Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyyden paraneminen loistavaa – sodan vaikutuksista huolimatta massiivista työttömyyden nousua ei ole odotettavissa

Tilastokeskuksen mukaan helmikuussa oli 89 000 työllistä enemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendi oli 74 prosenttia. Trendi ylittää selvästi koronakriisin alkua edeltäneen tason ja on vertailukelpoisen mittaushistorian korkein. Lukemia voi pitää erinomaisena, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

”Työllisyyden paraneminen jatkui helmikuussa jopa hämmentävän vauhdikkaana. Koronarajoitusten heikentävä vaikutus jäi alkuvuodesta hyvin maltilliseksi. Jatkossa suhdanne heikkenee sodan takia, mutta ei ole odotettavissa, että Suomessa nähtäisiin massiivisen suurta työttömyyden nousua. Heikkenevään suhdanteeseen lähdetään työllisyyskehityksen osalta todella hyvistä asemista”, sanoo Appelqvist.

Työllisyysasteen kausi- ja satunnaisvaihtelusta puhdistettu trendi kohosi helmikuussa 74 prosenttiin. Vastaavia lukemia ei ole mitattu 2000-luvulla. Ennen koronakriisin alkua työllisyysasteen trendi oli korkeimmillaan 72,6 prosenttia. Keskuskauppakamarin laskurista voi seurata työllisyysasteen etenemistä.

Työttömänä oli helmikuussa 185 000 henkeä eli 40 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysasteen trendi oli 6,8 prosenttia.

“Trendi on edelleen korkeammalla kuin ennen koronakriisin alkua, mutta myös työttömyyden osalta tilanne kehittyy hyvään suuntaan”, Appelqvist sanoo.

Lomautusten määrä oli helmikuussa karkeasti samalla tasolla kuin tammikuussa eli hieman alle 27 000. Palvelualojen koronarajoitukset toivat vuodenvaihteessa lomautuksiin pientä lisäystä, mutta tilanteen heikentyminen pysähtyi helmikuussa.

“Jatkossa lomautukset kääntynevät taas laskuun, kun talouden avautuminen etenee”, Appelqvist sanoo.

Pitkäaikaistyöttömiä eli yhtäjaksoisesti vähintään vuoden työttömänä olleita oli helmikuussa vajaat 103 800. Pitkäaikaistyöttömyyden lasku suhteessa edeltäviin kuukausiin jatkui, mutta aleneminen on yhä erittäin hidasta.

Työllisyyskehitys hyvää - puheet stagflaatiosta ennenaikaisia

Työvoiman kysyntä jatkui voimakkaana - uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin helmikuussa TE-toimistoihin yli 122 000, eli lähes ennätyksellisen paljon.

”Viime aikoina on puhuttu paljon stagflaatioriskistä. Stagflaatioksi kutsutaan harvinaista tilannetta, jossa talouden kasvu on vaisua ja työttömyys nousee, mutta inflaatio silti kiihtyy samanaikaisesti. Inflaation kiihtymisen ja kasvun hidastumisen osalta kriteerit todennäköisesti täyttyvät, mutta työllisyyskehitys on juuri nyt niin hyvää, että puhe stagflaatiosta on ennenaikaista. Merkittävämpi ongelma Suomelle on edelleen työvoiman saatavuus”, Appelqvist sanoo.

Liitteenä Keskuskauppakamarin työllisyyslaskuri.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.