Kierrätysaste jatkaa maltillista nousuaan pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella

Vuonna 2019 kotitalouksien jätteistä kierrätettiin 46 prosenttia. Tämä on HSY:n laskelmien mukaan noin prosentti enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Jos yhä useampi lajittelisi biojätteen, tämä nostaisi merkittävästi kierrätysastetta.

Jos yhä useampi asukas lajittelisi biojätteen, jätteiden kierrätysaste nousisi selkeästi.

Muovipakkausten lajittelu on lisääntynyt kotitalouksissa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on laskenut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen kotitalousjätteen ja yhdyskuntajätteen jätemäärät ja kierrätysasteet vuodelta 2019. Kotitalousjätteet sisältävät asumisessa syntyvät jätteet kuten biojätteen, muovipakkaukset ja sekajätteen.

Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen kotitalouksissa syntyi jätettä 326 000 tonnia vuonna 2019. Asukasta kohden laskettuna kotitalousjätettä syntyi 266 kiloa, joka on yhdeksän kiloa vähemmän kuin vuonna 2018.

- Kotitalouksissa syntyy yhä vähemmän paperijätettä, mutta myös sekajätteen määrä on laskenut edellisvuosiin verrattuna. Lajitellun biojätteen määrä on pysynyt samana, mutta erilliskerätyn muovipakkausten määrä on noussut merkittävästi, kertoo HSY:n kiertotalousasiantuntija Andrea Weckman.

Kotitalousjätteestä kierrätettiin reilu 46 prosenttia vuonna 2019. Vuotta aiemmin kierrätysaste oli 45 prosenttia. Vuonna 2017 ja 2016 kierrätysaste oli 44 prosenttia.

- Trendi on oikeansuuntainen, mutta yhä on matkaa siihen, että saavuttaisimme kierrätykselle asetetut tavoitteet. HSY:n tavoitteena on saada 60 prosenttia kotitalousjätteestä materiaalikiertoon vuoteen 2025 mennessä. Suurin potentiaali on biojätteen kierrätyksen tehostamisessa, sillä sitä päätyy yhä paljon sekajätteen joukkoon, jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo toteaa.

HSY tarjoaa asukkaille puitteet jätteiden lajitteluun. Vuodesta 2021 alkaen biojätteen, muovi-, lasi- ja kartonkipakkausten sekä pienmetallin keräys laajenee kaikkiin kiinteistöihin, joissa on vähintään viisi huoneistoa.

- Asukkaiden lajitteluaktiivisuudella on tärkeä merkitys kierrätysasteen nostamisessa, Weckman sanoo.

Myös yhdyskuntajätemäärät laskivat

Yhdyskuntajätteisiin kuuluvat kotitalousjätteen lisäksi julkisten ja yksityisten palveluiden, kuten ravintoloiden, kaupan ja asumispalveluyksiköiden, kotitalousjätteeseen rinnastettavat jätteet. Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen alueen yhdyskuntajätteen kierrätysaste oli laskennallisesti melkein 52 prosenttia vuonna 2019 ja 50,5 prosenttia vuonna 2018. Valtakunnallinen yhdyskuntajätteen kierrätysaste oli 42 prosenttia vuonna 2018.

Jätteiden kokonaismäärät ovat kääntyneet laskuun monen vuoden nousun jälkeen. Ero edellisiin vuosiin johtunee osittain siitä, että yhdyskuntajätetiedot kerättiin uudella tavalla vuoden 2019 osalta.

HSY:n lajittelumääräykset ulottuvat nykylainsäädännön mukaisesti vain HSY:n asiakkaisiin. Ne eivät siten ohjaa esimerkiksi kauppoja ja ravintoloita lajittelemaan jätteitään.

- Olemme HSY:ssä asettaneet 60 prosentin kierrätystavoitteen myös seudun yhdyskuntajätteelle vuoteen 2025 mennessä. Tähän tarvitaan yhteistyötä julkisten ja yksityisten toimijoiden kanssa, niin kiertotalouden edistämisessä kuin tiedonkeruussakin, Kouvo sanoo.

Lisätiedot:

• Andrea Weckman, kiertotalousasiantuntija, andrea.weckman(at)hsy.fi, puh. 045 636 6269
  • Petri Kouvo, jätehuollon toimialajohtaja, petri.kouvo(at)hsy.fi, puh. 040 868 1048
  • Jätemäärät ja kierrätysaste: hsy.fi/jatemaarat

HSY:n hallituksen päätökset 9.10.20209.10.2020 12:19:08 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - kuntayhtymän sidotun investointimäärärahan ylitys - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston 1.1.2021 alkaen ja seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin varastointi-, purku- ja lastauspalvelut hankintaan Baltic Bulk Oy:ltä - Otaniemen vesihuollon saneerauksen urakoitsijaksi välille Konemiehentie-Sähkömiehentie valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-elokuulta 2020 ja Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen heinä-syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 9.10.20206.10.2020 16:27:19 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 9.10.2020. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - kuntayhtymän sidotun investointimäärärahan ylitys - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Hallitus päättää HSY:n vesihuollon maksujen ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston hyväksymisestä 1.1.2021 alkaen ja seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin varastointi-, purku- ja lastauspalveluiden hankinta - urakoitsijan valinta Otaniemen vesihuollon saneeraukseen välille Konemiehentie-Sähkömiehentie. Hallitus saa lisäksi tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-elokuulta 2020 ja Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen heinä-syyskuulta. HSY t

Biojätteessä on valtava potentiaali – 150 000 tonnia ravinteikasta multaa ja 60 000 MWh puhdasta energiaa2.10.2020 12:52:57 EESTTiedote

HSY:n teettämän kyselyn mukaan noin 65 prosenttia pääkaupunkiseudun asukkaista kertoo lajittelevansa kodin biojätteen aktiivisesti tai melko aktiivisesti. Tällä hetkellä kuitenkin jopa kolmannes kotien sekajätepusseista on biojätettä. Jos pääkaupunkiseudun asukkaat lajittelisivat kaiken biojätteen, kotien biojätteestä voitaisiin saada vuosittain 150 000 tonnia multaa ja yli 60 000 MWh puhdasta energiaa.