Keskuskauppakamari: Työnantaja - perehdytä kesätyöntekijät ennen lomiasi

Monet vakituiset työntekijät jäävät juhannuksesta lomille. Kun työnantaja muistaa perehdyttää uudet kesätyöntekijät ennen lomiaan, auttaa se työntekijöitä sitoutumaan työhönsä. Onnistunut perehdytys on avainasemassa myös työtyytyväisyyden kannalta, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Pasi Murto

Perehdyttäminen auttaa työntekijää omaksumaan työtehtävät nopeammin, edistää tyytyväisyyttä ja sitä myöten työn tuottavuutta.

”Kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen askel työelämään ja monet perusasiat saattavat olla kesätyöntekijöille vielä uusia. Huolellinen perehdytys on tärkeä osa työntekijän arvostusta”, Horttanainen sanoo.

Horttanaisen mukaan hyvä työnantajamielikuva on yritykselle bränditeko myös tulevia rekrytointeja vartenYksittäisten työtehtävien sijaan työnantajan kannattaa tarjota laajempi kuva organisaatiosta, jotta henkilö ymmärtää työnsä merkityksen kokonaisuuden kannalta.

Perehdyttämissuunnitelman lisäksi on tärkeää keskustella kesätyöntekijöiden kanssa myös työsuhteen aikana ja myös työsuhteen päättyessä.

“Olen huomannut, että kun nuori nähdään tasavertaisena työyhteisön jäsenenä, se antaa hyvät eväät työelämään. Yksin ei tarvitse jättää, mutta itsenäinen työntekijä voi saada onnistuneella perehdyttämisellä hyvät työelämävalmiudet tulevaisuuteen”, Horttanainen sanoo.

Uuden työntekijän myötä yritykset voivat myös itse kehittää toimintatapojaan.

“Nuorissa on valtavasti potentiaalia. Alle 3 kuukautta talossa ollut työntekijä on vielä kykeneväinen katsomaan asioita uusin silmin. Se on jokaiselle yrityksille ja organisaatioille uusi mahdollisuusPidänkin loppukeskustelua vähintään yhtä tärkeänä ja ehkä organisaation kannalta vielä tärkeämpänä kuin itse perehdyttämistäHorttanainen sanoo.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa14.7.2021 16:52:52 EEST | Tiedote

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.