen on ratkaistava nopeasti. Samalla olemassa olevat EU-rahoituksen eri instrumentit voidaan hyödyntää täysimääräisesti. Liikennealan tutkimus, kehitys ja innovaatiot vaativat pitkäjänteisen pohjan rahoitukselle.

”Kasvun mahdollisuudet pohjautuvat globaaleihin haasteisiin, joihin on löydettävä globaalit ratkaisut. Liikenneala on nostettava strategisen kasvun ja viennin toimialaksi. Toimiva kotimarkkina ja investoinnit älykkäiden ja kestävien ratkaisujen kehittämiseen ja skaalaaminen kasvattavat Suomen digivihreää vientiä”, Wood sanoo.

Wood muistuttaa, että ilmastonmuutoksen torjunta tulee maksamaan.

“Jos jätämme uudet avautuvat liiketoimintamahdollisuudet hyödyntämättä, vaikeutuu  päästövähennysten lisäksi myös kestävän taloudellisen kasvun edellytykset”, Wood sanoo.

Keskuskauppakamarin 28.9. järjestämässä Suuressa Liikennepäivässä keskustellaan siitä, miten uusilla ratkaisuilla kiihdytetään Suomen digivihreää vientiä.  Ohjelma on avoin medialle: https://kauppakamari.fi/tapahtumat/suuri-liikennepaiva-2021/

Tilaisuuteen voi osallistua myös striimin välityksellä. Pyydä linkki: anne.pakkanen@chamber.fi

Keskuskauppakamari: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa – Hallituksen D-viisumiesitystä korjattava ja työntekijöiden perheenyhdistämistä helpotettava20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta edistämään kaikin käytettävissä olevin keinoin työhön ja koulutukseen perustuvaa maahanmuuttoa. Eduskunnassa käsittelyssä olevaa D-viisumiesitystä tulee korjata siten, että sillä olisi aidosti maahantuloa nopeuttava vaikutus. Myös työn perässä Suomeen muuttaneiden perheenyhdistämistä pitää helpottaa, jotta osaajat eivät karkaa pois Suomesta.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.