Kestävän muovin käyttö etenee: kaikissa Rainbow-pyykinpesuainepakkauksissa hyödynnetään nyt kierrätysmuovia

S-ryhmä edistää omilla tavoitteillaan kestävää pakkaamista, kuten pakkausten kierrätettävyyttä, uudelleen käytettävyyttä ja kierrätysraaka-aineen käyttöä. Osuuskaupparyhmä on sitoutunut myös kansainvälisen Ellen MacArthur -sitoumuksen kautta muovin kiertotalouden edistämiseen. Sitoumuksen olennaisimpia tavoitteita ovat muun muassa turhan muovin välttäminen ja kierrätettävyyden parantaminen. Sitoumuksen avulla edistetään myös muovin uudelleenkäyttöä, mikä vähentää neitseellisen muovin tarvetta pakkauksissa.
Tänä vuonna S-ryhmän olemassa olevia sitoumuksia täydennettiin uudella muovinvähennystavoitteella Ellen MacArthur -sitoumukseen. S-ryhmän tavoitteena on vähentää neitseellisen muovin määrää 20 prosenttia päivittäistavarakaupan omien tuotemerkkien pakkauksissa ja muovikasseissa vuoden 2025 loppuun mennessä vuoteen 2018 verrattuna. S-ryhmän omia tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Rainbow ja Kotimaista.
Työtä tavoitteen eteen tehdään jatkuvasti, ja neitseellistä muovia on korvattu kierrätysmuovilla jo nyt yli viidessäkymmenessä S-ryhmän omien merkkien tuotepakkauksessa. Myös S-ryhmän myymissä muovikasseissa kierrätysmuovin osuutta nostettiin jo viime vuonna merkittävästi, 66 prosentista 88 prosenttiin.
”Esimerkiksi kaikki Rainbow-pyykinpesuaineet ovat nyt pakkauksissa, joissa on hyödynnetty kierrätysmuovia. Kierrätysmuovia käytetään jo tällä hetkellä myös muissa päivittäiskäyttötavaratuotteiden pakkauksissa, kuten vanujen ja astianpesuaineiden pakkauksissa. Myös muun muassa mehujen pakkauksissa käytetään kierrätysmuovia. Esimerkiksi Rainbow’n appelsiinitäysmehun sekä Mehustamo-sarjan mehujen ja smoothieiden pullot on valmistettu suurimmaksi osin kierrätysmuovista, minkä lisäksi ne ovat pantillisia”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Neitseellisen muovin kulutus kääntynyt laskuun
Tuorein Ellen MacArthur -muovisitoumuksen raportti julkaistiin tiistaina 16.11. Sen mukaan neitseellisen muovin kulutus pakkauksissa on vuosikymmenten huiman nousun jälkeen kääntynyt maailmanlaajuisesti laskuun. Vuodesta 2019 vuoteen 2020 pudotus on ollut 1,2 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 0,6 prosenttia.
Raportti korostaa myös sitä, että bränditalojen ja kauppaketjujen asettamien vähennystavoitteiden arvioidaan johtavan neitseellisen muovin käytön vähenemiseen noin 19 prosenttia vuosien 2018 ja 2025 välillä. Tämä vähentäisi uuden muovin tuotantoa noin kahdeksan miljoonaa tonnia.
Tähänastinen edistys on saavutettu etupäässä uusiomuovin käyttöä lisäämällä. Tämä ei kuitenkaan raportin mukaan riitä ratkaisemaan muoviongelmaa, vaan lisäksi on keskityttävä vähentämään muovin käyttöä yksittäispakkaamisessa.
Vapaaehtoisilla toimilla on ollut iso edelläkävijärooli havainnollistaessaan sitä, mikä on suuressa mittakaavassa mahdollista. Useat maat ja yritykset tukevat kuitenkin raportin mukaan kansainvälistä sopimusta muovisaasteen vähentämiseksi, eivätkä ne usko vapaaehtoisten sitoumusten yksistään riittävän.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 76 80349
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC-ketju vastaa kuljetusalan tarpeisiin – tankkaus- ja latauspisteitä myös raskaalle ammattiliikenteelle vuoden 2026 aikana4.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
ABC-ketju laajentaa polttoneste- ja latausliiketoimintaansa raskaan ammattiliikenteen tarpeisiin. Ketju haluaa vahvistaa asemaansa valtakunnallisesti kattavana liikennepalveluiden tarjoajana sekä sähköisen liikenteen edistäjänä.
SOK:n hallitus vuodelle 2026 on valittu3.12.2025 11:38:50 EET | Tiedote
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan hallintoneuvosto on valinnut SOK:n hallituksen vuodelle 2026. Hallituksen kokoonpanoon tuli yksi henkilövaihdos.
Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – nämä ruokainnovaatiot kilpailevat voitosta2.12.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen menestysresepti -kilpailun seitsemännen tuotantokauden voitosta, ykköslanseerauksesta ja paikasta suomalaisten ruokapöydissä kilpailee kuusi toinen toistaan innovatiivisempaa reseptiä.
Itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet1.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus. Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.
Joulu näkyy vahvasti suomalaisten ostoskäyttäytymisessä – S-ryhmän kaupoista ostetaan vuosittain miljoonia kiloja jouluruokia27.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Joulusesonki näkyy kaupoissa paitsi myyntimäärissä myös valikoiman laajuudessa. S-ryhmän kaupoissa on tarjolla jopa tuhansia erilaisia joulutuotteita ja jouluruokia ostetaan vuosittain miljoonia kiloja. Tämä kertoo paitsi kuluttajien jouluintoudesta myös sesongin merkittävästä roolista ruokakaupan tarjonnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
