Keskuskauppakamari: Turpeen korvaamisella tärkeä rooli ilmastonmuutosta hillittäessä

Keskuskauppakamari tukee Sitran esitystä turpeen energiakäytön vaiheittaisesta alasajosta. Turpeen tuotannon korvaaminen tulee kuitenkin suunnitella tiiviissä yhteistyössä turvealan toimijoiden kanssa, jotta siitä aiheutuvat alueelliset ja sosiaaliset vaikutukset jäävät mahdollisimman pieniksi.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Turpeen energiakäyttö tuottaa tällä hetkellä 11,7 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä, mutta se työllistää vain 0,1 prosenttia kokonaistyöllisyydestä. Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen toteaa, että turpeen tuotanto tuhoaa peruuttamattomasti suoluonnon monimuotoisuuden. Lisäksi se pilaa vesistöjä kiintoaineilla, humuksella, ravinteilla ja happamalla vedellä, jota valuu ojitetuilta turvemailta lähiympäristöön.

”Ilmastonmuutos vaatii kaikilta mailta siirtymistä vähähiiliseen energiantuotantoon, jotta energiankäytön ilmastovaikutukset saadaan mahdollisimman pieniksi. Turpeen hiilidioksidipäästöt ovat energiayksikköä kohden samaa luokkaa kuin kivihiilellä, joten on perusteltua sopia sen vaiheittaisesta alasajosta. Korvaavia energialähteitä kartoitettaessa vähähiilisyyden on oltava kaiken suunnittelun lähtökohtana”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Keskuskauppakamari suosittelee EU:n reilun siirtymän rahaston hyödyntämistä vähähiilisen energiasiirtymän vauhdittamiseksi. Euroopan komissio on äskettäin ehdottanut rahaston viisinkertaistamista.

”Turpeen korvaaminen vähähiilisillä vaihtoehdoilla sopii kuin nenä päähän reilun siirtymän rahaston rahoitettavaksi”, muistuttaa Yrjö-Koskinen.

Suomi voisi ottaa mallia myös Espanjasta, joka tukee energiasiirtymää valtion, alueiden ja yritysten välisillä reilun siirtymän sopimuksilla. Sopimuksia on pohjustettu laajapohjaisilla keskusteluilla, joihin on osallistunut paikallishallinnon, työntekijöiden, työnantajien ja ympäristöjärjestöjen edustajia.

”Tällainen lähestymistapa voisi toimia myös Suomessa, jossa on pitkäaikaista kokemusta sidosryhmien kuulemisesta”, ehdottaa Yrjö-Koskinen.

Euroopassa ei ole Suomen lisäksi muita turvetuotantomaita kuin Irlanti, jossa kansallinen energiayritys Bord na Móna on päättänyt luopua turpeen energiakäytöstä vuoteen 2025 mennessä.

Lisätietoja:

Sitran 23.6. julkaistu raportti löytyy oheisesta linkistä

Viennin syöksykierre oikenemassa – EU:n suunta ratkaisee Suomen tilanteen14.7.2020 13:59:18 EESTTiedote

Kauppakamarien tänään julkistamien vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen tavaravienti tippui kesäkuussa enää kuusi prosenttia, kun toukokuussa pudotusta oli 20 prosenttia. Viime viikolla tulli ilmoitti Suomen viennin arvon laskeneen EU-maihin vielä toukokuussa 31,7 prosenttia ja EU:n ulkopuolellekin 30 prosenttia. Suomen viennissä saattaa olla orastavia merkkejä paremmasta, mutta ratkaisevaa on, kuinka nopeasti Eurooppa toipuu koronasta, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Keskuskauppakamari: Suomen oleskelulupamaksut on asetettava kilpailukykyiselle tasolle13.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen perimät maksut oleskelulupahakemuksista ovat naapurimaihin verrattuna kalliit ja haittaavat osaajien houkuttelua maahan. Keskuskauppakamari esittää, että oleskelulupamaksut uudistetaan pikavauhtia ja uudet maksut asetetaan kilpailukykyiselle tasolle keskeisiin kilpailijamaihin nähden. Samalla pitää käydä tarkasti läpi myös muut osaajien maahanmuuton byrokratiaan liittyvät maksut ja huolehdittava niiden kilpailukykyisestä tasosta.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.