Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysluvut Suomen talouden ehdoton valopilkku – työnhakijan markkinat alkavat silti olla ohi

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää tuoreita lokakuun työllisyyslukuja Suomen talouden ehdottomana valopilkkuna. Myös nousussa ollut työttömyys on kääntynyt takaisin laskuun. Työvoiman kysyntä on jatkunut edelleen suhteellisen voimakkaana, vaikka huippu on jo takana. Appelqvistin mukaan alkuvuodesta vallinneet työnhakijan kissanpäivät alkavat olla ohi ja uusien työpaikkojen virran latistuminen on oikeastaan ainoa selkeä merkki siitä, että työmarkkinatkaan eivät ole täysin immuuneja viilenevälle suhdanteelle.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Työllisyys jatkoi jopa yllättävän vahvassa nousussa lokakuussa. Tilastokeskuksen mukaan työllisiä oli lokakuussa 66 000 enemmän kuin vuosi sitten. Myös työllisyysasteen trendi otti harppauksen ylöspäin. Trendikäyrä sai lokakuussa arvon 74,4 prosenttia, mikä on selvästi korkein mitattu lukema nykyisessä suhdannesyklissä. Samalla syyskuun trendilukemaa tarkistettiin ylöspäin.

”Lokakuun työllisyyskehityksessä ei ole näkyvissä mitään sellaista pehmenemistä, mitä on povattu jo pidempään suhdannenäkymien muuttuessa synkemmiksi syksyn edetessä. Työllisyyden paraneminen on tällä hetkellä Suomen talouden ehdoton valopilkku ja vahvin todiste siitä, ettei ainakaan vielä olla taantumassa”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Työttömyys laskussa, mutta työnhakijan kissanpäivät alkavat olla ohi

Tilastokeskuksen mukaan työttömänä oli lokakuussa 162 000 henkeä. Lukema on likimain sama kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Myös työttömyyskehitys oli silti lokakuussa sikäli positiivista, että viime kuukausina noussut työttömyysasteen trendi kääntyi takaisin laskuun. Työttömyyden trendi on noussut jo keväästä saakka, mutta ainakin tilapäisesti heikkenevä kehitys on pysähtynyt ja jopa kääntynyt paranemiseksi.

”Näyttää siltä, että keväällä työttömyys kääntyi nousuun osittain siksi, että ihmisiä siirtyi takaisin työmarkkinoille työvoiman ulkopuolelta. Osa näistä uusista tulokkaista on ilmeisesti onnistunut löytämään työpaikan syksyllä, mikä on kääntänyt työttömyyden takaisin laskuun. Se on myönteinen uutinen”, sanoo Appelqvist.

Myös työvoiman kysyntä jatkui lokakuussa edelleen kohtalaisen voimakkaana, vaikka huippu onkin jo takana. TE-toimistoihin ilmoitettiin 79 800 uutta työpaikkaa, mikä on 11 800 vähemmän kuin edellisenä vuotena vastaavaan aikaan.

Appelqvistin mukaan työvoimalle löytyy yhä kysyntää, mutta ei siinä määrin kuin aikaisemmin tänä vuonna.

”Uusien työpaikkojen virran latistuminen on oikeastaan ainoa selkeä merkki siitä, että työmarkkinatkaan eivät ole täysin immuuneja suhdanteen viilenemiselle. Edelleen ollaan historiallisesti ajatellen kohtalaisen korkealla tasolla avoimissa työpaikoissa, eli ei tilanne huono ole ja työpaikkaa ehtii vielä halutessaan vaihtaa. Alkuvuodesta vallinneet työnhakijan kissanpäivät alkavat silti olla ohi. Suhdannetilanteen heikkeneminen välittyy kuitenkin juuri nyt työmarkkinoille hyvin hitaasti ja vaimeasti osin lähtötilanteessa vallinneesta työvoimapulasta johtuen”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.

Keskuskauppakamari: Osaamistason nosto seuraavan hallitusohjelman ytimeen – Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa24.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa osaamistason laskuun ja vaatii, että seuraavan hallituksen ohjelman yhtenä kärkenä pitää olla osaamistason kääntäminen takaisin nousu-uralle. Suomessa tarvitaan suunnanmuutos, joka saadaan aikaan vahvistamalla perustaitojen opetusta, panostamalla oppimiseen tukeen, kehittämällä yksilöllisempää koulutuspolkua ja varmistamalla perusopetuksen riittävät resurssit. Keskuskauppakamari haluaa Suomen takaisin koulutuksen kärkimaaksi.