Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kuluttajaluottamus historiallisen alhaalla – syytä äärisynkistelyyn ei kuitenkaan ole
Tilastokeskuksen aamulla julkistamien kuluttajaluottamuslukujen valossa kotitalouksien jo ennestään surkeat tunnelmat luisuivat entistä synkemmiksi syyskuussa. Luottamusindikaattori sai syyskuussa arvon -18,3, joka on kaikkien aikojen alin vuodelta 1995 alkavan vertailukelpoisen mittaushistorian ajalta. Luottamusindikaattorin pitkän aikavälin keskiarvon on -1,9.
”Taloudesta löytyy riskejä monelta suunnalta, joten on aika ymmärrettävää, että kotitaloudet pelkäävät pahinta. Luontevin tulkinta äärisynkästä kuluttajaluottamuksesta on se, että juuri nyt on aika helppo omin silmin nähdä, mihin suuntaan suhdanne on kehittymässä. Kuluttajat ovat aivan oikeassa siinä, että tällä hetkellä omien säästöjen ja palkkojen ostovoima hupenee inflaation takia ja samaan aikaan viennin näkymät heikkenevät euroalueella”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Appelqvist kuitenkin muistuttaa kuluttajia siitä, että merkkejä syvemmästä taantumasta ei toistaiseksi ole.
”Edelleen silti pätee, ettei Suomessa toistaiseksi ole merkkejä syvemmän taantuman alkamisesta. Myöskään itse suhdannetilanne ei ole varsinaisesti synkempi kuin koskaan, eli bruttokansantuote ei ole supistumassa yhtä paljon kuin vaikkapa finanssikriisissä”, sanoo Appelqvist.
Työttömyyden pelko maltillista
Oman talouden nykytilan osalta ei olla vielä ennätyksellisen alhaalla kuluttajaluottamuksessa, mutta myös nykytilaa arvioidaan selvästi pessimistisemmin kuin viime vuosina on ollut tapana.
”Valopilkku syyskuun mittauksessa oli edelleen työssäkäyvien vastaajien arvio oman työpaikan säilymisestä. Edelleenkään ei olla nähty kuluttajaluottamuksessa talouden isommille negatiivisille suhdannekäänteille tyypillistä nousua vastaajien arviossa oman työttömyyden riskistä. Toistaiseksi työttömyyden pelko on varsin maltillista”, sanoo Appelqvist.
Sekä Suomen talous että Eurooppa yleisemminkin on kohdannut syksyn edetessä useita taloussuhdannetta heikentäviä voimia. Kustannusten nousu osuu sekä yrityksiin että kotitalouksiin. Samalla rahapolitiikka kiristyy. Appelqvistin mukaan jatkossa tullaan enenevässä määrin näkemään myös kerrannaisvaikutuksia, kun eri maiden samanaikainen heikkous tarttuu vientikysyntään.
”Kotitaloudet arvioivat aivan oikein, että sekä Suomen talous että oma henkilökotainen talous ovat heikentymisvaiheessa. Sitä ei kuitenkaan vielä tiedetä, kuinka syvä edessä olevasta kuopasta tulee. Pienikestoisen kriisin yli päästään kyllä vallitsevan hyvän työllisyystilanteen ja aiemmin kertyneiden säästöjen avulla kohtalaisen kivuttomasti. Riskinä on tilanteen pitkittyminen, mutta toistaiseksi kotitalouksilla ja yrityksillä pääosin riittää kantokykyä”, sanoo Appelqvist.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka AppelqvistPääekonomisti
Puh:+358 44 263 1051jukka.appelqvist@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ekonomistin pikakommentti: Taantuma tarttui työmarkkinoille - työttömyys kasvoi jyrkästi24.4.2024 09:08:57 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan työllisyystilanne on pitkään pysynyt suhdannetilanteen heikkouteen nähden yllättävän hyvänä, mutta tuoreista luvuista ei valopilkkuja löydy. Suhdannetilanne heikkeni työmarkkinoilla roimasti maaliskuussa. “Aletaan pikkuhiljaa olla ihan aidoissa taantumatunnelmissa”, sanoo Appelqvist.
Elovena voitti Vuoden brändi 2024 – palkinnon23.4.2024 17:30:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Elovena. Elovena on Raisio-konsernin brändi, jonka tuotteet on valmistettu kaurasta. Brändityön ja aineettomien oikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan lukuisten korkeatasoisten brändien joukosta.
Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.
Keskuskauppakamari: Puhtaan siirtymän investointiverohyvityksen käyttöönotto vahva kasvusignaali16.4.2024 16:50:27 EEST | Tiedote
Hallituksen päätös suurten puhtaan siirtymän investointien verohyvityksen käyttöönottamisesta on vahva signaali Suomelta investointikilpailussa. Teolliset investoinnit ovat ratkaisevassa asemassa sekä taloudellisen kasvun että päästötavoitteiden saavuttamisessa.
Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote
Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme