Keskuskauppakamarin välimieslautakunnan pääsihteeriksi Sanna Kaistinen

Keskuskauppakamari on nimittänyt välimieslautakunnan pääsihteeriksi OTM, LLM, FM Sanna Kaistisen 1.9.2021 alkaen.

Kaistinen siirtyy tehtävään Avance Asianajotoimistosta, jossa hän on toiminut riidanratkaisuun erikoistuneena asianajajana. Välimiesmenettelyt ovat hänen erityisosaamistaan. Kaistinen on suorittanut Queen Mary University of Londonissa LLM-tutkinnon, jossa hän on keskittynyt kansainväliseen ja kaupalliseen välimiesmenettelyyn. Kaistinen on myös toiminut aktiivisesti alan järjestöissä sekä Willem C. Vis Moot -oikeustapauskilpailussa ja hänellä on laajat kotimaiset ja kansainväliset verkostot.

Välimieslautakunnan pääsihteeri vastaa lautakunnan toiminnasta ja markkinoinnista Suomessa sekä kansainvälisesti.

”Välimieslautakunta on tehnyt pitkäjänteisesti laadukasta työtä instituutin toiminnan kehittämiseksi ja tunnettuuden edistämiseksi. Lautakunnan sääntöjä on uudistettu ja päivitetty säännöllisesti vastaamaan kansainvälisiä standardeja. Kansainvälisten välitysinstituuttien palvelutarjonta kehittyy jatkuvasti, ja tätä kehitystä välimieslautakunnan tulee seurata jatkossakin. Jatkamme työtä sen eteen, että välimieslautakunta palvelee käyttäjiä mahdollisimman hyvin”, Kaistinen sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on erittäin tyytyväinen Kaistisen valinnasta johtamaan välimieslautakuntaa.

”Kaistisen laaja tausta riidanratkaisusta sekä kansainvälinen kokemus tuovat paljon uutta osaamista välimieslautakunnalle. Siten kansainvälisestikin korkealaatuisen välimiesmenettelymme kehittäminen entistäkin paremmaksi etenee.”, toteaa Romakkaniemi.

Välimiesmenettely on liike-elämän riitojen nopea, kustannustehokas ja luottamuksellinen ratkaisukeino. Välimiesmenettelystä sovitaan tyypillisesti pääsopimukseen otettavalla välityslausekkeella. Keskuskauppakamarin välimieslautakunta hallinnoi kotimaisia ja kansainvälisiä menettelyjä pitkällä ja monipuolisella kokemuksella. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä, mutta on siitä toiminnallisesti riippumaton.

Keskuskauppakamari: Matkustamisen avautuminen on nyt tarpeen – uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen yritysten haasteena13.9.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen ovat tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita. Matkustamisen palautuminen normaaliksi on kansainvälisen kaupankäynnin ja kasvun edellytys. Suomi ei saa pudota kasvun vauhdista, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Suomi ei tarvitse kahta päästökauppajärjestelmää - Miten liikenteen verotus ratkaistaan?10.9.2021 10:52:00 EEST | Tiedote

Päätöksiä liikenteen päästövähennystoimista lykättiin budjettiriihessä eteenpäin. Tämä tarkoittaa epävarmuutta tulevista käytännön toimista, heikentää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia ennakoida investointeja ja asettaa veitsenterälle ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Nyt on myös aika nostaa keskusteluun se, miten liikenteen verotus tullaan ratkaisemaan.

Keskuskauppakamari: Hallituksen nopeista toimista vain laiha lohtu osaajapulaan9.9.2021 17:02:26 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on harmissaan, että hallituksen nopeat toimet osaajapulan helpottamiseksi jäivät budjettiriihessä laihoiksi. Kauppakamareiden vastaikään jäsenyrityksille tekemään kyselyyn vastanneista 75 prosenttia ilmoitti kärsivänsä osaavan työvoiman pulasta. Jopa 68 prosenttia vastaajista ilmoitti, että osaajapula rajoittaa yritysten kasvua ja liiketoimintaa. Kun ongelmat ovat mittaluokaltaan näin suuria, pitäisi ratkaisuidenkin olla riittävän kunnianhimoisia.