Keväinen katupölykausi lähestyy

Ilmassa alkaa olla paikoin runsaasti katupölyä. Pölyisämmät päivät ovat vielä edessä, mutta jo nyt katupöly on Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan heikentänyt ilmanlaadun ajoittain huonoksi. Erityisesti astmaatikot ja sydänsairaat voivat saada katupölystä oireita.

Kun kadut kuivuvat, liikennevirta ja tuuli nostattavat katupölyn ilmaan.

Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitussepeliä. Erityisesti nastarenkaat rouhivat ilmaan hiukkasia. Katujen kuivuessa pöly pääsee nousemaan kaduilta ilmaan liikennevirtojen ja tuulen nostattamana.

- Katupöly on heikentänyt ilmanlaatua lähipäivinä pääkaupunkiseudulla, ja ilmanlaatu on ollut ajoittain huono Helsingin vilkasliikenteisillä kaduilla kuten Mäkelänkadulla ja Mannerheimintiellä, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski.

Pölyisyyden ajankohta vaihtelee sään mukaan

Lumisen talven jäljiltä hiekoitussepeliä näkyy runsaasti kaduilla. Pölyä on yleensä eniten ilmassa maalis–huhtikuussa, mutta pölyisyys vaihtelee sään mukaan. Aurinkoisina ja kuivina päivinä talven aikana kertynyttä pölyä nousee voimakkaasti ilmaan, jolloin ilmanlaatu heikkenee. Sade puolestaan kostuttaa tienpinnat, mikä vähentää pölyisyyttä.

- Tänään aamupäivästä tienpinnat ovat yöllisen sateen jälkeen kosteita. Katujen kuivuessa voi kuitenkin paikoin taas pölistä. Viikonlopulle on ennustettu sateita, mikä vähentää hetkeksi pölyisyyttä. Pölytilanne voi jälleen heikentyä alkuviikosta, jos sää kirkastuu ja tienpinnat kuivuvat, Kaski sanoo.

Katupölyn määrä vähenee, kun katuja päästään puhdistamaan. Yöpakkasten helpottaessa pölyisyyttä hillitään myös kostuttamalla katuja laimealla suolaliuoksella.

Katupöly aiheuttaa monille ärsytysoireita - Seuraa ilmanlaatua ja vältä pölyisiä alueita

Katupöly voi aiheuttaa ärsytysoireita kuten nuhaa, yskää sekä kurkun ja silmien kutinaa kenelle tahansa, myös terveille aikuisille. Erityisen haitallista katupöly on riskiryhmille kuten astmaatikoille, pienille lapsille, iäkkäille sekä sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatautia sairastaville. Katupöly pahentaa usein sydän- ja hengityssairaiden oireita.

Katupölystä aiheutuvia oireita voi lievittää välttämällä vilkasliikenteisiä alueita ja etenkin urheilua vilkkaiden katujen varsilla.  Ajankohtaista ilmanlaatutilannetta voi seurata osoitteesta www.hsy.fi/ilmanlaatu sekä ratikoiden ja metrojen näytöiltä.

Näin helpotat oireitasi:

• Vältä liikkumista ja erityisesti raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla.
  • Jos sinulla on esim. astma tai sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatauti, vältä ulkoilua alueilla, joissa on paljon katupölyä.
  • Hoida ja lääkitse oireitasi saamiesi ohjeiden mukaan.
  • Pidä ikkunat kiinni, kun ilmanlaatu on huono.
  • Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmasuodattimet ja pidä ne kunnossa. Suodattimet on hyvä vaihtaa keväisin ja syksyisin.
  • Kuivata pyykit sisällä.
  • Lakaise hiekka pois pihalta kosteana, ei kuivana.
  • Seuraa ilmanlaatua osoitteesta: www.hsy.fi/ilmanlaatu

Kun kadut kuivuvat, liikennevirta ja tuuli nostattavat katupölyn ilmaan.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 23.4.202120.4.2021 15:03:49 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 23.4.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen itäisen valuma-alueen viemäröinnin hankesuunnitelman ja Kivikon Sortti-aseman uudistamisen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää myös Digitalisaatio-ohjelman hyväksymisestä ja CEB-pankin kanssa tehtävän rahoitussopimuksen hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - jätehuollon kuljetuspalveluiden IT-järjestelmän toimittajan valinta - Ämmässuon eteläisen hyötykäyttökentän esirakentamistöiden urakoitsijan valinta - vesijohtoverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavien aluemittakaivojen hankinta - Metsäpirtin kompostointikentän työkonepalvelujen hankinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen maaliskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Blominmäen itäisen v

HSY:n toimitusjohtaja irtisanoutuu19.4.2021 14:18:24 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtaja Raimo Inkinen irtisanoutuu virastaan erosopimuksen mukaisesti 30.9.2021 alkaen. Käytännössä viranhoito loppuu jo 30.4. mennessä. Viransijaisena toimitusjohtajana toimii talousjohtaja Pekka Hänninen 1.5.2021 alkaen. Inkinen on toiminut tehtävässään vuodesta 2009 alkaen. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi