Kierrätysmuovin osuus S-ryhmän tuotepakkauksissa kasvaa – käytössä jo yli sadan tuotteen pakkauksessa

Kierrätysmuovia hyödynnetään tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta jo reilussa sadassa S-ryhmän oma merkki -tuotteen kuluttajapakkauksessa.
”Kiertotalous ja luonnonvarojen kunnioittaminen on yksi vastuullisuusohjelmamme pääteemoista. Kierrätysmateriaalien käytön lisääminen niin pakkauksissa kuin tuotteissakin on yksi esimerkki käytännön teoistamme kiertotalouden edistämiseksi”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Kierrätettyä muovia käytetään esimerkiksi yli 20 Änglamark-tuotteen pakkauksessa, joiden joukossa on laajasti erilaisia päivittäiskäyttötavaroita: niin kodinpuhdistus- ja pesuaineita, vauvanhoitotuotteita kuin vaippapakettejakin. Myös kaikissa Rainbow’n pyykinpesuainepakkauksissa hyödynnetään kierrätysmuovia.
Änglamark on S-ryhmässä tuore oma merkki, jonka myötä valikoimiin on saatu kattava valikoima uusia ympäristö- ja allergiaystävällisiä sekä luomutuotteita. Muissa Pohjoismaissa Änglamark on ollut asiakkaiden suosiossa jo pitkään: esimerkiksi Ruotsissa se on valittu kuluttajien mielestä vihreimmäksi brändiksi 12 vuotena peräkkäin.
Kierrätysmuovin osuudesta PET-juomapulloissa uusi tavoite: 25 % vuoden 2025 loppuun mennessä
Päivittäiskäyttötavaroiden lisäksi kierrätysmuovia löytyy myös muista pakkauksista. Esimerkiksi Herkku-tuotesarjan valmisruokapakkausten rasiat vaihdettiin viime vuonna kierrätysmuovia sisältäviksi, ja useissa Kotimaista-merkin yrttien ja salaattien ruukuissa hyödynnetään kierrätysmuovia.
Pakkausuudistukset ovat S-ryhmässä jatkuvaa työtä, ja myös kierrätysmuovin käyttöä lisätään koko ajan. Lähivuosien tavoitteena on lisätä kierrätysmuovin osuutta erityisesti juomien pakkauksissa.Taustalla on EU:n kertakäyttömuovidirektiivin vaatimus.
”Mehustamo-sarjan mehujen ja smoothieiden pulloissa on jo vuosia hyödynnettyä sekä kierrätysmuovia että biopohjaista muovia. Vuonna 2022 linjasimme, että jatkossa muissakin omien merkkien PET-juomapulloissa käytetään enenevissä määrin kierrätysmuovia. Tavoitteenamme on, että S-ryhmän oma merkki -tuotteiden PET-juomapullojen raaka-aineesta vähintään 25 % on kierrätysmuovia vuoden 2025 loppuun mennessä”, Loukaskorpi kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 7680 349
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa29.3.2023 08:20:54 EEST | Tiedote
S-ryhmä selvitti suosituimpia pääsiäisherkkuja sekä kyselytutkimuksella että edellisvuoden myyntidatasta. Tulos on selvä: pääsiäisen ykkösherkku on mämmi. Asiakkailta kysyttäessä selkeä kakkosherkku on suklaa, mutta viime vuoden pääsiäistä edeltävien viikkojen myynnin volyymia tarkastellessa mämmin ja suklaan väliin kiilaavat rahka ja lohi. Pääsiäisruoissa näkyy sukupolvieroa: vanhemmat ikäluokat vaalivat vahvemmin perinteisiä ruokia, nuoremmat kokeilevat myös uutta.
Paperittoman asioinnin valitsemisella suuri vaikutus: kuittipaperia säästyy satoja kilometrejä kuukaudessa27.3.2023 08:01:09 EEST | Tiedote
Ranskassa automaattisesti tulostettavat paperikuitit ovat pian historiaa. Myös Suomessa yhä useampi asiakas valitsee sähköisen kuitin paperikuitin sijaan tai sen lisäksi, S-ryhmän asiakasdatasta selviää.
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”23.3.2023 14:09:47 EET | Tiedote
Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote
S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.
Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle21.3.2023 08:00:08 EET | Tiedote
Ruoan hinnan nousu on koskettanut suomalaisia ja moni on joutunut muuttamaan ostokäyttäytymistään säästääkseen arkisissa ruokamenoissa. S-ryhmä haluaa tiukassakin taloustilanteessa mahdollistaa asiakasomistajilleen mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja tässä kaupan omilla merkeillä on tärkeä rooli. Huomisesta alkaen kaikkien lähes neljännsadan jo ennestään edullisen Xtra-tuotteen hintaa lasketaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme