Keskuskauppakamari: Turpeen korvaamisella tärkeä rooli ilmastonmuutosta hillittäessä

Keskuskauppakamari tukee Sitran esitystä turpeen energiakäytön vaiheittaisesta alasajosta. Turpeen tuotannon korvaaminen tulee kuitenkin suunnitella tiiviissä yhteistyössä turvealan toimijoiden kanssa, jotta siitä aiheutuvat alueelliset ja sosiaaliset vaikutukset jäävät mahdollisimman pieniksi.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Turpeen energiakäyttö tuottaa tällä hetkellä 11,7 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä, mutta se työllistää vain 0,1 prosenttia kokonaistyöllisyydestä. Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen toteaa, että turpeen tuotanto tuhoaa peruuttamattomasti suoluonnon monimuotoisuuden. Lisäksi se pilaa vesistöjä kiintoaineilla, humuksella, ravinteilla ja happamalla vedellä, jota valuu ojitetuilta turvemailta lähiympäristöön.

”Ilmastonmuutos vaatii kaikilta mailta siirtymistä vähähiiliseen energiantuotantoon, jotta energiankäytön ilmastovaikutukset saadaan mahdollisimman pieniksi. Turpeen hiilidioksidipäästöt ovat energiayksikköä kohden samaa luokkaa kuin kivihiilellä, joten on perusteltua sopia sen vaiheittaisesta alasajosta. Korvaavia energialähteitä kartoitettaessa vähähiilisyyden on oltava kaiken suunnittelun lähtökohtana”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Keskuskauppakamari suosittelee EU:n reilun siirtymän rahaston hyödyntämistä vähähiilisen energiasiirtymän vauhdittamiseksi. Euroopan komissio on äskettäin ehdottanut rahaston viisinkertaistamista.

”Turpeen korvaaminen vähähiilisillä vaihtoehdoilla sopii kuin nenä päähän reilun siirtymän rahaston rahoitettavaksi”, muistuttaa Yrjö-Koskinen.

Suomi voisi ottaa mallia myös Espanjasta, joka tukee energiasiirtymää valtion, alueiden ja yritysten välisillä reilun siirtymän sopimuksilla. Sopimuksia on pohjustettu laajapohjaisilla keskusteluilla, joihin on osallistunut paikallishallinnon, työntekijöiden, työnantajien ja ympäristöjärjestöjen edustajia.

”Tällainen lähestymistapa voisi toimia myös Suomessa, jossa on pitkäaikaista kokemusta sidosryhmien kuulemisesta”, ehdottaa Yrjö-Koskinen.

Euroopassa ei ole Suomen lisäksi muita turvetuotantomaita kuin Irlanti, jossa kansallinen energiayritys Bord na Móna on päättänyt luopua turpeen energiakäytöstä vuoteen 2025 mennessä.

Lisätietoja:

Sitran 23.6. julkaistu raportti löytyy oheisesta linkistä

Keskuskauppakamari tukee EU:n tavoitetta pääomamarkkinoiden kehittämisestä – myös kansallisia toimenpiteitä tarvitaan24.9.2020 15:10:21 EESTTiedote

Keskuskauppakamari tukee komission tavoitetta kehittää EU:n pääomamarkkinoita. Nykyistä paremmin toimivia pääomamarkkinoita tarvitaan kanavoimaan yksityisiä pääomia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tähtääviin investointeihin ja uudelle kasvu-uralle pääsemiseen koronakriisin jäljiltä. EU-tason toimenpiteiden lisäksi tarvitaan kansallisia toimia houkuttelevan, kasvuhakuisen ja kilpailukykyisen liiketoimintaympäristön luomiseksi.

Kauppakamarit vauhdittavat vientiä kansainvälisellä harjoittelijaohjelmalla23.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamari on käynnistänyt kansainvälisen harjoittelijaohjelman, jonka kautta suomalaiset opiskelijat pääsevät tutustumaan ympäri maailmaa toimiviin suomalaisiin vientiyrityksiin. Harjoittelu tehdään FinnChameissa, jotka ovat suomalaisia kauppakamareita tai kauppakiltoja viidellä eri mantereella. Keskuskauppakamari koordinoi ja alueelliset kauppakamarit valitsevat ja lähettävät suomalaisharjoittelijat FinnCham-toimipisteisiin.

Työttömien määrä kasvanut selvästi - “Pelkkä rahan käyttäminen ilman selkeästi viestittyä suunnitelmaa on huolestuttavaa”22.9.2020 08:51:33 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän runsaasta kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Toimia työllisyyden nostamiseksi olisi tarvittu budjettiriihessä, jonka työllisyyspäätökset olivat pettymys. Pelkkä rahan käyttäminen ilman selkeästi viestittyä suunnitelmaa tulevaisuudesta on huolestuttavaa.