Kestävän muovin käyttö etenee: kaikissa Rainbow-pyykinpesuainepakkauksissa hyödynnetään nyt kierrätysmuovia

S-ryhmä edistää omilla tavoitteillaan kestävää pakkaamista, kuten pakkausten kierrätettävyyttä, uudelleen käytettävyyttä ja kierrätysraaka-aineen käyttöä. Osuuskaupparyhmä on sitoutunut myös kansainvälisen Ellen MacArthur -sitoumuksen kautta muovin kiertotalouden edistämiseen. Sitoumuksen olennaisimpia tavoitteita ovat muun muassa turhan muovin välttäminen ja kierrätettävyyden parantaminen. Sitoumuksen avulla edistetään myös muovin uudelleenkäyttöä, mikä vähentää neitseellisen muovin tarvetta pakkauksissa.
Tänä vuonna S-ryhmän olemassa olevia sitoumuksia täydennettiin uudella muovinvähennystavoitteella Ellen MacArthur -sitoumukseen. S-ryhmän tavoitteena on vähentää neitseellisen muovin määrää 20 prosenttia päivittäistavarakaupan omien tuotemerkkien pakkauksissa ja muovikasseissa vuoden 2025 loppuun mennessä vuoteen 2018 verrattuna. S-ryhmän omia tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Rainbow ja Kotimaista.
Työtä tavoitteen eteen tehdään jatkuvasti, ja neitseellistä muovia on korvattu kierrätysmuovilla jo nyt yli viidessäkymmenessä S-ryhmän omien merkkien tuotepakkauksessa. Myös S-ryhmän myymissä muovikasseissa kierrätysmuovin osuutta nostettiin jo viime vuonna merkittävästi, 66 prosentista 88 prosenttiin.
”Esimerkiksi kaikki Rainbow-pyykinpesuaineet ovat nyt pakkauksissa, joissa on hyödynnetty kierrätysmuovia. Kierrätysmuovia käytetään jo tällä hetkellä myös muissa päivittäiskäyttötavaratuotteiden pakkauksissa, kuten vanujen ja astianpesuaineiden pakkauksissa. Myös muun muassa mehujen pakkauksissa käytetään kierrätysmuovia. Esimerkiksi Rainbow’n appelsiinitäysmehun sekä Mehustamo-sarjan mehujen ja smoothieiden pullot on valmistettu suurimmaksi osin kierrätysmuovista, minkä lisäksi ne ovat pantillisia”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Neitseellisen muovin kulutus kääntynyt laskuun
Tuorein Ellen MacArthur -muovisitoumuksen raportti julkaistiin tiistaina 16.11. Sen mukaan neitseellisen muovin kulutus pakkauksissa on vuosikymmenten huiman nousun jälkeen kääntynyt maailmanlaajuisesti laskuun. Vuodesta 2019 vuoteen 2020 pudotus on ollut 1,2 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 0,6 prosenttia.
Raportti korostaa myös sitä, että bränditalojen ja kauppaketjujen asettamien vähennystavoitteiden arvioidaan johtavan neitseellisen muovin käytön vähenemiseen noin 19 prosenttia vuosien 2018 ja 2025 välillä. Tämä vähentäisi uuden muovin tuotantoa noin kahdeksan miljoonaa tonnia.
Tähänastinen edistys on saavutettu etupäässä uusiomuovin käyttöä lisäämällä. Tämä ei kuitenkaan raportin mukaan riitä ratkaisemaan muoviongelmaa, vaan lisäksi on keskityttävä vähentämään muovin käyttöä yksittäispakkaamisessa.
Vapaaehtoisilla toimilla on ollut iso edelläkävijärooli havainnollistaessaan sitä, mikä on suuressa mittakaavassa mahdollista. Useat maat ja yritykset tukevat kuitenkin raportin mukaan kansainvälistä sopimusta muovisaasteen vähentämiseksi, eivätkä ne usko vapaaehtoisten sitoumusten yksistään riittävän.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 76 80349
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
