Kierrätysmuovin osuus S-ryhmän tuotepakkauksissa kasvaa – käytössä jo yli sadan tuotteen pakkauksessa

Kierrätysmuovia hyödynnetään tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta jo reilussa sadassa S-ryhmän oma merkki -tuotteen kuluttajapakkauksessa.
”Kiertotalous ja luonnonvarojen kunnioittaminen on yksi vastuullisuusohjelmamme pääteemoista. Kierrätysmateriaalien käytön lisääminen niin pakkauksissa kuin tuotteissakin on yksi esimerkki käytännön teoistamme kiertotalouden edistämiseksi”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Kierrätettyä muovia käytetään esimerkiksi yli 20 Änglamark-tuotteen pakkauksessa, joiden joukossa on laajasti erilaisia päivittäiskäyttötavaroita: niin kodinpuhdistus- ja pesuaineita, vauvanhoitotuotteita kuin vaippapakettejakin. Myös kaikissa Rainbow’n pyykinpesuainepakkauksissa hyödynnetään kierrätysmuovia.
Änglamark on S-ryhmässä tuore oma merkki, jonka myötä valikoimiin on saatu kattava valikoima uusia ympäristö- ja allergiaystävällisiä sekä luomutuotteita. Muissa Pohjoismaissa Änglamark on ollut asiakkaiden suosiossa jo pitkään: esimerkiksi Ruotsissa se on valittu kuluttajien mielestä vihreimmäksi brändiksi 12 vuotena peräkkäin.
Kierrätysmuovin osuudesta PET-juomapulloissa uusi tavoite: 25 % vuoden 2025 loppuun mennessä
Päivittäiskäyttötavaroiden lisäksi kierrätysmuovia löytyy myös muista pakkauksista. Esimerkiksi Herkku-tuotesarjan valmisruokapakkausten rasiat vaihdettiin viime vuonna kierrätysmuovia sisältäviksi, ja useissa Kotimaista-merkin yrttien ja salaattien ruukuissa hyödynnetään kierrätysmuovia.
Pakkausuudistukset ovat S-ryhmässä jatkuvaa työtä, ja myös kierrätysmuovin käyttöä lisätään koko ajan. Lähivuosien tavoitteena on lisätä kierrätysmuovin osuutta erityisesti juomien pakkauksissa.Taustalla on EU:n kertakäyttömuovidirektiivin vaatimus.
”Mehustamo-sarjan mehujen ja smoothieiden pulloissa on jo vuosia hyödynnettyä sekä kierrätysmuovia että biopohjaista muovia. Vuonna 2022 linjasimme, että jatkossa muissakin omien merkkien PET-juomapulloissa käytetään enenevissä määrin kierrätysmuovia. Tavoitteenamme on, että S-ryhmän oma merkki -tuotteiden PET-juomapullojen raaka-aineesta vähintään 25 % on kierrätysmuovia vuoden 2025 loppuun mennessä”, Loukaskorpi kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 7680 349
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme