Keskuskauppakamarin talous- ja hallintojohtajaksi Yvonne Backas, johtavaksi veroasiantuntijaksi Tomi Viitala

Keskuskauppakamarin talous- ja hallintojohtajaksi on valittu kauppatieteiden maisteri Yvonne Backas. Johtavaksi veroasiantuntijaksi on valittu kauppatieteiden tohtori Tomi Viitala. Molemmat aloittavat Keskuskauppakamarissa maaliskuun aikana. Sekä Backas että Viitala palaavat tuttuun taloon, sillä molemmilla on työhistoriaa Keskuskauppakamarista jo aiemmin.

Keskuskauppakamarin talous- ja hallintojohtajaksi nimitetty Yvonne Backas (vas.) ja johtavaksi veroasiantuntijaksi nimitetty Tomi Viitala (oik.).

Yvonne Backas siirtyy Keskuskauppakamariin Aviator Airport Services Finlandin talouspäällikön paikalta. Backas on työskennellyt jo aiemmin muun muassa Keskuskauppakamarin talouspäällikkönä sekä Keskuskauppakamarin osin omistaman GS1 Finlandin talouspäällikkönä ja controllerina. Backaksen vastuulle tulevat Keskuskauppakamarin talous- ja hallintoasiat.

”Keskuskauppakamarin vaikuttavuus on viime vuosina kasvanut ja palvelujen tarjonta yrityksille monipuolistunut valtavasti. Olen innoissani päästessäni tekemään työtä mielenkiintoisessa ja vaikutusvaltaisessa organisaatiossa”, Backas sanoo.

Johtavana veroasiantuntijana aloittava Viitala siirtyy Keskuskauppakamariin Deloittelta, jossa hän on veroasiantuntijana vastannut kansainvälisen verotuksen palveluista. Viitala on työskennellyt myös muun muassa Aalto-yliopiston apulaisprofessorina ja Keskuskauppakamarin veroasiantuntija.

”On erittäin motivoivaa palata tuttuun, mutta hurjasti kasvaneeseen Keskuskauppakamariin. Verotus on sekä yrityksille että yksityisille kansalaisille tärkeä asia etenkin nyt, kun julkisen talouden sopeuttamistarve on ilmeinen ja Suomi pitäisi saada takaisin kasvu-uralle. Myös kansainvälisessä verotuksessa toteutuu lähivuosina useita hankkeita, joiden osalta pitää varmistaa Suomen houkuttelevuus investointipaikkana ja suomalaisten yritysten kilpailukyvyn edellytykset. Uskon, että pitkä kokemukseni ja monipuolinen osaamiseni ovat hyödyksi yritysten ja yhteiskunnan kannalta parhaan verojärjestelmän kehittämisessä. On erittäin mielenkiintoista päästä vaikuttamaan veropolitiikkaan juuri Keskuskauppakamariin”, Viitala sanoo.

”Olen erittäin iloinen Yvonnen ja Tomin paluusta Keskuskauppakamariin. Molemmat ovat oman alansa ehdotonta huippua ja tuovat näkyvän panoksensa työhömme yritysten ja suomalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Backaksen edeltäjä Anne Horttanainen siirtyi alkuvuodesta Pääomasijoittajat ry:n toimitusjohtajaksi ja Viitalan edeltäjä Emmiliina Kujanpää johtavaksi veroasiantuntijaksi EVA:aan.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Kauppapolitiikka Yhdysvaltojen kanssa Ruotsin puheenjohtajuuskauden keskiössä31.1.2023 06:42:00 EET | Tiedote

Ruotsilta odotetaan sen EU-puheenjohtajuuskaudella aktiivista kauppapolitiikkaa. Keskuskauppakamarin tänään julkaistussa EU-katsauksessa kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka korostaa, että translanttisten kauppasuhteiden tiivistäminen ja EU:n ja Yhdysvaltojen hiertäneelle kauppakiistalle ratkaisun hakeminen ovat tärkeitä, sillä kauppasopimukset alueellistuvat ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vahvistaa jännitteitä.

Keskuskauppakamari: Osaajien maahanmuuton vauhdittaminen seuraavan hallitusohjelman ytimeen – tuoreen maahanmuuttotilaston kasvulukuihin ei voi tuudittautua30.1.2023 12:13:09 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii lisää toimia osaajien maahanmuuton vauhdittamiseksi. Maahanmuuttoviraston tänään julkaisemien tilastojen mukaan työperäinen maahanmuutto kasvoi merkittävästi vuonna 2022, mutta edelleenkään ei olla riittävällä tasolla. Tarvitaan selkeä tavoite osaajien maahanmuuton lisäämiseksi seuraavaan hallitusohjelmaan sekä TalentBoost 2.0 -ohjelma, jossa konkretisoidaan ne keinot, joilla tavoitteeseen päästään.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.