Keskuskauppakamarin välimieslautakunnan puheenjohtajaksi Heidi Merikalla-Teir

Keskuskauppakamarin välimieslautakunnan uudeksi puheenjohtajaksi on nimitetty Heidi Merikalla-Teir. Uuteen puheenjohtajistoon nimitettiin myös Gisela Knuts ja Anders Forss. Välimieslautakuntaan valittiin lisäksi uusia kansainvälisiä hallituksen jäseniä 1.1.2022 alkaen.

Keskuskauppakamarin välimieslautakunnan puheenjohtaja Heidi Merikalla-Teir. Kuva: Roni Rekomaa, 2018.

Keskuskauppakamari on nimittänyt uuden puheenjohtajiston sekä kaksi uutta kansainvälistä jäsentä välimiesmenettelyitä ja sovitteluita hallinnoivan välimieslautakunnan hallitukseen 1.1.2022 alkavalle toimikaudelle.

Keskuskauppakamarin välimieslautakunnan hallituksen puheenjohtajaksi on nimitetty asianajaja, toimitusjohtaja, osakas Heidi Merikalla-Teir (Asianajotoimisto Merilampi Oy). Merikalla-Teir on toiminut aiemmin välimieslautakunnan pääsihteerinä ja ollut mukana uudistamassa ja laatimassa lautakunnan välimiesmenettely- ja sovittelusääntöjä. Varapuheenjohtajiksi on nimitetty asianajaja, osakas Gisela Knuts (Roschier Asianajotoimisto Oy) sekä asianajaja, osakas Anders Forss (Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy).

”Merikalla-Teirin tausta välimieslautakunnassa ja näkemykset lautakunnan toiminnan kehittämisestä tuovat merkittävän lisäarvon hallituksen ja sihteeristömme työskentelyyn jatkossa. Knuts ja Forss ovat kokeneita ja arvostettuja riidanratkaisijoita, ja yhdessä Merikalla-Teirin kanssa he muodostavat erittäin vahvan puheenjohtajistokolmikon johtamaan hallituksen työskentelyä. Hallituksella on merkittävä rooli välimieslautakunnan päätöksenteossa, joten on tärkeää, että hallituksessa on kovatasoista kotimaista ja kansainvälistä osaamista”, sanoo välimieslautakunnan pääsihteeri Sanna Kaistinen.

Nykyisistä välimieslautakunnan hallituksen suomalaisista jäsenistä uudelle toimikaudelle jatkavat asianajaja Tero Artimo (Asianajotoimisto Artimo & Co), käräjätuomari Tarja Honkanen (Helsingin käräjäoikeus), asianajaja, osakas Antti Järvinen (Frontia Asianajotoimisto Oy), OTT, yksityisoikeuden professori Ville Pönkä (Helsingin yliopisto) sekä Senior Licensing Manager Tuuli Timonen (Nokia Technologies Oy).

Uusiksi kansainvälisiksi jäseniksi välimieslautakunnan hallitukseen on nimitetty Partner Anina Liebkind (Norburg & Scherp Advokatbyrå AB, Ruotsi) ja Counsel Andrey Panov (Allen & Overy LLP, Venäjä). Nykyisistä välimieslautakunnan hallituksen kansainvälisistä jäsenistä uudelle toimikaudelle jatkavat Partner Daniel Hochstrasser (Bär & Karrer AG, Sveitsi), Arbitrator Jennifer Kirby (KIRBY, Ranska), Arbitrator, Prof. Dr.  Stefan Kröll (Bucerius Law School, Saksa), Partner Robin Oldenstam (Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB, Ruotsi) sekä Partner Galina Zukova (ZUKOVA Legal, Ranska).

”Haluamme myös kiittää toimikautensa päättävää puheenjohtajistoa sekä muita hallituksen jäseniä heidän merkittävästä panoksestaan lautakunnan toiminnassa. Väistyvän puheenjohtajiston hallituskauden aikana välimieslautakunnan sääntöjä on uudistettu kahdesti, ja he ovat puheenjohtajistona erittäin ansioituneesti johtaneet lautakunnan toimintaa”, Kaistinen toteaa.

Keskuskauppakamari on myöntänyt välimieslautakunnan puheenjohtaja, asianajaja, osakas Petra Kiuruselle (Asianajotoimisto Lindfors & Co Oy) sekä varapuheenjohtaja, lakiasiainpäällikkö Mikko Kemppaiselle (Orion Oyj) rautaisen ansiomerkkinsä tunnustuksena merkittävästä panoksesta elinkeinoelämän riidanratkaisumenettelyn kehittämisessä sekä ansiokkaasta toiminnasta välimieslautakunnan puheenjohtajiston tehtävissä. Varapuheenjohtaja, asianajaja, osakas Marko Hentuselle (Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy) Keskuskauppakamari on myöntänyt kauppakamarin ansioristin. Ansioristi myönnetään ansiokkaasta toiminnasta kauppakamarissa tai Keskuskauppakamarissa. Hentusella oli muun ohella keskeinen rooli työryhmässä, jonka työn tuloksena välimieslautakunnan säännöt uudistettiin laajasti 1.6.2013 lukien.

”Kiitämme myös hallituskautensa päättävää Olli Sailasta sekä kansainvälisistä jäsenistä kautensa päättäviä Niuscha Bassiria ja Toomas Vaheria. On ollut ilo työskennellä nykyisen puheenjohtajiston ja hallituksen kanssa, ja nyt ryhdymme valmistelemaan ensi vuotta sekä uuden hallituksen toimikauden alkamista", Kaistinen sanoo.

Kauppakamarikysely: Yritykset eivät usko oleskelulupien käsittelyn nopeutumiseen – tarvitaan rohkea ulkomaalaislain uudistus26.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyyn vastanneet yritykset eivät usko, että hallituksen toimet oleskelulupaprosessin nopeuttamiseksi toetutuvat. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä epäilee tätä tavoitetta ja vain 12,5 prosenttia yrityksistä uskoo oleskelulupaprosessien nopeutuvan. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että työhön ja opiskeluun perustuvat oleskeluluvat saataisiin käsiteltyä yhden kuukauden määräajassa. Keskuskauppakamari vaatii, että juuri lausuntokierrokselle tullutta hallituksen esitystä ulkomaalaislain muuttamisesta korjataan lausuntokierroksen jälkeen vielä rohkeampaan suuntaan.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.