Keskuskauppakamari: Viennin määrä Kiinaan kasvanut selvästi kesästä – Kauppa Venäjälle romahtanut

Kauppakamarien asiakirjatilastoista selviää, että Kiinaan suunnattu kauppa on kasvanut selvästi kesän jälkeen. Kiinan osalta kireimpien maahanpääsy- ja matkustusrajoituksien purkaminen vaikuttaa jonkin verran nousseeseen kysyntään alkuperätodistuksissa, vaikka koronarajoitukset ovat maassa edelleen rajuja. Vienti Venäjälle sen sijaan on kokenut jyrkän pudotuksen sodan alettua ja yritykset ovat pienentäneet Venäjä-riskiään merkittävästi.

Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntija Hannele Visuri. Kuva: Elmo Eklund

Kauppakamarien alkuperätodistustilastojen mukaan Kiinaan suunnattu kauppa on vilkastunut selvästi kesän jälkeen. Alkuperätodistusmäärät ovat melkein tuplaantuneet elo-lokakuun tarkastelujaksolla verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Esimerkiksi lokakuussa 2021 Kiinaan myönnettiin 695 kappaletta alkuperätodistuksia, kun vuoden 2022 lokakuussa määrä kasvoi 1037 kappaleeseen. Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntija Hannele Visuri pitää kasvua merkittävänä ja arvioi määrän jatkavan kasvussa kaupan tyrehdyttyä Venäjälle.

”Kauppakamarien alkuperätodistusmäärät heijastavat aika hyvin vientitilanteen kehittymistä. On kuitenkin muistettava, että kauppakamarien alkuperätodistustilastot ilmoittavat alkuperätodistusten kappalemäärän kolmansiin maihin, eivät viennin arvoa kuten tullin tilastot. Kiinassa on edelleen todella tiukkoja matkustus- ja maahantulorajoituksia, mutta ne ovat jonkin verran keventyneet rajuimmista koronasuluista. Rajoitusten kevennykset näkyvät nyt osin viennin kasvussa”, sanoo Visuri.

Venäjän hyökkäyssota on näkynyt selvästi alkuperätodistusmäärien romahduksena. Sodan alettua alkuperätodistukset ovat vähentyneet 83 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan (maalis-lokakuu). Ennen sotaa alkuperätodistuksia meni Venäjälle 800–900 kappaletta kuussa, nyt määrä on pudonnut alle sadan.

Ukrainan kohdalla alkuperätodistusmäärät putosivat rajusti sodan alettua, peräti 80 prosenttia. Nyt vienti on pikkuhiljaa palautunut, mutta toistaiseksi alkuperätodistuksien määrä on vain puolet edellisvuoden vastaavasta.

”Venäjän alkuperätodistusmäärien laskussa näkyvät suoraan laajojen pakotteiden vaikutukset, kuten myös hankaluudet maksupolitiikassa ja liiketoimintaympäristön epävakaus. Ukrainan kohdalla hienoisen kasvun voidaan katsoa olevan lähtöisin shokkitilasta palautumisena”, sanoo Visuri.

Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus (Certificate of Origin) osoittaa ensisijaisesti tavaran alkuperän, jotta kohdemaassa voidaan toimia tullaus- tai kaupallisten määräysten mukaisesti.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Vain 4 prosentilla suomalaisista vientiyrityksistä enää liiketoimintaa Venäjällä7.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisista vientiyrityksistä enää 4 prosentilla on liiketoimintaa Venäjällä, selviää kauppakamarien vientijohtajille teetetystä kyselystä. Touko-, elo- ja marraskuun vientijohtajakyselyt osoittavat, että yritykset ovat olleet sitoutuneita Venäjän markkinoilta vetäytymiseen. Kyselystä selviää myös, että suomalaisyritysten vientinäkymiä ensi vuodelle heikentävät Saksan heikkenevä taloustilanne ja Iso-Britannian EU-eron aiheuttamien kaupanesteiden kasvu.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Yksityisen kulutuksen supistuminen käänsi talouden laskuun – korona-ajan säästöt eivät kannattele kotitalouksia loputtomiin30.11.2022 09:59:42 EET | Tiedote

Suomen talous on kääntynyt syksyn aikana laskuun, ja bruttokansantuote supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä, selviää Tilastokeskuksen tuoreesta julkistuksesta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan voidaan puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta, sillä tuotannon sukellus on ollut toistaiseksi vähäisempää kuin alun perin pelättiin. Myös vienti ja investoinnit ovat olleet tähän asti kasvussa. Kotitalouksissa on sinnitelty osin korona-ajan säästöjen turvin, mutta jatkossa yksityisen kulutuksen näköala näyttää vaisulta, sillä inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Todennäköistä on, että talouden supistuminen jatkuu talvella ja samaan aikaan myös vientinäkymät heikentyvät.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaiset vientiyritykset eivät laske menestystään vain Kiinan varaan – 27 prosenttia vähentämässä Kiina-riippuvuuttaan30.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreimmasta vientijohtajakyselystä selviää, että suomalaiset vientiyritykset ovat heränneet Kiinan kasvaviin riskeihin. Kaikista kyselyyn vastanneista vientiyrityksistä 27 prosenttia on joko vähentänyt tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan. Kysely osoittaa, että yritykset tarkastelevat nyt kriittisesti tuotanto- ja arvoketjujaan ja työ niiden monipuolistamiseksi on aloitettu. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakan mukaan Kiina-riski on syytä pitää hallittuna, mutta ovia ei kannata sulkea kokonaan, sillä suomalaista osaamista tarvitaan Kiinassa erityisesti korkeaan teknologiaan, digitalisaatioon, ympäristöön ja ilmastoon liittyvillä toimialoilla.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Kohonneet kustannukset isoin viennin jarru – jopa 50 prosenttia vientiyrityksistä kertoo kustannusten nousun heikentävän vientinäkymiä24.11.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Korkeat kustannukset piinaavat suomalaisia vientiyrityksiä. Jopa puolet vientiyrityksistä kertoo kohonneiden kustannusten heikentävän vientinäkymiä, selviää Kauppakamarien vientijohtajakyselystä. Taantuva maailmantalous ja heikentynyt kysyntä ovat nousseet jopa Venäjän sodasta johtuvien pakotteiden vaikutuksia korkeammalla vientinäkymiä heikentävinä tekijöinä. Geopoliittinen epävarmuus koettelee vientiyrityksiä edelleen ja vastanneista peräti 95 prosenttia kertoo geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan yrityksen kannattavuuteen jollain tapaa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysluvut Suomen talouden ehdoton valopilkku – työnhakijan markkinat alkavat silti olla ohi22.11.2022 09:14:07 EET | Tiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää tuoreita lokakuun työllisyyslukuja Suomen talouden ehdottomana valopilkkuna. Myös nousussa ollut työttömyys on kääntynyt takaisin laskuun. Työvoiman kysyntä on jatkunut edelleen suhteellisen voimakkaana, vaikka huippu on jo takana. Appelqvistin mukaan alkuvuodesta vallinneet työnhakijan kissanpäivät alkavat olla ohi ja uusien työpaikkojen virran latistuminen on oikeastaan ainoa selkeä merkki siitä, että työmarkkinatkaan eivät ole täysin immuuneja viilenevälle suhdanteelle.