Keskuskauppakamarin Ilmastositoumus esillä Madridin ilmastokokouksessa

Keskuskauppakamarin lanseeraama Ilmastositoumus esitellään tällä viikolla päättyvässä Madridin ilmastokokouksessa. Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen osallistuu keskiviikkona 11.12. ilmastokokouksen yhteydessä järjestettävään oheistapahtumaan, jossa käsitellään yritysten mahdollisuuksia edistää kiertotalouden ja vähähiilisyyden tavoitteita.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Yrjö-Koskinen toimii ilmastokokouksessa Euroopan kauppakamareiden kattojärjestön Eurochambresin delegaation jäsenenä. Eurochambresin energia- ja ympäristöpäällikkö Clemens Rosenmayr osallistuu panelistina keskusteluun, jossa esitellään elinkeinoelämän keinoja edistää resurssitehokkuuden ja vähähiilisyyden tavoitteita yhteiskunnassa. Keskuskauppakamarin aloitteesta käynnistetty Ilmastositoumus esitellään tässä yhteydessä.

Keskuskauppakamari on laatinut englanninkielisen esitteen Ilmastositoumuksen sisällöstä. Ilmastositoumuksen tavoitteena on edistää yritysten ja yhteisöjen päästövähennyksiä tarjoamalla niille käytännön ohjeita ja välineitä, joilla ne voivat tavoitella hiilineutraaliutta vuoteen 2035 tai vuoteen 2040 mennessä.

Keskuskauppakamari rohkaisee suomalaisia yrityksiä selvittämään hiilijalanjälkensä ja leikkaamaan päästöjään kustannusten karsimiseksi ja yritystoiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Se järjesti syksyllä koulutustilaisuudet kaikkiaan kuudella paikkakunnalla, joihin osallistui yhteensä 65 yritysedustajaa. Koulutustilaisuudet saivat kiitettävää palautetta, ja niitä jatketaan ensi keväänä seitsemällä paikkakunnalla.

”Monet yritykset ovat viime aikoina törmänneet hiilijalanjälkeä koskeviin kysymyksiin tarjouspyyntöjen ja toimeksiantojen yhteydessä. Jatkossa on tärkeää, että ne kykenevät osoittamaan luotettavalla tavalla, miten ne aikovat pienentää päästöjään. Ilmastositoumus tarjoaa välineet tähän tarkoitukseen. Vastineeksi yritykset voivat käyttää Ilmastositoumus-tunnusta yritysmarkkinoinnissaan, jolla ne voivat viestiä tavoittelevansa hiilineutraaliutta seuraavan 15-20 vuoden aikana,” sanoo Yrjö-Koskinen.

Lisätietoja:

- Kiertotaloutta koskeva oheistapahtuma

- Ilmastositoumusta koskevat verkkosivut

Päästövähennyskoulutukset keväällä 2020

Hyviä uutisia työmarkkinoilta: Työllisyysaste nousi 73 prosenttiin24.1.2020 09:02:18 EETTiedote

Työllisyys on 55 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan hallituksen työllisyystavoitteen etenemistä. Työllisyysasteen kehitystä voi seurata osoitteessa www.tyollisyystavoite.fi. Sivustolla pidetään myös kirjaa päätösperäisistä työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk