Keskuskauppakamari: Suomi ei saa jäädä jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa

”Pahoin pelkään, että Suomi jää lento- ja merimatkustuksen avaamisessa jälkeen. Tällöin jäämme täysin tarpeettomasti takamatkalle elpymisen osalta. Rajojen avaaminen on vaikeampi päätös kuin niiden sulkeminen. Ratkaisuja on silti tehtävä”, Wood sanoo.
Wood toivoo, että Suomi kuuntelee komission antamaa kehotusta avata sisärajat kesäkuun loppuun mennessä ja kertoo selkeästi, missä aikataulussa rajoituksia puretaan. EU:n jäsenvaltiot ovat yksi toisensa jälkeen ilmoittaneet sisärajojen avaamisesta henkilöliikenteen osalta.
”Nyt on viimeinen hetki nostaa esille, mitä Suomi aikoo tehdä, mitä tavoitellaan ja millaisessa tilanteessa rajoituksia voidaan poistaa edes kahdenvälisesti. Jos edes samankaltainen tautitilanne Norjan kanssa ei ole riittävä, niin mikä sitten on”, Wood kysyy.
Nyt tarvitaan selkeyttä Suomen linjan osalta siihen, milloin ja millä kriteereillä liikennettä tullaan avaamaan. Esimerkiksi matkustajavarustamot joutuvat tekemään suunnitelmia ja avaamaan myyntiä ilman tietoa seuraavista askelista rajoitusten suhteen.
“Lähimatkailun mahdollistaminen olisi luonteva ensimmäinen askel. Rajoitusten purku merimatkailun osalta lähimaihin on ensisijaisen tärkeää. Suomen naapurimaa Viro on jo vapauttanut vapaa-ajan matkustamisen niihin lähimaihin, missä koronatilanne on riittävän hyvä. Luonnollisesti Suomelle rajojen avaamisen vaikeuskerrointa lisää se, että Ruotsin virustilanne on hyvin erilainen. Rajojen avaamisen kannalta on tärkeää, että koordinointi tehdään yhteistyössä jäsenmaiden ja naapurimaiden kesken”, Wood sanoo.
”Käpertyminen sisäänpäin ei ole ratkaisu myöskään elpymisen kannalta. Matkailu ei ole juurikaan saanut tukea koronan aikana. Meilläkin olisi syytä saada matkailun osalta talouden rattaat pyörimään, kuten muuallakin Euroopassa. Milloin Suomi tekee oman ratkaisunsa siitä, miten toimitaan 15.6. alkaen kun nykyinen tilanne sisärajojen osalta päättyy”, Wood sanoo.
EU-maiden osuus Suomen tavaraviennistä on lähes 60 prosenttia. Tämän takia sisämarkkinoiden tilanne pitää saada auki myös Suomen osalta mahdollisimman pian. ”Suomi elää viennistä ja viennin edellytys on aktiiviset ja toimivat yhteydet. Parasta lääkettä myös maakuntalennoille olisi varmuus siitä, miten ja milloin henkilöliikenteen avaaminen Suomen rajojen ulkopuolelle tapahtuu”, Wood sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi WoodJohtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija
Puh:050 478 3990paivi.wood@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Huijarit vaanivat venekaupoillakin – ole tarkkana dokumenttien kanssa4.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Venekauppa on hiljentynyt talouden epävarmuustekijöiden ja yleisen varovaisuuden takia. Parhaiten käyvät kaupaksi edulliset pienemmät veneet niin uusina kuin käytettyinä. Koska huijausyritykset ovat yleistyneet venekaupoillakin, kannattaa käytetyn veneen ostajan aina varmistaa, että myyjällä on oikeus myydä vene, sanoo Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Ari Tirkkonen.
Komissiolta esitys 2040-ilmastotavoitteesta – EU:n ulkopuolisten ilmastotoimien sallimisessa mahdollisuuksia ja riskejä2.7.2025 13:17:05 EEST | Tiedote
Komissio antoi keskiviikkona pitkään odotetun esityksensä EU:n 2040-ilmastotavoitteeksi. EU:n päästöjen pitäisi vähentyä 90 prosenttia 2040 mennessä. Uutena elementtinä komissio sallisi rajatusti kansainvälisten yksiköiden käytön eli EU:n ulkopuolella toteutetut ilmastotoimet osana EU:n tavoitetta, ja lisää joustavuutta eri alatavoitteiden välille. Teknologisia nieluja ollaan tuomassa osaksi EU:n päästökauppaa.
Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä30.6.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote
Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.
Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote
EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme