Keskuskauppakamari: Suomi ei saa jäädä jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa

”Pahoin pelkään, että Suomi jää lento- ja merimatkustuksen avaamisessa jälkeen. Tällöin jäämme täysin tarpeettomasti takamatkalle elpymisen osalta. Rajojen avaaminen on vaikeampi päätös kuin niiden sulkeminen. Ratkaisuja on silti tehtävä”, Wood sanoo.
Wood toivoo, että Suomi kuuntelee komission antamaa kehotusta avata sisärajat kesäkuun loppuun mennessä ja kertoo selkeästi, missä aikataulussa rajoituksia puretaan. EU:n jäsenvaltiot ovat yksi toisensa jälkeen ilmoittaneet sisärajojen avaamisesta henkilöliikenteen osalta.
”Nyt on viimeinen hetki nostaa esille, mitä Suomi aikoo tehdä, mitä tavoitellaan ja millaisessa tilanteessa rajoituksia voidaan poistaa edes kahdenvälisesti. Jos edes samankaltainen tautitilanne Norjan kanssa ei ole riittävä, niin mikä sitten on”, Wood kysyy.
Nyt tarvitaan selkeyttä Suomen linjan osalta siihen, milloin ja millä kriteereillä liikennettä tullaan avaamaan. Esimerkiksi matkustajavarustamot joutuvat tekemään suunnitelmia ja avaamaan myyntiä ilman tietoa seuraavista askelista rajoitusten suhteen.
“Lähimatkailun mahdollistaminen olisi luonteva ensimmäinen askel. Rajoitusten purku merimatkailun osalta lähimaihin on ensisijaisen tärkeää. Suomen naapurimaa Viro on jo vapauttanut vapaa-ajan matkustamisen niihin lähimaihin, missä koronatilanne on riittävän hyvä. Luonnollisesti Suomelle rajojen avaamisen vaikeuskerrointa lisää se, että Ruotsin virustilanne on hyvin erilainen. Rajojen avaamisen kannalta on tärkeää, että koordinointi tehdään yhteistyössä jäsenmaiden ja naapurimaiden kesken”, Wood sanoo.
”Käpertyminen sisäänpäin ei ole ratkaisu myöskään elpymisen kannalta. Matkailu ei ole juurikaan saanut tukea koronan aikana. Meilläkin olisi syytä saada matkailun osalta talouden rattaat pyörimään, kuten muuallakin Euroopassa. Milloin Suomi tekee oman ratkaisunsa siitä, miten toimitaan 15.6. alkaen kun nykyinen tilanne sisärajojen osalta päättyy”, Wood sanoo.
EU-maiden osuus Suomen tavaraviennistä on lähes 60 prosenttia. Tämän takia sisämarkkinoiden tilanne pitää saada auki myös Suomen osalta mahdollisimman pian. ”Suomi elää viennistä ja viennin edellytys on aktiiviset ja toimivat yhteydet. Parasta lääkettä myös maakuntalennoille olisi varmuus siitä, miten ja milloin henkilöliikenteen avaaminen Suomen rajojen ulkopuolelle tapahtuu”, Wood sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi WoodJohtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija
Puh:050 478 3990paivi.wood@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamarikysely: Investointikustannukset, heikko kysyntä ja poliittinen epävarmuus hidastavat puhtaan siirtymään investointeja22.10.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Kauppakamarien talouskysely paljastaa, että investointien kustannukset, vähäpäästöisten tuotteiden heikko kysyntä ja poliittinen epävarmuus ovat merkittävimpiä puhtaan siirtymän esteitä. Yli kolmannes yrityksistä kuitenkin kokee, ettei siirtymälle ole esteitä - erityisesti alle kymmenen henkilön yrityksissä. 45 prosenttia yrityksistä korosti kyselyssä lupaprosessien ja sääntelyn sujuvoittamista ensisijaisena toimena puhtaan siirtymän onnistumiselle.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Rohkaisevia merkkejä yksityisen sektorin työllisyydestä21.10.2025 09:04:57 EEST | Tiedote
Kesäkuukausiin verrattuna syyskuun työllisyyslukemat olivat rohkaisevia. Vaikka työttömyys oli vuositasolla edelleen nousussa, olisi selvästi huonompikin lukema ollut mahdollinen. Työttömyysasteen trendi oli yhä erittäin korkea, eli 9,9 prosenttia, mutta suunta oli lievästi alaspäin verrattuna kuukausi sitten monet säikäyttäneeseen kymmenen prosentin lukemaan.
IMO:n kansainvälisen meriliikenteen päästömaksun lykkääntyminen hidastaa meriliikenteen energiamurrosta17.10.2025 18:45:42 EEST | Tiedote
Kansainvälisessä merenkulkujärjestö (International Maritime Organization IMO) perjantaina päättyneessä ympäristökomitean kokouksessa ei päästy sopuun meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä, vaan lopullinen päätös päästömaksuista siirrettiin ensi vuoden syksyyn. Pitkään valmistellun päästömaksujärjestelmän lykkääntyminen on Keskuskauppakamarin ja Suomen Satamat ry:n mukaan harmillista, sillä mekanismi olisi merkittävä askel meriliikenteen päästöjen vähentämisessä. Kansainvälisen meriliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat 2000-luvulla kasvaneet noin 500 megatonnista yli 700 megatonniin ja yli 70 prosenttia kansainvälisestä kaupasta kulkee merirahtina.
Keskuskauppakamari: Velkakonversiomahdollisuus vahvistaa Suomen pääomamarkkinoiden kilpailukykyä16.10.2025 13:52:02 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari kannattaa torstaina annettua hallituksen esitystä, jolla velkakonversio ehdotetaan lisättäväksi yrityssaneerauslain saneerauskeinoihin. Velkakonversiossa on mahdollista muuntaa velkasaamisia velallisyhtiön osakkeiksi ja mitätöidä yhtiön vanhoja osakkeita. Maksunsaantijärjestyksen tuominen lähemmäksi konkurssin maksunsaantijärjestystä on Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Ville Kajalan mukaan erinomainen muutos.
Keskuskauppakamari: Ajokorttisääntelyn uudistus vauhdittaa sähkö- ja kaasukäyttöisten jakeluautojen yleistymistä10.10.2025 10:14:11 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaa ajokorttisääntelyn muutosta elinkeinoelämälle merkittävänä ja pitkään odotettuna edistysaskeleena. Uudistus nopeuttaa siirtymää sähkö- ja kaasukäyttöisiin ajoneuvoihin jakelu- ja taksiliikenteessä sekä huolto- ja asennuspalveluissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
