Keskuskauppakamarin pääekonomistiksi Jukka Appelqvist

Keskuskauppakamarin pääekonomistiksi on valittu valtiotieteiden ja filosofian maisteri Jukka Appelqvist. Appelqvist siirtyy Keskuskauppakamariin Danske Bankin ekonomistin tehtävästä. Appelqvist aloittaa tehtävässään 4.10.

Appelqvistilla on monipuolinen kokemus talouden seuraajana usealta eri toimialalta. Ennen nelivuotista uraa Danske Bankin ekonomistina Appelqvist työskenteli Eläketurvakeskuksen ekonomistina sekä muun muassa valtiovarainministeriön työmarkkina-analyytikkona ja Tilastokeskuksen suhdannetilastoihin keskittyvänä yliaktuaarina.

Appelqvistilla on valtiotieteiden maisterin ja filosofian maisterin tutkinnot Helsingin yliopistosta sekä Master of Arts -tutkinto Marylandin yliopistosta Yhdysvalloista.

”Jukka Appelqvist tuo monipuolisella ekonomistin kokemuksellaan uutta osaamista Keskuskauppakamariin. Hänen johdollaan kehitämme talouden analyysiamme ja ryhdymme muun muassa julkaisemaan säännöllisesti suhdannekatsausta, jonka pohjalla on vain kauppakamarien käytössä olevia tietolähteitä Suomen talouden kehityksestä”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sanoo.

”Olen todella innostunut aloittamaan työt Keskuskauppakamarissa tilanteessa, jossa Suomi ja maailma ovat toipumassa koronakriisistä. Suomi on selvinnyt kriisistä pelättyä paremmin ja nyt pitää varmistaa se, että suomalaiset ja yritykset pääsevät mukaan kasvuun, kun maailma avautuu. Keskuskauppakamarin pääekonomistina haluan edistää analyyttistä ja rohkeaa keskustelua sekä lähitulevaisuuden suhdannekehityksestä että julkisen talouden pidemmän aikavälin haasteista ja rakenteiden uudistustarpeista”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamari lanseeraa Vuoden Vastuullisuusteon ja palkitsee vastuullisuustyössä menestyneen yrityksen21.9.2021 14:53:32 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari haluaa nostaa esille yritysten vastuullisuustyötä ja lanseeraa uuden Vuoden Vastuullisuusteko –kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Suuressa Yritysvastuupäivässä 4.11.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 78 000 työllisen päässä tavoitteestaan21.9.2021 12:57:43 EEST | Tiedote

Hallituksen työllisyystavoite on nyt 78 000 työllisen päässä, käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää työllisyysasteen kasvua hyvänä, noususuhdanteen mukanaan tuomana asiana. Hän kuitenkin muistuttaa, että tarvitaan myös rakenteellisia uudistuksia, joilla hallituksen lupaama pysyvä parannus työllisyysasteeseen saadaan lunastettua.

Muistutuskutsu 22.9: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä20.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Veropäivään, joka järjestetään 22.9. Pörssitalolla (Fabianinkatu 14). Puhumassa valtiovarainministeri Annika Saarikko, Euroopan komission verotuksen ja tulliasioiden pääosaston pääjohtaja Gerassimos Thomas ja muita verotuksen huippuammattilaisia. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.

Keskuskauppakamari: Matkustamisen avautuminen on nyt tarpeen – uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen yritysten haasteena13.9.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen ovat tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita. Matkustamisen palautuminen normaaliksi on kansainvälisen kaupankäynnin ja kasvun edellytys. Suomi ei saa pudota kasvun vauhdista, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Suomi ei tarvitse kahta päästökauppajärjestelmää - Miten liikenteen verotus ratkaistaan?10.9.2021 10:52:00 EEST | Tiedote

Päätöksiä liikenteen päästövähennystoimista lykättiin budjettiriihessä eteenpäin. Tämä tarkoittaa epävarmuutta tulevista käytännön toimista, heikentää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia ennakoida investointeja ja asettaa veitsenterälle ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Nyt on myös aika nostaa keskusteluun se, miten liikenteen verotus tullaan ratkaisemaan.