Kestävän suomalaisen maidontuotannon edellytykset pitää turvata

Rajun tuotantokustannusten nousun myötä suomalaiset maidontuottajat ovat hyvin poikkeuksellisessa ja vakavassa tilanteessa. Maitotiloja on ajautunut maksuvaikeuksiin. Maitovaltuuskunta patistaa kääntämään kaikki kivet niin rahoitusratkaisujen kuin tukipolitiikan keinovalikoimasta, jotta maksuvalmiusongelmiin saadaan pikaista helpotusta. Kestävän suomalaisen maidontuotannon edellytykset on turvattava.

Kuvassa Pelto-Mattilan maitotilan isäntä Sami Suttinen Hausjärveltä.  Kuvaa saa käyttää. Kuva: MTK
Kuvassa Pelto-Mattilan maitotilan isäntä Sami Suttinen Hausjärveltä. Kuvaa saa käyttää. Kuva: MTK

Maailman mittakaavassa ja monella mittarilla tarkasteltuna suomalainen maidontuotanto on erittäin kestävää. Alalla on myös vahva tahtotila edistää edelleenkin maidontuotannon ilmastoystävällisyyttä, eläinten hyvinvointia sekä luonnon monimuotoisuutta.

- Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna maitotuotteiden kysyntä kasvaa, ja Suomessa - jos missä - maitoa pystytään tuottamaan vastuullisesti ja kestävästi, sanoo joensuulainen maidontuottaja, MTK:n maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen.

- Ketjussa jo pitkään tehdyn vastuullisuustyön lisäksi kestävyysetua meille antaa viileissä olosuhteissa hyvin kasvava nurmi, johon suomalainen maidontuotanto perustuu.

Kuluvan vuoden aikana maidontuotannon kustannukset ovat nousseet rajusti kaikkien kustannuserien osalta. Maitotiloilla kustannussäästöjä on haettu jo useiden vuosien ajan, ja nyt osalla tiloista ollaan maksuvalmiusongelmien äärellä, mikä kuormittaa maidontuottajia kohtuuttomasti.

Maitovaltuuskunnan huoli on, että jo viime vuosina nopeasti laskenut maitotilojen määrä kääntyy entistäkin nopeampaan laskuun. Tällä olisi suoria vaikutuksia maaseudun elinvoimaan ja maisemaan.

- Yhteisen maatalouspolitiikan, CAP:n, tulevan ohjelmakauden valmistelun loppusuoralla on varmistettava, että työvaltaisimman ja laajimman kotieläintuotannon alan, maidontuotannon, tuet turvaavat jatkossa maidontuotannon jatkumisen ja alan kehittämisen, muistuttaa Vesilahtelainen maidontuottaja, Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä.

- Tässä hyvin haastavassa taloudellisessa tilanteessa Maitovaltuuskunta pitää erityisen tärkeänä sitä, että maidontuotantoon kohdentuvat tuet säilyvät tulevalla ohjelmakaudella ennallaan.

---------------
Maitovaltuuskunta on vuonna 1995 perustettu maito-osuuskuntien rekisteröimätön yhdistys.
Maitovaliokunta on Maitovaltuuskunnan, MTK:n ja SLC:n perustama yhteistyöelin.

Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä, puh. 0400 832 993
Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen, puh. 040 732 7388

Autamme haastateltavien etsinnässä. Ole yhteydessä:
maitoasiamies Marjukka Mattio, puh. 050 533 8924

Seuraavia MTK:n kuvia saa käyttää. Kuvassa Pelto-Mattilan maitotilan isäntä Sami Suttinen Hausjärveltä.

Kuvat

Kuva: MTK
Kuva: MTK
Lataa

MTK arvostelee ympäristöministeriön ehdotusta kaavoitus- ja rakentamislaiksi – valmistelun jatkoa varten perustettava uusi työryhmä8.12.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan suurin ongelma lausuntokierroksella olleessa ympäristöministeriön lakiluonnoksessa on, että kaavoitusta halutaan käyttää ympäristöpolitiikan toteuttamisen välineenä ilman selkeitä tavoitteita ja viranomaisvastuita. MTK arvostelee omassa lausunnossaan myös sitä, että alueidenkäytön suunnittelun kokonaisuudesta näyttää tulevan nykyistäkin sekavampi. MTK vaatii, että lainsäädäntö asettaa kaavamerkinnöille- ja määräyksille selkeät rajat. Kaavoilla ohjaillaan maanomistajien oikeuksia ja velvollisuuksia tavalla joka edellyttää, että kaavamerkintöjen ja -määräyksien tulee olla ohjattu normeilla, eikä uusia merkintöjä pidä voida luoda yksinomaan kunnissa ja maakunnissa. MTK edellyttää, että lain valmistelua jatketaan uudessa työryhmässä, jossa on tasapainoisesti edustettuna myös elinkeinoelämä ja maanomistajat.

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.