Keskuskauppakamari: Riippuvuus Venäjän energiatuonnista katkaistava - uudet toimet energiaomavaraisuuden vahvistamiseksi perusteltuja

Varautumisen ministeriryhmä tiedotti tänään toimista energiaomavaraisuuden vahvistamiseksi. Keskuskauppakamari pitää kokonaisuutta hyvänä. Energiariippuvuus Venäjästä on katkaistava turvallisuuden ja ilmaston vuoksi. Tulevaisuutta ei kannata rakentaa fossiilisten varaan, vaan puhdas energia on kilpailukykyisin ja kestävin ratkaisu Suomen ja Euroopan energiaomavaraisuuden turvaamiseksi.

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Keskuskauppakamari tukee ripeää irtikytkentää Venäjän energiatuonnista. Euroopan riippuvuus venäläisestä fossiilienergiasta rahoittaa joka päivä Putinin sotakassaa. Suomen kannalta öljyn, kivihiilen ja sähkön tuonti on katkaistavissa nopeasti ja kaasun kanssa on edettävä niin pian kuin mahdollista”, sanoo Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Suomi vuokraa yhdessä Viron kanssa LNG-terminaalialuksen. Laivoilla kuljetettava nesteytetty maakaasu (LNG) monipuolistaa maakaasun hankintalähteitä.

”Yhteinen LNG-terminaalialus Viron kanssa on hyvä ja perusteltu hankinta, joka tukee toimitusvarmuutta ja Venäjän kaasuhanojen sulkemista. Tulevaisuuden ratkaisuja ei pidä tehdä fossiilisten varaan, mutta nestemäinen maakaasu on nopein tapa korvata venäläistä putkikaasua”, Säkkinen painottaa.

EU:n komission tiedonannossa Venäjän kaasun korvaamisesta LNG:n tuonti kattaa noin puolet vuoden 2022 aikana tarvittavista toimista. Suomessa maakaasu vastaa vain noin viittä prosenttia energiankulutuksesta, mutta sen merkitys yksittäisille teollisuuslaitoksille on suuri.

Hallitus osoittaa myös satoja miljoonia euroja puhtaan energian hankkeisiin.

IPCC:n maanantaina julkaistu ilmastoraportti painottaa nopeiden toimien tärkeyttä tällä vuosikymmenellä. Toisaalta esimerkiksi aurinko- ja tuulivoima ovat raportin mukaan jo selvästi kilpailukykyisempiä kuin fossiiliset polttoaineet.

”Fossiilisen energian alasajo on nyt tärkeää sekä ilmaston että turvallisuuden takia. Suomen ja Euroopan energiaomavaraisuus rakentuu uusiutuvan energian ja ydinvoiman varaan. On oikein, että hallituksen pääpaino on puhtaan energian edistämisessä. Nyt ei pidä tehdä toimia, jotka lukitsevat Suomen fossiilisiin polttoaineisiin”, Säkkinen korostaa.

Olennaista on saada liikkeelle yksityisiä investointeja. Mikään julkinen raha ei riitä kattamaan Venäjästä irtautumisen ja ilmastotavoitteiden vaatimia investointeja energian tuotantoon, energiatehokkuuteen ja energiajärjestelmiin.

”Sujuva luvitus on välttämätöntä, jotta energiainvestoinnit eivät jämähdä lupaprosesseihin. Kehysriihessä linjattu ohituskaista vihreille investoinneille ja lupa- ja valituskäsittelyn lisäresurssit tulevat tarpeeseen. Vakaasta ja ennustettavasta investointiympäristöstä on pidettävä huolta myös jatkossa”, Säkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari kannustaa arvioimaan myös muita sääntelytoimia, jotka edistävät puhtaita energiainvestointeja. Tällainen on esimerkiksi ydinenergialainsäädännön ripeä uudistaminen siten, että se edistää pienydinreaktoreiden (SMR) kehittämistä ja käyttöönottoa.

Keskuskauppakamari järjestää 8.4. klo 8.30 ajankohtaiskatsauksen Venäjän sodan vaikutuksista energiaan. Tilaisuuteen voi ilmoittautua osoitteessa https://tapahtumat.kauppakamari.fi/tietoisku_vaikutukset_energiaan_080422

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työttömyyden trendi alitti koronaa edeltäneen tason – työmarkkinoiden paras vire kuitenkin taittumassa24.5.2022 10:22:13 EEST | Tiedote

Työmarkkinoilla on edelleen hyvä vire, vaikka työllisyyden paraneminen eteneekin ymmärrettävästi aiempaa hitaammin jo valmiiksi korkeasta lähtötasosta johtuen. Työttömyystilanne jatkaa sekin paranemista, mutta pitkäaikaistyöttömyyden hidas aleneminen säilyy edelleen kipupisteenä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist huomauttaa, että työmarkkinoiden paras vire alkaa jatkossa kuitenkin taittua, ja suhdanne-ennusteet ennakoivat Suomen talouden kasvun merkittävää hidastumista.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.