Kiinteistö Oy Kaapelitalon linjaukset vuokralaisten talousahdingon helpottamiseksi koronavirusepidemian johdosta

KOY Kaapelitalon hallitus päätti maanantaina 30.3.2020 pidetyssä kokouksessaan linjauksesta, jolla pyritään helpottamaan yhtiön vuokralaisille koronaepidemian torjuntatoimista aiheutunutta talousahdinkoa. KOY Kaapelitalo on Helsingin kaupungin omistama yhtiö, ja tehty linjaus noudattaa Helsingin kaupungin 27.3.2020 konserniyhtiöilleen antamaa suositusta tilavuokrien osalta.

Kaapelitehdas. (Kuva: Kuvio Oy)

Yhtiön hallitus päätti seuraavaa:

Vuokranmaksusta ja käyttökorvauksista vapautetaan ajalla 1.4.–30.6.2020 ainakin seuraavien toimialojen vuokralaiset Kaapelitehtaalla, Suvilahdessa ja Nilsiänkatu 10:ssä: ravintolat ja muut ruokapalvelut, myymälät, taide-, musiikki- ja tapahtumatoiminta sekä ohjelma- ja juhlapalvelut, liike-elämän palveluista hautomo-, kasvupalvelut ja muuta uutta yrittäjyyttä edistävä toiminta, kampaamot, kauneushoitolat sekä liikunta- ja terveyspalvelut mukaan lukien hieronta ja fysioterapia.

Edellä mainittujen alojen vuokranmaksun vapautukset tapahtuvat automaattisesti, eli vuokralaisen ei tarvitse olla erikseen yhteydessä vuokranantajaan. Muiden toimialojen yrityksiä voidaan vapauttaa vuokranmaksusta tilanteen mukaan erillisen tarkastelun kautta. Vuokranantaja informoi hakuohjeista näitä vuokralaisia viimeistään 31.3.2020.

Järjestely ei vapauta vuokralaisia muista vuokrasopimusvelvoitteistaan (ml. rahoitusvastikkeista). Järjestely ei koske yhtiön lyhytaikaisesti vuokrattavia tapahtumatiloja tai -alueita. Maksuvapautuksen aikana vuokralainen saa harjoittaa vuokrasopimuksen tarkoittamaa toimintaa, lukuun ottamatta valtion viranomaisen asettaman toimintakiellon alaista toimintaa.

KOY Kaapelitalon nyt päätetyt vuokrahuojennukset ovat samaa suuruusluokkaa kuin suurten suomalaisten säätiöiden, opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Taiteen edistämiskeskuksen yhdessä 19.3.2020 myöntämä hätäapu kulttuurialan toimijoille.

KOY Kaapelitalo omistaa Helsingissä noin 100 000 m2 vanhoja teollisuuskiinteistöjä, joista se vuokraa tilaa yli 600 vuokralaiselle, jotka ovat pääosin taiteilijoita, kulttuuriorganisaatioita ja luovan teollisuuden yrityksiä.

KOY Kaapelitalo on osa Helsingin kaupungin kaupunkikonsernia. Se on kuitenkin täysin tulorahoitteinen yritys, jonka tulovirta koostuu lähes yksinomaan pitkäaikaisesti vuokrattavista työtiloista ja lyhytaikaisesti vuokrattavista tapahtumatiloista.

Koronavirusepidemian johdosta yhtiön kaikkien tapahtumatilojen kevään varaukset on jouduttu perumaan, mikä on aiheuttanut yhtiölle jo nyt noin kahdensadantuhannen euron tappiot. Vuosi 2020 tuleekin olemaan yhtiölle raskaasti tappiollinen. KOY Kaapelitalo neuvottelee Helsingin kaupungin kanssa oman kassansa riittävyyden varmistamiseksi tarvittavista toimenpiteistä ja valmistautuu nostamaan 1,5 miljoona euroa pankkilainaa.

- Koronavirusepidemian torjuntatoimet ovat iskeneet erityisen rajusti juuri taide- ja kulttuurialaan, joita toimipisteidemme vuokralaiset pääosin edustavat. Vuokrahuojennuksilla pyrimme auttamaan vuokralaisemme tämän kriisin ylitse, ja uskomme tämän toimenpiteen kääntyvän pitkällä aikavälillä myös yhtiön eduksi, KOY Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari sanoo.

Kaapelitehdas. (Kuva: Kuvio Oy)
Nilsiänkatu 10. (Kuva: Tailorframe Oy)
Suvilahti. (Kuva: Kuvio Oy)

Kaapelitehtaan, Suvilahden ja Nilsiänkatu 10 kulttuurikeskuksia hallinnoi Helsingin kaupungin omistama Kiinteistö Oy Kaapelitalo, joka peruskorjaa ja vuokraa vanhoja teollisuusrakennuksia taiteen, kulttuurin ja luovan teollisuuden tarpeisiin.

Kaapelitehdas on Suomen suurin kulttuurikeskus, jossa toimii mm. 3 museota, 10 galleriaa, ravintola, kirjakauppa, tanssiteattereita, taidekouluja sekä taiteilijoita, bändejä ja luovien alojen yrityksiä.

Nilsiänkatu 10:ssä sijaitseva kiinteistö on lääkeyhtiö Orionin entinen pääkonttori ja lääketehdas. Viidessä toimistokerroksessa ja kahdessa kellarikerroksessa toimii noin 250 lähinnä kulttuuri- ja taidealan vuokralaista.

nilsiankatu10.fi