Keskuskauppakamari: Puhtaan energian investointiedellytykset on turvattava windfall-veroa säädettäessä

Suomi on ottamassa käyttöön windfall-veroa, joka kohdistuu muun muassa sähköntuottajien saamiin voittoihin. Keskuskauppakamari on huolissaan poikkeuksellisen nopealla aikataululla valmistellun ja monimutkaisen veron vaikutuksista Suomen kilpailuasemaan ja sähköntuotannon investointeihin. Keskuskauppakamari katsoo, että puhtaan sähköntuotannon investointiedellytykset on huomioitava paremmin veroa säädettäessä.

Suomi on ottamassa käyttöön windfall-veroksi kutsuttua sähköalan yritysten poikkeuksellista voittoveroa vuodelle 2023. Vuodenvaihteessa annettu esitys perustuu energiakriisin vuoksi annettuun EU-asetukseen, mutta vero on huomattavasti asetuksen edellyttämiä toimenpiteitä laajempi. Hallitus on kirjannut, että puhtaan energian investointiedellytykset turvataan veroa säädettäessä.

Suomessa on suuri tarve puhtaan sähköntuotannon investoinneille, jotta sähkön lisääntyvään kysyntään pystytään vastaamaan. Investoinnit puhtaan energian tuotantoon ovat erittäin tärkeitä myös muiden vihreän siirtymän investointien houkuttelemiseksi Suomeen.

Keskuskauppakamari on huolissaan veron vaikutuksista Suomen kilpailuasemaan ja investointiympäristöön. Määräaikaisena kriisitoimena sähköntuottajien poikkeuksellisten voittojen verottaminen on ymmärrettävää, mutta se ei saa mennä kilpailijamaita pidemmälle.

”Investointien turvaamiseksi on tärkeää, että Suomi pysyisi EU-asetuksen puitteissa. Ehdotuksessa on käytännössä kysymys Suomen kansallisesta windfall-verosta, joka menee huomattavasti EU-asetusta pidemmälle. Esimerkiksi Ruotsiin kaavaillaan saman asetuksen perusteella huomattavasti lyhytaikaisempaa ja suppeampaa veroa”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Keskuskauppakamarin mukaan ehdotettu windfall-vero on hyvin monimutkainen. Se on valmisteltu poikkeuksellisen nopealla aikataululla ja se koskisi koko verovuotta 2023, vaikka lainsäädäntötyö on edelleen kesken. Tavoitteena on leikata sähköalan yritysten poikkeuksellisia voittoja, mutta käytännössä vero kohdistuisi sähköntuotannon voittoihin huomattavasti laajemmin.

”Investointiedellytykset on huomioitava paremmin veroa säädettäessä. Vähintäänkin kohtuullinen tuotto sähköntuotantoon sidotulle pääomalle sekä konsernin sisällä kulutettu sähkö tulisi kaikissa tapauksissa jättää veron ulkopuolelle. Lisäksi taannehtivasti voimaan tuleva verolainsäädäntö on verotuksen ennakoitavuuden ja oikeusvarmuuden näkökulmasta erittäin kyseenalaista, ja EU-asetusta pidempi soveltamisala lisää sähköntuottajien epävarmuutta”, Kujanpää sanoo.

Suomi haluaa profiloitua vihreän siirtymän edelläkävijänä, eikä energiainvestointeja ole varaa hävitä Ruotsille.

“Yrityksissä on huolta, että kerran käyttöönotettua veroa on helppo jatkaa. Puolueilta tarvitaan selvä viesti, että vero kuopataan tämän vuoden jälkeen. Puhtaan sähkön tuotannon verottaminen muuta yritystoimintaa kireämmin on karhunpalvelus sekä energian saatavuudelle että ilmastotavoitteille”, sanoo Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Roni Rekomaa.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Vihreä siirtymä vahvistaa yritysten vientinäkymiä selvästi eniten – yrityksistä 64 prosenttia sanoo vientinsä kasvavan tänä vuonna7.2.2023 10:54:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien vientijohtajakyselyn mukaan viime syksyyn verrattuna yritysten vientinäkymät ovat parantuneet; nyt yrityksistä 64 prosenttia sanoo vientinsä kasvavan vuonna 2023, kun syksyllä näin arvioi 54 prosenttia yrityksistä. Yritysten vientinäkymiä vahvistavat kyselyn mukaan selvästi eniten energiamurroksen myötä syntyvät puhtaan teknologian kasvavat markkinat. Keskuskauppakamarin mukaan juuri nyt on kriittinen hetki vahvistaa yritysten kilpailukykyä, jotta suomalaisyritykset saavat etumatkan vihreän siirtymän merkittäviin markkinamahdollisuuksiin.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Kauppapolitiikka Yhdysvaltojen kanssa Ruotsin puheenjohtajuuskauden keskiössä31.1.2023 06:42:00 EET | Tiedote

Ruotsilta odotetaan sen EU-puheenjohtajuuskaudella aktiivista kauppapolitiikkaa. Keskuskauppakamarin tänään julkaistussa EU-katsauksessa kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka korostaa, että translanttisten kauppasuhteiden tiivistäminen ja EU:n ja Yhdysvaltojen hiertäneelle kauppakiistalle ratkaisun hakeminen ovat tärkeitä, sillä kauppasopimukset alueellistuvat ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vahvistaa jännitteitä.

Keskuskauppakamari: Osaajien maahanmuuton vauhdittaminen seuraavan hallitusohjelman ytimeen – tuoreen maahanmuuttotilaston kasvulukuihin ei voi tuudittautua30.1.2023 12:13:09 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii lisää toimia osaajien maahanmuuton vauhdittamiseksi. Maahanmuuttoviraston tänään julkaisemien tilastojen mukaan työperäinen maahanmuutto kasvoi merkittävästi vuonna 2022, mutta edelleenkään ei olla riittävällä tasolla. Tarvitaan selkeä tavoite osaajien maahanmuuton lisäämiseksi seuraavaan hallitusohjelmaan sekä TalentBoost 2.0 -ohjelma, jossa konkretisoidaan ne keinot, joilla tavoitteeseen päästään.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.