Keskuskauppakamari: Vienti yhä kahdeksan prosentin laskussa - ”Korona kolhii kovasti vientiyrityksiä”

Uunituoreen tiedon mukaan Suomen vienti jatkaa yhä vastatuulessa. Kauppakamarin vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen vienti tippui marraskuussa yhä 8 prosenttia, kun tullin viime viikolla julkistamat ennakkotilastot kertoivat tavaraviennin arvon laskeneen lokakuussa 11,8 prosenttia.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Suomen vienti on yhä vaikeuksissa, jotka eivät helpota ennen kuin rokotteen avulla saadaan pandemiaa kuriin, yhteiskuntia avattua, talousnäkymiä vahvistettua ja sitä kautta uusia kauppoja ja investointipäätöksiä syntymään”, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori

Vuori kuitenkin muistuttaa, että keväällä viennin lasku oli yli 20 prosenttia, joten ihan pahimmasta hetkestä pudotus on loiventunut.

Vuoren mukaan Kiinan johdolla piristynyt Aasian talous on tarjonnut hieman vetoapua Suomen viennille, mutta enemmistö vientiyrityksistä ja alihankkijoista on yhä tukalassa tilanteessa. Tullin lokakuun tilastojen mukaan Suomen tavaraviennin arvo laski Saksaan -7,1 prosenttia, Ruotsiin -15,4 prosenttia, USA:an -4,3 prosenttia, Japaniin -22,5 prosenttia, Etelä-Koreaan -18,3 prosenttia ja Kiinaan peräti 24,1 prosenttia. Kauppakamarin tuoreet vientiasiakirjatilastot vahvistavat tämän suunnan jatkuneen myös marraskuussa.

Koronakriisin aikana tehdyt useat Kauppakamarin Vientijohtajabarometrit osoittavat, että vientiyritysten asiakkaat lykkäävät yhä uusia kauppoja ja investointeja sekä pidentävät maksuaikojaan.

Vuoren mukaan kilpailu vientimarkkinoilla on kireää ja markkinaosuuksia jaetaan uudelleen. Vientiyritysten keskeisin huoli on Suomen talouden kilpailukyky ja tasavertaisten toimintaedellytykset verrokkimaiden kanssa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

”Kansainväliset yhtiöt arvioivat jatkuvasti Suomessa toimivien tuotantoyksiköiden pärjäämistä kilpailussa”, muistuttaa Vuori.

Viennin tuleva menestys rakennetaan nyt kotimaassa uusien markkinoiden avautuessa

Suomi pystyy vaikuttamaan vientimarkkinoiden kehitykseen EU:n aktiivisen kauppapolitiikansisämarkkinoiden toimivuuden ja oikeaan osuneiden EU-elpymistoimien avulla. Vientiyritysten toimintaedellytyksiä Suomi voi vahvistaa kansallisin toimin nopeastikin.

Panostukset viennin edistämiseen ja viennin rahoituksen turvaamiseen pitää nyt olla itsestäänselvyys. Askelia oikeaan suuntaan on jo otettu. Meidän pitää jo nyt tehdä poliittisia päätöksiä, jotka varmistavat työpaikkoja synnyttävien yksityisten investointien säilymisen Suomessa ja uusien saamisen Suomeen”, Vuori sanoo.

Timo Vuoren mukaan koronakriisi ei pysäytä maailman megatrendejä kuten kaupungistumista, vihreää taloutta ja digitalisaatiota, vaan vahvistaa niitä. Samalla syntyy Suomelle uusia vientimarkkinoita. Maiden kilpailu investoinneista ja osaajista kiristyy entisestään, kun yritykset parhaillaan arvioivat tuotantoverkostojaan ja niiden sijaintia.

”Suomella on mahdollisuus pärjätä, jos varmistamme yritysten toimintaympäristön kannustavuuden ja ennakoitavuuden pitkällä aikavälillä”, sanoo Vuori.

Liite:

Kauppakamarien myöntämät vientiasiakirjat

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamari: Pysäytetään tauti, ei terveitä työntekijöitä26.1.2021 10:23:16 EETTiedote

Suomen ja Viron Keskuskauppakamarit lähettivät tänään yhteisen kirjeen Viron tänään työssään aloittavalle pääministerille Kaja Kallakselle sekä Suomen pääministerille Sanna Marinille. Kirjeessä vedotaan maiden hallituksiin, että ne yhteistyössä keskenään ja maiden välisten liikennöitsijöiden kanssa löytäisivät ratkaisun testaamisjärjestelyyn, jolla terveiden ihmisten liikkuminen maiden välillä voidaan turvata.

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät: Oppisopimuskoulutus tehokkaammin käyttöön – uudistuksia koulutuksen tuki- ja korvausjärjestelmiin22.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät ehdottavat uutta oppisopimustukea palkkakustannusten porrastamiseksi. Myös koulutuskorvaukset tulee uudistaa niin, että korvauksen maksaminen on velvoittavaa ja sen taso on suhteessa ohjauksen vaatimaan resurssiin. Oppisopimuskoulutusta tulee kehittää siten, että opiskelijan töihin ottaminen on yritysten näkökulmasta kannattavampaa.